Martyn - The Air Between Words (2014)

Electronic
Label: Ninja Tune

1. Forgiveness Step 1 (2:56)
  2. Glassbeadgames (6:16)

met Four Tet

3. Empty Mind (5:01)
  4. Drones (5:56)
  5. Love of Pleasure (4:03)

met Inga Copeland

6. Two Leads and a Computer (6:41)
  7. Forgiveness Step 2 (6:44)
  8. Like That (6:25)
  9. Lullaby (3:15)
  10. Fashion Skater (5:54)
Erg benieuwd naar dit album. Volgens mij had hij er een hele liveshow omheen op STRP festival vorig jaar. En een samenwerking met Four Tet.
Ook nog is op Ninja Tune. Hoop dat het de goede kant op gaat, vond zijn laatste release toch een stap terug.

avatar van Ploppesteksel
Wat mij betreft is dit weer een stap omhoog gezien de wisselvalligheid van zijn vorige langspeler. Enkel de 2 Forgiveness-nummers kunnen me verre van bekoren. Net als enkele nummers van Ghost People eisen de synths te veel de hoofdrol op in deze nummers, terwijl ik liever heb dat ze de bass en percussie in een dienende rol ondersteunen. Het trio Glassbeadgames-Empty Mind-Drones is in tegenstelling tot de reeds genoemde nummers van een erg hoog niveau! Vooral de rammelende percussie op de uitermate jazzy track Drones vind ik briljant. Ook Like That kan me zeker bekoren met die vocal cuts.

Waar Martyn mijns inziens vooral in uitblinkt is het repetitieve steeds weer een klein beetje vernieuwen. Bij sommige acts (die waarschijnlijk doelbewust meer op de dansvloer mikken) weet je dat je de rest van het nummer al kent na één minuut, terwijl er bij Martyn altijd een zekere spanningsboog blijft bestaan, zonder dat die daarvoor een clichématige break-climax-break-climax-opbouw voor nodig heeft.

Neem nu 'Drones', waarin Martyn na één minuut dat heerlijke pianostukje eruit laat en vervangt door een kleine vocal uitroep, waarna de piano iets later weer invalt en er subtiel wat aan de percussie wordt toegevoegd. Als je dan denkt dat de track een constante wisseling tussen deze twee eenheden wordt, kom je nog bedrogen uit: acid synths for the win! Heel het nummer blijf ik op het puntje van mijn stoel zitten. Hopelijk krijgt Martyn het in de toekomst een keertje voor elkaar om ervoor te zorgen dat ik dat bij elk nummer op z'n plaat doe... Eén ding is zeker: een mooie compilatie kan Martyn onderhand al wel beginnen samenstellen.

avatar van Dorstlesser
Hoe meer ik er naar luister, hoe beter het wordt! Lekker swingende plaat, met meer afwisseling en meer om te ontdekken dan op z'n vorige langspelers. Ik wacht nog ff met een beoordeling, maar dit gaat wel de goeie kant op! Kan me in Ploppesteksels woorden vinden

avatar van paddy pipedown
Onderhoudende danceplaat.
Moet nog een betere horen in het genre dit jaar.

avatar van Mjuman
Paar ronduit sublieme tracks - Martyn wordt steeds beter in het 'Tobiniaans' mixen van twee tegendraadse ritmes, handig gebruik van syncopes en ondertussen toch een goede flow creeren.

avatar van Kos
Kos
Met name track 2,3,4 zijn wel echt zalig.

avatar van Mjuman
Kos schreef:
Met name track 2,3,4 zijn wel echt zalig.

Ken je deze? Martyn - Falling for You (2015)

Er komt ook een nieuwe Steffi (op Fabric) aan - misschien ook jouw soort spek?
Track 5 een mix van Steffi + Martyn

Steffi - Fabric 94 (2017)

avatar van Kos
Kos