Rod Stewart - Live 1976-1998 (2014)

Alternatieve titel: Tonight's the Night

Label: Rhino

1. Three Time Loser (4:05)
  2. You Wear It Well (4:41)
  3. Big Bayou (3:58)
  4. Tonight's the Night (Gonna Be Alright) (4:05)
  5. The Wild Side of Live (4:57)
  6. Sweet Little Rock 'N Roller (8:46)
  7. I Don't Want to Talk About It (5:07)
  8. The Killing of George (Part I and II) (6:17)
  9. Maggie May (8:38)
  10. Angel (7:15)
  11. Get Back (4:43)
  12. (I Know) I'm Losing You (5:21)
  13. This Old Heart of Mine (6:08)
  14. Sailing (4:54)
  15. Stay with Me (8:03)
  16. Born Loose (5:29)
  17. (If Loving You Is Wrong) I Don't Wanna Be Right (5:11)
  18. I Just Want to Make Love to You (4:33)
  19. Blondes (Have More Fun) (5:35)
  20. Medley: (I Know) I'm Losing You / It's All Over Now / Standin' in the Shadows of Love / Layla (10:08)
  21. Medley: Twistin' the Night Away / Every Picture Tells a Story (4:50)
  22. She Won't Dance with Me (4:30)
  23. Passion (6:22)
  24. Gi' Me Wings (5:47)
  25. Hot Legs (5:13)

met Tina Turner

26. Tonight I'm Yours (Don't Hurt Me) (4:14)
  27. You're in My Heart (The Final Acclaim) (4:30)
  28. (Sittin' on) the Dock of the Bay (2:53)
  29. Hungry Heart (2:30)
  30. Bad for You (6:50)
  31. Some Guys Have All the Luck (6:03)
  32. Rocke Me Baby (4:19)
  33. Infatuation (5:21)
  34. I Ain't Superstitious (3:10)
  35. Every Picture Tells a Story (4:23)
  36. Lost in You (8:28)
  37. Forever Young ) (7:11)
  38. Da Ya Thinki'm Sexy (4:12)
  39. Crazy About Her (2:45)
  40. Try a Little Tenderness (5:38)
  41. You're in My Heart (1:02)
  42. Downtown Train (4:43)
  43. This Old Heart of Mine (4:21)
  44. Stay with Me (4:12)
  45. Sweet Soul Music (3:12)
  46. Mandolin (4:54)
  47. Highgate Shuffle (3:43)
  48. Baby Jane (5:11)
  49. Baby Please Don't Go (3:14)
  50. Cut Across Shorty (3:34)
  51. (Find a) Reason to Believe (3:37)
  52. Handbags & Gladrags (4:08)
  53. Having a Party (4:44)
  54. People Get Ready (8:15)
  55. Have I Told You Lately (4:37)
  56. Medley: Twistin' the Night Away / Chain Gang (6:27)
  57. Cigarettes and Alcohol (4:03)
  58. Rocks (4:45)
Kan voor een flink gedeelte met je bevindingen meegaan, als ik de plaat had mogen samenstellen had ik ook een pak nummers geschrapt die dubbel voorkomen of die vooral als opvulling worden gebruikt. Neemt niet weg dat Rod hier wederom bewijst een bevlogen artiest te kunnen zijn, die live een extra dimensie aan zijn studio-nummers kan toevoegen, die een neusje heeft voor uiterst talentvolle muzikanten en die met zijn stem en charme het publiek volledig kan inpakken.

Na een tour door Australie en Nieuw-Zeeland wacht in juli een tour door North-America met illustere namen als Bloominghton, Tuscaloosa en Sioux Falls. In september, zondag de 13de wacht een nieuwe uitdaging op Hyde Park.. hoofdact op een door BBC 2 georganiseerd muziekfestival.... daar waag ik een weekendje Londen aan. Kan ik meteen, op zaterdag, een aantal nieuwe bandjes live gaan aanschouwen.

Maggie May is wereldwijd een publiekslieveling... bijna altijd op de set-list. Bestaan zoveel versies van, de ene geslaagd, de andere niet zo tof, deze hier leidt op het einde tot een publiek wat werkelijk helemaal uit zijn dak gaat.. spontaan en ontroerend

Zondag 13 september gaf Rod een concert in Hyde-park in Londen. Hij had beloofd met een speciale set-list op de proppen te komen en ja hij hield zich aan zijn woord. Voor deze ene keer geen Maggie May, maar ook geen Sailing, Having a party, You're in my heart of The first cut is the deepest. Daarvoor in de plaats 2 nummers ( Love is en Please) van zijn nog uit te komen album en verder veel nummers uit zijn eind jaren 60 en beginjaren 70 ( met ook een duidelijk Faces stempel) tijd. Zoals; Gasoline Alley, Ooh La La, (I know) I'm losing you, You can make me dance, sing and everything, Angel. In a broken dream en het onbekende en dampende Rollin and Tumblin. Verfrissend en verrassend..... zowel de aanwezige tieners, als jonge volwassenen en de 50 plussers leken het te laten smaken... de sfeer was uitmuntend.

