Suede - Head Music (1999)

Rock / Pop
Label: Nude

1. Electricity (4:38)
  2. Savoir Faire (4:37)
  3. Can't Get Enough (3:58)
  4. Everything Will Flow (4:40)
  5. Down (6:12)
  6. She's in Fashion (4:52)
  7. Asbestos (5:18)
  8. Head Music (3:23)
  9. Elephant Man (3:06)
  10. Hi-Fi (5:09)
  11. Indian Strings (4:21)
  12. He's Gone (5:35)
  13. Crack in the Union Jack (1:56)
  14. Indian Strings [8 Track Demo] * (4:07)
  15. Everything Will Flow [Protocol Demo] * (7:12)
  16. He's Gone [Protocol Demo] * (5:19)
  17. She's in Fashion [Protocol Demo] * (5:17)
  18. Leaving * (4:18)
  19. Popstar * (5:36)
  20. Killer * (4:59)
  21. Implement Yeah! * (2:34)
  22. Waterloo * (4:00)
  23. See That Girl * (4:28)
  24. Bored * (3:03)
  25. Pieces of My Mind * (4:35)
  26. Jubilee * (3:48)
  27. God's Gift * (2:55)
  28. Seascape * (3:56)
  29. Crackhead * (5:54)
  30. Let Go * (4:26)
  31. Since You Went Away * (3:07)
  32. Situations * (4:54)
  33. Read My Mind * (4:42)
  34. Poor Little Rich Girl * (5:54)

met Raissa

35. Heroin * (2:56)
  36. Music Like Sex * (3:54)
Suede is toch wel één van mijn favoriete bands. Maar ook die maken wel eens een wat minder album. En voor mij (en vele anderen denk ik) is deze dat.
Het zijn vooral de singles van deze cd die boven de middelmaat uitsteken.
Misschien waren ze net iets te veel doorgeslagen in het experimenteren, maar dat juich ik op zich wel toe: ze tonen lef. Helaas pakt het niet helemaal goed uit. Maar slecht wil ik dit album zeker ook niet noemen.

Allmusic
Wat mij betreft een waardig opvolger van 'Coming Up'.

Het album opent ijzersterk met 'Electricity' en met name 'Savoir Faire'. Daarna volgt een vrij consistente cd zonder slechte nummers ('Hi-fi'?), maar jammer genoeg ook zonder echte uitschieters ('Head Music', 'Indian Strings', 'He's Gone'???). Leaving staat overigens niet op mijn cd.

Al met al geen miskoop voor € 2,99. Ook het experimentele vind ik wel meevallen. Het stoort niet en de muziek blijft toegankelijk.

Give me head... , give me head... , give me head music instead....

avatar van Edwin
Allmusic schreef:
Leaving staat overigens niet op mijn cd.

Leaving staat op een 1-track bonus CD bij de limited edition van dit album. Was destijds exclusief verkrijgbaar bij Free Record Shop.

avatar van jeroen1904
Ik blijf indian strings net 1 van mijn all time favourite ones van suede vinden. Voorts vind ik dit een vrij wisselvallig album, prachtige nummers (she's in fashion, asbestos, electricity, everything will flow,indian strings) afgewisseld met mindere nummers (he's gone, savoir faire)

Marcel²
aERodynamIC schreef:

Ik weet het niet. Heb net hun eerste album en Dog Man Star besteld. bij bol.com.
Dit album had ik al vaker geluisterd en vond het erg goed. Toch verhoog ik nu mijn stem nu met een halfje. Even afwachten en dan heb ik alles compleet van Suede.
Nu weer wel verzendkosten

Dit is zeker geen verkeerde CD hoor. De rest (en met name dan de eerste 3) is alleen nog een stuk beter.

avatar van jeroen1904
Toch verhoogd naar 4 , de enkele mindere nummers wegen niet op tegen de vele hoogtepunten op deze plaat.

avatar van SirNoodle
ik sluit me aan bij Herman, helemaal geen slechte cd, maar valt wel wat zwakker uit in vergelijking met hun andere albums.

