Er zijn per saldo behoorlijk wat
singles van dit album gehaald. Achtereenvolgens One hundred ways, Razzamatazz, Betcha wouldn't hurt me, Ai no corrida, Just once en het titelnummer. Het lijkt Thriller wel
Ik zie méér overeenkomsten met die blockbuster van Michael Jackson, die Quincy Jones natuurlijk produceerde: de songwriters (o.a. Rod Temperton) en de musici bijvoorbeeld - zelfs de vocalen van Patti Austin doen af en toe denken aan die van Michael. Maar ook de mix van stijlen: pop, funk, soul en jazz-touches, allemaal gemixt tot een aaangenaam dansbaar plaatje met louter hoogtepunten.
Ai no corrida is een op synthesizers gebaseerd, maar toch aards en funky klinkende dansplaat (het origineel is van Chas Jankel, van Ian Dury & the Blockheads). Hetzelfde geldt voor de titeltrack. Betcha wouldn't hurt me heeft een Stevie Wonder-vibe (Stevie schreef en arrangeerde het ook), Velas is een sfeervolle instrumental en James Ingram zorgt met Patti Austin voor twee heerlijke soft soul-classics in de vorm van One hundred ways en Just once. Al vind ik het laatstgenoemde net iets te klef.
In feite is dit voor Q gewoon een voorstudie geweest voor Thriller, denk ik wel eens. Je mag dit best gelikt vinden, maar ik vind dit echt een topproduct. Alles klopt aan dit album wat mij betreft: de songwriting, de uitvoering en de productie. Het klinkt allemaal heerlijk open en ruimtelijk. Maar ja, ik ben dan ook niet vies van en tikje gladheid en een snufje disco op zijn tijd...
Ik heb ook een flink aantal van zijn jazz-albums die aan zijn R&B-periode vooraf gingen, maar ik vind dit zonder meer het beste Q-album. Ik heb 'm op de originele LP en CD, maar schafte een paar jaar geleden ook de reissue aan op geel vinyl.