Until the Ribbon Breaks - The Other Ones (2014)

R&B / Electronic
Label: Casablanca

1. A Taste of Silver (3:02)
  2. Goldfish (4:21)
  3. Spark (3:30)
  4. Until the Ribbon Breaks (4:25)
avatar van jassn
De titel van de nieuwste EP klinkt als een EP vol overschotjes van zijn aankomend album maar als dit overschotjes zijn wil ik zo rap mogelijk de nummers van het album horen. Wat Until The Ribbon Breaks hier op deze EP is zijn horizon nog wat uitbreiden, wat er nog meer voor zorgt dat dit de meest interessante artiest is van het moment. Uw eerste nummer van deze EP dezelfde titel geven als uw vorige EP maakt het op zich al interessant. A Taste of Silver begint met een gitaarrif maar het nummer krijgt al rap een andere wending. Wat hier goed gecreëerd wordt is een mix van genres maar vooral iets dansbaarder dan de vorige ep om dan te stoppen met een trager nummer waar het pianostukje het toch maar weer doet. Deze gaat net als de vorige EP weer oneindig op repeat staan en hopelijk niet te lang meer wachten op het album.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Interessant all-over-the-place EP'tje. All over the place, want naast de basis van electronische pop wordt op ieder nummer uitstapjes gemaakt naar andere stijlen, zoals R&B, ambient, bass en op de opener zelfs bluesrock. Het is allemaal wel consistent mooi (of gladjes, het is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt) afgewerkt, maar verder overheerst in mijn ogen een gebrek aan focus - tegelijkertijd een gave, omdat ondanks de brede oriëntatie wel hetzelfde geluid wordt aangehouden, en een vloek, omdat na iedere track weer iets compleet anders komt. Ik ben door deze dubbelzinnigheid dan ook niet weggeblazen, maar wel geïntrigeerd. Uiteindelijk profileert Until the Ribbon Breaks zich op deze EP een beetje als het ongedurige broertje van Darkside: soepel afgewerkte muziek, breed geïnformeerd uit traditionele en moderne stijlen, maar het zou best fijn zijn als hij zich even langer dan 5 minuten op hetzelfde zou concentreren.

avatar van -SprayIt-
Vind deze EP een stuk minder dan de voorganger.

avatar van stoepkrijt
Waar het debuut nog een sfeervol geheel was is dat op The Other Ones veel minder het geval. Vier compleet verschillende nummers zijn het. A Taste of Silver klinkt erg vuig en is een vlotter dan al zijn andere nummers. Spark is zwaar elektronisch en ontzettend dansbaar. Alleen het slotnummer doet sterk denken aan het debuut met zijn Back to the Stars-sfeertje. Een gevoelig liedje.

Voorlopig kan ik zeggen dat dit toch wel goed bevalt. Niet bepaald een samenhangende ep, maar de muziek die erop staat is gewoon erg goed. Tekstueel ook weer zeer interessant, vooral Goldfish.

avatar van stoepkrijt
Wat ik trouwens ontzettend gaaf vind is de continue verwijzingen naar zijn eerdere werk. Het openingsnummer heet hetzelfde als zijn debuut-ep, het slotnummer heeft als titel zijn artiestennaam. Origineel en gedurfd. Die tekstsample uit Perspective in het intro van Goldfish vind ik ook zo mooi. Met Back to the Stars en 2025 deed hij dat al eens eerder, maar ik blijf het origineel vinden.