Hulde aan de 3 achtergrondzangeressen.... zongen een overtuigende versie van I'm Every Woman van Chaka Khan, zijn naast het zingen met en voor Rod Stewart ook met hun eigen ding bezig, zou mij niet verbazen als 1 of meerdere binnenkort de spotlights overneemt

Mijn voorspelling ( eindelijk eentje die daadwerkelijk gestalte heeft gekregen ha,ha ) is uitgekomen; Lucy Woodward heeft een fantastisch album ( Til they bang on the door ) uitgebracht en mag zich solo verheugen in een groeiende aanhang. Mijn inziens is dat niet verwonderlijk, integendeel ben zeer onder de indruk van haar solo-plaat.

avatar van nlkink
Interessant, maar gaat u door.......

Zal wel aan mij liggen hihi....kan je opmerking niet zo goed plaatsen........waar moet ik mee doorgaan......weet niet of nieuwe albums in je straatje passen, dit bovengenoemd album van Lucy Woodward; Til they bang on the door is mijn zomerplaat van 2016 ( waar anderen het te dramatisch= voor mij enorm krachtig vinden ). Doe eens gek en geef het een kans......talent en podium-persoonlijkheid heeft deze jongedame ( die nog even woonachtig was in Amsterdam) zeker!

avatar van nlkink
Ik dacht dat het leuk/goed was om je monoloog even te onderbreken met een ironische maar nutteloze bijdrage van mij. Zo vermijden we de indruk dat jij de enige bent die over deze set schrijft.......Er zitten verder geen kwade bedoelingen achter.

Vrijheid-blijheid toch.........voor mij mogen er tientallen mensen iets schrijven over deze set of over Lucy Woodward.......de vrouw van de band die steeds meer op eigen voetjes is gaan staan....en hoe...mijn insteek is om haar bij deze wat meer in de schijnwerpers te zetten...omdat ze niet alleen maar de achtergrondzangeres is in de uiterst talentvolle band van Rod Stewart, maar ook solo imponeert.

Voor mensen die zich voor, tijdens of na de Kerstdagen een tikkeltje vervelen of het laatste concert van Rod Stewart in Nederland hebben gemist verwijs ik naar YouTube. Daar staan 3 volledige concerten op je te wachten; 1. in Ziggo Dome - 2. in Hyde Park en 3. in Hydro in Glascow. Het concert in Ziggo eindigt met veel zelfspot, met 1 van de grootste hits uit 1978, in Hyde Park een emotioneel einde met oude maatje Jim Cregan middels A was only joking en in Schotland een ontroerend slot met Auld Lang Syne. Veel luisterplezier!!

De meest memorabele concerten van 2016 zijn voor mij; Def Americans met een intens Johnny Cash tribute in Muziekgebouw Eindhoven, wervelwind Bruce Springsteen op het Malieveld, Ina Forsman in het prachtige Helsinki, Lucy Woodward in het intieme Patronaat in Haarlem en Rod Stewart in zijn spirituele thuisstad Glascow. Het bezorgt me momenten van pure bewondering, een niet te stuiten glimlach en onvergetelijke beelden op het netvlies.

Mijn laatste concert dit jaar was in Glascow, met het laatste liedje wat ik daar hoorde Enjoy Yourself ( van Bob Haggart volgens mijn bronnen en nu vertolkt door Rod Stewart ) wil ik dit bewogen (muziek)jaar afsluiten en voor vanavond: Proost!!!

Oudjaarsdag 1994 gaf Rod Stewart een concert op de Copacabana in Rio de Janeiro. Met het onwaarschijnlijk aantal van 3,5 miljoen toeschouwers staat dit optreden nog steeds te boek als het drukst bezochte ooit. Bijna 25 later, 16 februari 2018, keert Rod terug in Zuid-Amerika voor een concert in het Geba stadion in de wijk Palermo in Buenos Aires. Grappig genoeg mijmeren mijn vrienden en ik al lang om eens een voetbalwedstrijd te gaan aanschouwen in deze 'heetgebakerde' en gepassioneerde stad en bovengenoemd concert lijkt nu het laatste zetje om deze droom niet alleen te koesteren, maar ook om daadwerkelijk te beleven. Februari 2018 willen we daarom een voetbalwedstrijd, het concert en de (culturele) schoonheid van deze stad als een stelletje pubers ondergaan en mijn to do list weer een streepje in te korten.

