The Nits - N I T S ? (2014)

Label: Sony

1. Yes or No (3:04)
  2. Tent (2:07)
  3. The Young Reporter (2:42)
  4. Tutti Ragazzi (2:13)
  5. New Flat (2:31)
  6. Holiday on Ice (3:00)
  7. Empty Room (4:21)
  8. Red Tape (2:31)
  9. Sketches of Spain (4:25)
  10. Dapper Street (4:43)
  11. A Touch of Henry Moore (4:07)
  12. Vermillion Pencil (3:47)
  13. Nescio (4:50)
  14. Walter & Connie (3:50)
  15. Woman Cactus (4:26)
  16. Mask (3:49)
  17. Adieu, Sweet Bahnhof (4:49)
  18. Mother Drone (2:43)
  19. Bike in Head (3:33)
  20. Port of Amsterdam (3:37)
  21. Home Before Dark (3:03)
  22. In the Dutch Mountains (3:26)
  23. J.O.S. Days (3:13)
  24. Two Skaters (6:51)
  25. The Train (4:08)
  26. The Dream (4:26)
  27. The Bauhaus Chair (2:45)
  28. Radio Shoes (3:09)
  29. Ice Princess (3:59)
  30. Boy in a Tree (5:05)
  31. Cars & Cars (3:55)
  32. Ting (3:35)
  33. Soap Bubble Box (3:28)
  34. dA dA dA (4:02)
  35. Dreams (4:34)
  36. Broken Wing (2:38)
  37. White Glove Transportation (3:19)
  38. Three Sisters (4:19)
  39. Sister Rosa (3:53)
  40. Ivory Boy (4:48)
  41. Walking with Maria (4:08)
  42. 26A (4:20)
  43. Crime & Punishment (3:56)
  44. With Used Furniture We Make a Tree (2:43)
  45. Aquarium (4:39)
  51. The Flowers (3:51)
  52. The Hours (2:57)
  53. Love-Locks (4:51)
  54. Man on a Wire (3:59)
  55. Our Daily Bread (2:00)
avatar van vigil
Prachtige overzichtsbox van Nits, zo'n beetje de beste band die Nederland kent. Het pakket bestaat uit 3 cd's en 1 dvd met daarop de beste videoclips. Op elke cd staat 1 nieuw nummer. Alle drie de nieuwe nummers zijn overigens kort.

avatar van musician
En zowaar ook eindelijk eens eer betoond aan debuut single Yes or no (1977)!

avatar van vigil
Ja meestal is Tutti Ragazzi het eerste waar over gesproken wordt als het over Nits gaat.

avatar van dazzler
Goeie box, inderdaad: voor beginners een must.
De vorige 3cd box vond ik echter minstens zo sterk.
Nits - Hits (2000)

Doordat men nu meer keuzemogelijkheden had, ontbreken er toch een paar favorieten.
En ook van de laatste cd's is de keuze niet altijd de mijne, maar ik heb dan ook gewoon al hun cd's.
Die nieuwe songs zijn natuurlijk de lokkertjes... ook voor mij.

De dvd bevat als ik het goed heb een bloemlezing uit hun clips.
Ik had ze liever allemaal in een chronologisch overzicht willen kopen.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
vigil schreef:

Ik zou zeggen In the Dutch Mountains eigenlijk

avatar van vigil
Ja oke, maar ik bedoel in bio's of bij eerdere verzamel albums.

avatar van musician
Bovendien is het niet waar waar wat Maartenn schrijft.

In The Dutch Mountains is uit 1987. The Nits hadden een eerst hit al in 1977 en er is in die 10 tussenliggende jaren heel wat verschenen van de band. Daar is in die periode ook (uitgebreid) over gesproken en geschreven.
Hun grootste hit Nescio komt uit 1983.

Dus misschien speelt leeftijd hierin nog een rol. Maar het is niet waar dat er eigenlijk pas vanaf In the Dutch mountains aandacht zou zijn voor The Nits.

avatar van titan
titan (crew)
Het is met dit soort verzamelaars altijd hetzelfde: Er zijn altijd nummers die je mist (zoals Cabins, Giant Normal Dwarf, Fire in My Head en Tannenbaum -het prachtige album Strawberry Woods is opvallend ondervertegenwoordigd-), er zijn er altijd wel een paar die niet hadden gehoeven (zoals het wat te simpele en gemakkelijke Rumspringa en het al eerder als extra nummer op een verzamelaar verschenen Broken Wing) en van Mask had ik liever de liveversie van Urk gezien, maar als geheel is het gewoon een prima dwarsdoorsnede van alweer 40 jaar Nits. Wat wel jammer is, is dat van de nieuwe nummers alleen White Glove Transportation overeind blijft tussen al die kanonnen. De andere twee zijn toch duidelijk minder indrukwekkend.

Vanaf 20.30 tot middernacht Nits op Cultura! Docu's, clips e.d

avatar van dazzler
vigil schreef:
Vanaf 20.30 tot middernacht Nits op Cultura! Docu's, clips e.d

Opname mislukt, maar ik heb zopas online gekeken.

Mooi, maar misschien net iets te lang in de coulissen van de jubileumconcerten doorgebracht.
Had graag wat meer in de diepte willen duiken, Alex en Michiel (en Joke?) aan het woord willen horen.

Ik vermoed dat deze box vooral bestaat uit de songs
die ze opnieuw hebben ingestudeerd en weer live zijn gaan spelen.
En de hits, uiteraard.

Inderdaad jammer dat de laatste twee cd's wat ondervertegenwoordigd zijn.

En opgelet: de samenstellers hebben zich vergist in 1983.
Ze lieten de Omsk tracks voorafgaan door de Kilo nummers.
Schoonheidsfoutje dat niet had gemogen.

avatar van vigil
Dat cultura verhaal was meer dan de docu 40 jaar Nits. Er was eerst een docu die opgenomen was zo rond het 1974 album, daarna kwamen alle clips voorbij vanaf The Mask t/m Ivory Boy (zaten er toch een paar bij die ik nooit eerder had gezien) en daarna kwam de Nits 40 docu nog een keer. Dat kwam goed uit want toen begon op BBC2 precies de Genesis docu dus kon ik mooi overschakelen