Killer Be Killed - Killer Be Killed (2014)

Label: Nuclear Blast

1. Wings of Feather and Wax (3:41)
  2. Face Down (4:35)
  3. Melting of My Marrow (4:38)
  4. Snakes of Jehovah (4:02)
  5. Curb Crusher (3:31)
  6. Save the Robots (4:12)
  7. Fire to Your Flag (2:32)
  8. I.E.D. (4:36)
  9. Dust Into Darkness (3:58)
  10. Twelve Labors (4:28)
  11. Forbidden Fire (5:39)
avatar van Fluvver
Supergroep nummer zoveel. Max Cavalera, Troy Sandens, Dave Elitch en Greg Puciato zijn de bandleden ditmaal. Qwa stem passen ze allemaal goed bij elkaar. Naar een paar keer luisteren denk ik dat dit een drie sterren album wordt. Allemaal middelmatige nummers op het eerst gehoor. Over een paar luisterbeurten kan ik een beter oordeel vellen.

avatar van james_cameron
Alsof Max Cavalera nog niet genoeg te doen heeft met Soulfly en Cavalera Conspiracy duikt hij hier op in nog een band, verder bestaande uit de zanger van The Dillinger Escape Plan (Greg Puciato), de bassist van Mastodon (Troy Sanders) en de drummer van The Mars Volta (Dave Elitch). Cavalera, Puciato en Sanders verzorgen afwisselend alle zangpartijen. Qua geluid klinkt de band vooral als een kruising tussen Sepultura en Mastodon. Luister maar eens naar de fijne opener Wings Of Feather And Wax, aanvankelijk een vrij melodieus rocknummer dat halverwege overgaat in een snelle Sepultura-achtige beuker. De rest van het album klinkt al even avontuurlijk en energiek en bevat overwegend sterke songs.

avatar van oceanvolta
Klinkt interessant, dit ga ik zeker checken.

Btw: Dave Elitch heeft heel eventjes gedrumd voor The Mars Volta, hij is niet eens op een studioalbum te horen. Om hem nou meteen de drummer van The Mars Volta te noemen...

avatar van [WZ]
oceanvolta schreef:

..sterker nog, hij is eerder de drummer van Justin Timberlake en Miley Cyrus te noemen dan van TMV.

Op het eerste gehoor vrij simpele liedjes allemaal overigens.. Klinkt wel aardig, maar niet veel meer dan dat.

Wat een topalbum! Ik kan echt geniet van een werk als dit! Van echt hevige beuknummers naar ook wat meer melodieuze kantjes. De vocals zijn ook heel erg sterk, een duidelijke mix van Max Cavalera en een voormalig The Mars Volta Drummer. Zeker een aangename verassing waarvan ik hoop dat het niet bij een eenmalige cd zal blijven!

avatar van [WZ]
Zwammi schreef:

Dat je Cavalera eruit haalt oké, maar volgens mij is die drummer toch echt de enige die níet meezingt.. Of ik begrijp je zin verkeerd en je bedoelt dat je uit de muziek duidelijk invloeden hoort van Max en TMV? In dat geval, Cavalera; ja inderdaad.. De rest van de bands? Qua sound mss wel, maar er zit véél te weinig in van wat Mastodon/Dillinger Escape Plan/The Mars Volta zo gaaf maken. Waar zijn de avontuurlijke songstructuren? Méér dan 3 akkoordjes per riff? Alle progressieve en experimentele aandrang lijkt verdwenen als sneeuw voor de zon

Er rest slechts een hersenloos bierdrink/rock-festijn van riffs.. Vaak wel goeie riffs, maar het had ZO VEEL MEER kunnen (en moeten) zijn!!

Ja idd, de drummer zingt niet... Ik had het eerst over de vocals en dan over de muzikale mix die er te horen is!
Het had mss wat meer experimenteel kunnen zijn, maar het is natuurlijk afwachten wat de heren ons in de toekomst nog zullen brengen. Het is toch nog steeds een debutalbum.

avatar van Pater-jan
Ik denk dat deze supergroep op veilig heeft gespeeld door een joker, Troy Sanders genaamd, in te zetten... Voor mij persoonlijk komt de beste inbreng van zijn kant. Toch heb ik Wings of Feather and Wax ondertussen al grijs gedraaid... wat een "scheurer"!

avatar van frolunda
Lekker agressief metal plaatje met schijnbaar een hoop oude bekenden.De kwaliteit van de songs had misschien wat hoger kunnen/moeten liggen maar dat wordt voor een groot gedeelte goed gemaakt door de afwisseling op Killer be killed.Goed.