Wel een paar heerlijke meestampers, en ook het pulserende 'down' bevalt me heel erg (is wat mij betreft wat verwant aan 'waiting for the night' uit Violator van Depeche Mode).

avatar van Marty McFly
"Electricity"... wat een WERELDnummer is dat zeg!

avatar van starsailor
Jammer dat de grote klasse er na 2 albums al af was.
Heb ze desondanks altijd gevolgd en bezocht (concerten). Goede live band.

avatar van dix
dix
verbazingwekkend dat deze Suede als laagste scoort, ik vind dit toch de meest constante.

fastpulseboy
dix schreef:

echt?
hier was de swung er toch voor 90% af voor mij. Die hierna is nog net een tikkeltje stortpijp waardiger, maar toch....

EVANSHEWSON
aERodynamIC schreef:
Het zijn vooral de singles van deze cd die boven de middelmaat uitsteken.

Denk er KREK hetzelfde over;
Toch wat middelmatig dit.

3 sterren.

* * *

avatar van Omsk
Na het lezen van de reacties hier, en in de wetenschap verkerende dat electritisch gepiel me zelden iets doet, was ik in de veronderstelling dat dit album me dan ook wel koud zou laten. Niks van dat, geweldig album, vooral de eerste twee nummers.

4 sterren.

Kid A(cid)
Ik heb hem laten liggen voor 5 euro, had ik dat niet moeten doen?

Ik had hem meegenomen. Het haalt het bij lange na niet bij de eerdere albums, maar er staan nog een paar erg goede nummers op.

Kevin-Raphaëll
hoe verder we gaan hoe slechter

1.5 ster

avatar van thetinderstick
Eerste tegenvaller die Suede uitbracht. Er wordt geexperimenteerd met elektronica maar hierin slagen de mannen niet altijd. De singles zijn prima, maar met name de albumtracks vallen toch tegen. De b-kantjes Leaving en Let Go hadden overigens ook op de standaard versie van dit album gemogen, die nummers zijn beter dan sommige albumtracks.

avatar van Wickerman
Hm, in tegenstelling tot de meesten hier vind ik dit toch een erg goed album van de heren van Suede. Inderdaad niet zo sterk als Coming Up, maar in het geheel luistert het toch zeker wel beter weg dan bijvoorbeeld Dog Man Star. Smaken verschillen.

avatar van Hang_the_DJ
Ooit gekocht op basis van die geweldige single She's in fashion. Maar afgezien van een aantal nummers (o.a. Everything will flow, can't get enough) vind ik het maar een vrij matig album. Het heeft me alleszins nog niet overtuigd om me verder in het repertoire van Suede te verdiepen. Al schijnt Dog man star wel een must-have te zijn...

Dacht het wel

Je bent begonnen met wat ik het minste album van Suede vind. Dog Man Star is een klassieker en ook het debuut en derde album Coming Up mag je zeker niet missen. Die staan in geen vergelijk met dit probeersel van de band.

avatar van Wickerman
Toch een halve ster eraf. Het album is bij mij niet heel erg goed blijven hangen. Leuke zomerplaat, maar ook niet meer dan dat.

avatar van PEN15
Hmm, ik had deze direct gekocht, maar door studie problemen kwam deze in een doos terecht en luisterde ik er niet vaak naar. Eerst vond ik alleen electricity een lekkere meezinger en she is in the fashion geweldig.. eigenlijk geweldig depressief makend, de smeekstem in combinatie met de synths klinken toch een beetje neerslachtig en dat had goed effect op me. Ik liet dit nummer ook wel eens horen aan vriendinnetjes en die vonden dit enkel om de dancebeats hun enige leuke nummer, dat vond ik ergens een zeer teleurstellende reactie.
Later heb ik deze er weer bij gepakt en vond ik ineens meer dan de helft geweldig, maar ook zeer neerslachtig. In he's gone zingt Brett over een vriend die zelfmoord heeft gepleegd en ook a crack in the union jack maakt mijn ogen heel waterig. Allemaal in combinatie met de ietwat smekende stem van een geniale Brett. Helaas heeft dit album teveel nummers die ik echt helemaal niet kan uitstaan of beter hadden gemoeten. Saviour faire vind ik gewoon dom, down en indian strings zijn me te experimenteel, can't get enough en everything will flow zijn redelijk, maar vallen te hard in herhaling. De rest vind ik nog steeds zeer mooi.

