The Visitor - Live (1988)

Label: Top Hole

1. Goodbye Jack (4:47)
  2. Lenny Bruce (2:50)
  3. Spiral of Spiderlimbs (3:40)
  4. Eternal Replay (2:24)
  5. Evil (4:00)
  6. Bourgeois Stupidity (3:32)
  7. My Private (3:35)
  8. Never Sure (2:38)
  9. Utopia (3:59)
  10. Love and Extinction (3:38)
  11. Lose or Win (4:00)
  12. Whip of Love (3:47)
  13. Language of the Sea (3:47)
  14. Reason to Attack (3:28)
  15. I Evacuate Myself (3:41)
  16. Single Gasp (4:38)
  17. Nothing Ever Happens Twice (2:59)
  18. Eat the Atmosphere (5:28)
  19. Liquid and Crystalline (5:10)
  20. Point Zero Nagasaki (5:03)
avatar van Premonition
Wie kent The Visitor uit Sneek (nog)?
De aanvoerders van de Friese bries (of new wave).
Live uit het Bolwerk in Sneek is een goede introductie (want verzamelaar van hun 3 EP's en twee albums) van dit viertal. Ze maken gloedvolle wave en poprock, die niet onderdoet voor menig Engels bandje.
Hoogtepunt is Lenny Bruce.

wijsneus
Ja, de Visitor ken ik wel.Maar dan alleen van het album This Rain Is Blood uit 1987, uitgebracht op Top Hole. Maar hoe ik dat moet toevoegen ? En ze hebben nog meer platen gemaakt, die niet op MuMe staan. Totaal onbekend in Nederland, laat staan daarbuiten.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Prima plaat, met Weird Duck

DjFrankie schreef:
Prima plaat, met Weird Duck

Gekke Eend

Het is Wierd Duk, tegenwoordig bekend als enigzins recalcitrante journalist.
Ook de oorspronkelijke bassist, Tjeerd Folmer, doet hier op mee. Tjeerd Folmer maakt tegenwoordig zeer interessante ambientwavefolk (of zoiets) als Transfolmer

avatar van B.Utterfly
prachtig overgezet op CD door MUZIEKWEB. Helaas geen hoesje, maar uitstekende audiokwaliteit.

avatar van Rainmachine
Zo The Visitor blaast hier weer even door de kamer. Wat een live plaat en wat een beleving was dit destijds, dit afscheidsconcert. Je werd compleet omver geblazen in de zaal (Bolwerk / Sneek), de geluidsopname van deze dubbelaar is ook prima in orde. Was altijd mijn favoriete Friese wave band en een stempel op mijn tienerjaren in Friesland. Wel klasse hoor dat je hoogtepunt stopt, maar ook jammer dat het feest over is. Superdrummer Bertus de Blauw, bassist Wierd Duk (en Tjeerd Folmer) en het waanzinnige gitaarwerk van Brian van Montfoort stuwen het geheel naar ongekende hoogtes. Ik gooi 'm een halve ster omhoog.

avatar van Premonition
Wordt nu echt tijd, voor interessante live uitgaven van The Visitor, er zijn goede opnamen gemaakt van hun optreden in januari 1983 in Amsterdam en hun optreden in Huize Maas in Groningen van oktober 1987. Rainmachine, als er iemand is die daar iets mee kan doen..

Premonition schreef:

Vanuit liefhebber/emotioneel oogpunt zeg ik zeker, goed plan. Vanuit rationeel/commercieel oogpunt zeg ik, slecht plan. Het kost wel een paar centen om dat goed te krijgen en hoeveel ga je er uiteindelijk van verkopen om die kosten weer gedekt te krijgen. Dat gaat nooit lukken ook al zou ik Ernst en de zijnen alles gunnen dat dat wel zo zou zijn. Ik heb persoonlijk gezien hoe dat met Adrian Borland is gegaan, je wilt niet weten hoeveel CD's van bepaalde titels ik nog op zolder heb staan. Zeker een paar duizend. En Borland was wel wat een cult held, ook al hebben ze dat met die documentaire commercieel gezien wel wat de strot omgedraaid. Dat had anders gemoeten en had beter gekund, maar dat is mijn mening/standpunt. Er zullen hele volksstammen zijn die daar anders over denken.

avatar van Rainmachine
Pfff wat een nummer dat Eat The Atmosphere, dan weet je ook meteen waar de Serenes later de mosterd vandaan hebben gehaald.

avatar van Premonition
Misschien een crowdfund actie op MM?

avatar van Rainmachine
Ik heb deze live dubbelaar nu toch de maximale score gegeven. Voor mij het beste Nederlandse live album wat ik ken. Enige mispuntje is de voorkant van de hoes, degene die dat bedacht heeft was of erg melig of stoned of een combi van die twee. Een 9,9 kan ik niet geven dus het blijft 5 sterren.

avatar van Premonition
Volgens mij heeft de hoes iets te maken met hun opnames met de Russische zanger Geometrya in de Leningradse studio of Dvorjets Malodzje (Paleis van de Jeugd), die als bonusnummers op sommige releases van dit album aanwezig zijn.

avatar van Rainmachine
Vanavond weer op de speler en hij landt hier wederom als het beste Nederlandse live album aller tijden. Niet te filmen hoe goed dit anno 2023 nog klinkt op vinyl. Waanzinnige band en helaas, maar zeker, gestopt op hun muzikale top. Met Wierd Duk op bas en op een paar nummers komt Tjeerd Folmer ook nog voorbij. Het kippenvel staat metershoog op mijn armen terwijl ik dit typ tijdens Spiral of Spiderlimbs. Wat een waanzinnig gitaarwerk... Is this reality or is this just imagination...

Qua 80's beleving komt bij mij alleen In The Hothouse van The Sound in de buurt. Nog zo'n live album wat in ieders wave liefhebber platenkast behoort te staan. Ik had Adrian Borland graag een keer meegenomen naar een concert van The Visitor ook al lagen de muzikale meridianen dicht bij elkaar toen The Sound live speelde op Sneekwave in Sneek. Ik heb diverse malen met Ernst Langhout gesproken en ook hij kende the Sound goed, een band die het erg goed deed in (ZW) Friesland in de jaren 80.

En met het afronden van de lusitersessie zorgt Eat the Atmosphere met de mooie chorus bas en die typische jaren 80 vibe wederom voor kippenvel. Ik zou er zo voor tekenen om dit concert opnieuw te beleven. Het waren mooie tijden

avatar van Premonition
Vanavond ook weer eens helemaal afgespeeld, wat een live band!
Heb ze verscheidende malen live gezien en elk optreden was intens, vooral door de podiumact van Ernst Langhout en het fantastische gitaarwerk van Brian van Montfoort.