Hunting the Robot - Celebration Moderation (2014)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Night with the Wolf (4:01)
  2. Don't Break the Boy (2:57)
  3. Pur Gris (4:40)
  4. Close (3:10)
  5. Dog Faced Girl (4:01)
  6. Heroin (4:26)
  7. Rigor Mortis (3:25)
  8. Trip the Light Fantastic (3:24)
  9. In the Morning (2:55)
  10. North Sea Jam (4:00)
  11. Day in the Whale (4:41)
avatar van rolandobabel
jammer dat er nog zo weinig stemmen zijn, mensen stemmen blijkbaar liever op de Guus Meeuwis van musicmeter: Blaudzun.....

avatar van Mctijn
rolandobabel schreef:
Zou het ook kunnen dat mensen hier niet op stemmen om de simpele reden dat ze het niet kennen? Ik stuit er net ook op, ga het zo luisteren

avatar van Slowgaze
rolandobabel schreef:

Vertel me eerst maar eens wat dit is, want ik heb hier dus nog nooit van gehoord.

Slowgaze schreef:

Hunting the robot is een nieuwe nederlandse indieband, die afrikaanse ritmes verwerkt in hun muziek en daarnaast heeft de muziek soulinvloeden. Live zijn ze geweldig, twee afro's. Ik vind ze spannender en origineler dan Moss of Blaudzun.

avatar van Slowgaze
Kijk, zoiets wilde ik horen. Nu je netjes hebt uitgelegd wat ik zo ongeveer kan verwachten, ga ik ook niet moeilijk doen en zeker een aantal nummers checken, en als die bevallen, het hele album.

avatar van midnight boom
Amper zestien waren de heren van Hunting The Robot toen ze in 2011 met hun debuut-EP Our Ocean Is Illuminated op de proppen kwamen. Inmiddels is het experimentele indiegezelschap (jong)volwassen, vele optredens verder en zijn de afros enkel groter gegroeid. Maar veel belangrijker: het langverwachte, door fondswerving gerealiseerde, debuutalbum is eindelijk daar. En wat voor één. Celebration Moderation is een veelzijdige plaat geworden waarbij genres als jazz en funk fuseren met indie, en dat op artistieke wijze gecombineerd met Afrikaanse ritmes.

Wat meteen opvalt: Hunting The Robot heeft zich door de jaren heen hoorbaar ontwikkelt. Klonk de band in 2011 nog wat zoekend naar een eigen geluid, inmiddels is deze gevonden in een mix van swingende en hoekige indie-pop waarin veel nadruk wordt gelegd op Afrikaanse drumritmes en wiskundig uitgemeten gitaarloopjes. Denk aan Foals en Yeasayer maar ook Wereld-sterren als Fela Kuti, Tony Allen en Ebo Taylor. Gelaagde nummers als 'Don't Break The Boy' en 'Trip The Light Fantastic' zorgen meteen voor een opvallende feestvreugde. Hetgeen enkel wordt versterkt door de toevoeging van blazers in bijvoorbeeld 'Rigor Mortis' en 'Night With The Wolf'.

Celebration Moderation is een plaat die nergens heel commercieel klinkt, maar toch ligt het geheel ook nergens moeilijk in het gehoor. In een dikke veertig minuten vliegen de ritmische grooves, onverwachte wendingen en knap gevonden samenzang je om de oren. Zo horen we diepe bassen en soundscapes in 'Pur Gris' en wordt er in het meer ingetogene 'Herion' en 'Day In The Whale' een aan Bloc Party-verwante sfeer gecreëerd. Hoe creatief en eigenzinnig de arrangementen soms ook mogen klinken, alles blijft in dienst van het liedje. Bij vlagen, zoals in de aanstekelijke single 'In The Morning' en de eerder genoemde albumopener 'Night With The Wolf' nodigt Hunting The Robot uit om te dansen. Al met al een ingenieus in elkaar gestoken liedjesplaat die doet vermoeden dat Hunting The Robot een mooie toekomst tegemoet gaat.

Van: Daans Muziek Blog

avatar van Oepsje
Morgenavond live te bewonderen in de Effenaar te Eindhoven. Ik ben erbij, live weten deze gasten ook altijd een mooie show neer te zetten!

avatar van JVT
JVT
Ik heb hier net een paar nummers van gehoord, en dit klinkt zeker niet slecht!

avatar van JVT
JVT
is dit ergens te vinden op het net? ik kan het niet vinden in ieder geval...

avatar van pet
pet
Het album is te vinden op spotify. Erg lekker inderdaad!

avatar van jurado
..voor de geïnteresseerden hier mijn remix van In The Morning.
En hier de totale playlist.

avatar van rolandobabel
ik weet niet of de doorbraak al op schema ligt, maar ik heb zo het idee dat deze band een stuk groter gaat worden. Alleen musicmeter, kom op zeg, 12 stemmen?

avatar van steve harris
rolandobabel schreef:
Ja dat is logisch, Omdat Blaudzun een onovertroffen band is binnen nederland !!!!