avatar van cbokhove
Gaat wel deze CD. De muziek van de CD staat live overigens meer als een huis dan op CD. ik weet nog wel dat ik in die tijd speciaal met een vriendin naar London was gevlogen om naar het fanclub concert te gaan. Indian Strings het mooist.

avatar van steven
everything will flow is echt fantastisch , veruit het beste nummer op deze plaat. Toch doet deze wel onder voor de albums die hiervoor kwamen. Er staat voor suede begrippen wel wat filler op, dat was toch vooral op dog man star en coming up niet het geval..........

Wickerman schreef:

Nogmaals een halve ster eraf. Jezus, wat heb ik in die tijd gebruikt dat ik dit werkelijk een goede plaat vond? Nu vind ik het met name kitscherig, met enkele goede momenten.

Mijn zeer negatieve beoordeling hier moet ik bij deze terug draaien, en 3 sterren van maken.

Ik vind het nog steeds geen wereld plaat, maar zo laag als dat ik m gewaardeerd had was zwaar onterecht.
Indian Strings is een juweeltje.. en dit soort songs en She's in Fashion bijvoorbeeld maken het toch een acceptabele plaat.

avatar van James Douglas
So give me head.. Give me head.. Give me Head Music instead.

De meest gewaagde plaat uit de Suede catalogus. Natuurlijk zijn Dog Man Star en de laatste worp Night Thoughts op eigen gronden terecht als gewaagd of misschien zelfs avontuurlijk te kwalificeren. Maar Head Music durft misschien wel het meest van de muzikaal vertrouwde paden af te wijken. Tikkeltje experimenteel, vleugje electronica en dit alles bijeengehouden door de welbekende Brett Anderson-thematiek over een wereld die geen daglicht kan of mag verdragen. Anderson zelf nam het er toentertijd waarschijnlijk gretig van.

She’s cooking the crack giving us heart attack.. [Savoir Faire] - We get our love from the white, white lines.. [Electricity] - So give me this and give me that smother me and give me some of that bad stuff.. [Can’t Get Enough]

De interessante aspecten van Head Music vormen direct ook zijn achilleshiel. Het is namelijk nogal een onevenwichtig geheel. De plaat komt – gelijke Coming Up – lekker uit de startblokken met drie uptempo songs en Everything Will Flow als de ballade vol dramatiek in welbekende Suede-stijl. Daarna ligt het tempo lange tijd relatief laag. Down is zeker niet het beste nummer van de plaat, duurt te lang en doet de impact van de twee daaropvolgende songs teniet . Verderop is de titeltrack lekker provocatief maar muzikaal nogal eenvormig; dat deed en doet men in het verleden en heden scherper. En ik kan best meegaan in de opinie van Brett Anderson himself dat Elephant Man en Crack in the Union Jack beter niet op de tracklist hadden kunnen staan.

Maar dat is slechts één kant van het verhaal. She’s in Fashion is een klassieker in de maak en Asbestos krijgt een vinkje als mijn favoriete track. In laatstgenoemde song balanceert Suede succesvol op het randje van een soort sensuele R&B vibe – ik moet gevoelsmatig ergens denken aan Freak Me van Another Level – en maakt het tot een soort broeierige, bijna vieze hymne over ondeugende vrouwen in de bedstee. En die lome sfeer komt tegen het einde tevens mooi tot uiting [Hi-Fi, Indian Strings, He’s Gone]. Hier en daar doet Head Music als album wat fragmentarisch aan, maar daar hebben ze de programmeerfunctie of skiptoets voor uitgevonden – voor wie dat nodig acht. Wellicht dat ik juist door de incoherentie deze plaat graag mag horen.