De spreekwoordelijke kogel is door de kerk, weekendoverleg heeft ons definitief doen besluiten om februari 2018 naar Buenos Aires af te reizen, tips over niet te missen gelegenheden zijn altijd welkom. Op naar a lot of Passion...hihi.

avatar van iggy
Een bezoekje aan Diego Maradona meschien.

Samen een balletje trappen....haha

avatar van Poles Apart
iggy schreef:
Een bezoekje aan Diego Maradona meschien.

Daar haalt 'ie vast z'n neus voor op.

De voorpret is begonnen met het luisteren naar deze plaat, de warmbloedige sfeer zal er over een kleine 2 weekjes niet minder onder worden als Rod een concert geeft in Buenos Aires... hebben er enorm veel zin in

avatar van ArthurDZ
Bericht verplaatst naar Rod Stewart

Vandaag een stralende, zonovergoten dag, waarbij de terrasjes, aangepast, een hoofdrol spelen. Niks te klagen zou je zeggen en ben sowieso wel iemand waarvan het glas half vol is. Toch mis ik 1 ding enorm; de concerten groot en klein, lokaal in intieme setting of werelds in een stad als Buenos Aires. Het verlangen naar onbekend talent, naar Bruce, naar Pearl Jam (volgend jaar blikvanger bij Pinkpop) of naar Ina Forsman live achter de microfoon is levensgroot. Daarom staan voor morgenavond Bruce Springsteen Live 1975-1985 ( met op elpee kant 5 als de allermooiste kant ooit) en dit album in de wacht. Laat alleen maar eens nummers 7 -8 -9 - 17 - 23 - 37 - 40 - 46 -51 - 52 en het overdonderende 54 voorbijkomen om voor even in een wereld te vertoeven vol nostalgie, vol passie, vol muzikaal talent, vol emotie en vol bondgenootschap van mensen die elkaar daarvoor nog nooit hadden gezien. Zoveel zin in, live, op het podium gebeuren magische dingen waarvan de lading eigenlijk nooit helemaal kan worden doorgegeven, tenzij je er zelf bij bent geweest!

De samenstelling van dit album is een zooitje, de vele dubbele nummers erg jammer enerzijds, anderzijds geeft het voeding aan veelzijdigheid. De muzikanten, Jim Cregan, Jeff Golub, Carmine Appiche, Jimmy Roberts, Kevin Savigar, zijn hier niet slechts een toevoeging, nee ze kleuren veel nummers tot een heel fijne, bijna fabelachtige en compleet afwijkende versies. Neem alleen al Lost in You en aansluitende Forever Young (36,37), die mogen voor mij gerust 7 sterren krijgen, zo intens, zo puur, zo fel, zoveel meer dan het origineel. En die staan er meer op dit album, onder andere Passion en People get ready.

Rod Stewart schreef in 1995 een heerlijk eerbetoon aan zijn muzikale inspiratiebronnen, titel van de song; Muddy, Sam and Otis. De geest van dit vermaarde trio waart absoluut op dit live album rond.

Op plaat heeft Rod Stewart hele diepe dalen afgewisseld met magisch mooie albums. Live daarentegen ben ik zelden teleurgesteld en er zijn concerten ( Glasgow, Londen, New York, Buenos Aires en Amsterdam ) bij die ik heel mijn leventje in de genen blijf dragen en mij en vrienden intens hebben laten genieten. Vaak wordt bij deze zanger gedacht aan een soort one-man show, dat is hier zeker niet van toepassing bij de nummers 35 t/m 41. Voor iedereen die zelf ooit in een band heeft gespeeld of weer mag spelen in betere tijden ( nlkink en bikkel2 bijvoorbeeld) zal smullen van dit fascinerend 7 tal. Iedereen, publiek, zanger en band verkeert hier in een ongekende topvorm. De nummers hebben onverwachte wendingen, volop anders en gewaagder dan de studio versies, opwindend, doordrenkt van passie en publieksparticipatie. Een masterclass wat mij betreft, zo zou het altijd mogen klinken.

De Clarence Clemons is hier Jimmy Roberts; ieder op zijn eigen manier, ieder met zijn eigen stijl, maar beiden hebben gemeen dat de hartstocht en finesses ervan afdruipen.

avatar van jailhouserocker1
artonna campaign je raakt er niet over uitgepraat he

Nee...hihi....mis denk ik de concerten zo enorm. Mijn verlanglijstje wordt langer en langer, naast Rod hoop ik op Pearl Jam, Bruce Springsteen, Ina Forsman, Counting Crowes, Stereophonics, Mercy John, Tom Waits return, Riverside, Ralph de Jong, Amy Macdonald en ja vergeet er ongetwijfeld nog. Zou ook met liefhebbers gaan naar een Elvis Presley tribute concert het afgelopen jaar in Belgie, ook dat ging helaas niet door. De B van Balen wordt groter en groter.