Ulver - Bergtatt (1994)

Noorwegen
Label: Head Not Found

1. Capitel I : I Troldskog Faren Vild (7:51)
  2. Capitel II : Soelen Gaaer Bag Aase Need (6:34)
  3. Capitel III : Graablick Blev Hun Vaer (7:44)
  4. Capitel IV : Een Stemme Locker (4:01)
  5. Capitel V : Bergtatt - Ind I Fjeldkamrene (8:06)
avatar van Jochempie
Geniaal album. Een perfecte mix van folk en black metal. Werkte op alle punten maar het album op zich is nog niet perfect. Ulver later zelfs nog betere albums uit brengen maar de schoonheid van dit werk is niet te onderschatten!

avatar van lykathea
Inderdaad. Hun eerste album in hun black metal drieluik is een combinatie van Black metal en Folk, en dat werkt heel goed.

Ik vind het persoonlijk Ulver's beste album, vooral omdat ik een zwak heb voor goede black metal met folk elementen (en dus niet andersom). I

Ik versta er geen reed van, en toch begrijp ik het. De muziek spreekt.

avatar van Stijn_Slayer
Dit is zonder twijfel de beste van Ulver, vooral het 2e nummer is gaaf.

avatar van BarbarianLover
Mijn favoriete cd van Ulver, inderdaad een zeer geslaagde mix van black metal met folk. Prachtige sfeer en de zang van Garm is echt schitterend!

avatar van vork666
Fantastisch album. Heerlijke combinatie van folk met black metal, riffs zijn geniaal, productie is om te smullen (net zoals Ulver's derde album trouwens) en de folk- en ambientnummers en -tussenstukjes zijn uitstekend. Oftewel: 5.0*

avatar van Wouter30
Prachtige sfeervolle metal....die je direct meevoert naar koude donkere bossen ver weg van dit drukke en hektische landje.....

avatar van jasper1991
die taal van de songtitels is geen noors, volgens mij dialect ofzo.

inderdaad sfeervolle muziek, zelfs de blastbeats en grunts zijn op een bepaalde manier subtiel gebracht. erg mooi album maar wel wat te kort.

en je hoeft hier niet te zijn hoor wouter30

avatar van vork666
jasper1991 schreef:
die taal van de songtitels is geen noors, volgens mij dialect ofzo.

Ouddeens de vertalingen zijn wel ergens op internet te vinden, de teksten zijn in ieder geval erg mooi.
Overigens is dit van albums die ik destijds "geniaal" noemde, één van de weinigen die ik nog steeds geniaal vind. Een leuke plaats in mijn top 10 voor deze CD.

avatar van Don Cappuccino
Mooi album van Ulver, alleen vind ik de Black Metal-kant van de band niet zo goed. Klinkt lelijk vind ik. Maar de stukken met akoestische gitaar en cleane zang vind ik wel enorm mooi, Garm zingt heel goed op dit album. 4 sterren. Ik ga nu Kveldssanger eens luisteren, ik zie dat dat een rustig album is, dat bevalt me waarschijnlijk meer.

avatar van Metalhead99
De eerste plaat van Ulver die ik beluisterd heb en ik moet zeggen dat het me zeker bevalt. Heerlijke sfeervolle Pagan Black Metal.

Hunter
Het klinkt helemaal top, moet alleen wennen aan de blackmetal zang bij deze band.

thedude1975
Bijzonder sfeervolle plaat.

avatar van AOVV
Schitterend debuut, moest het een film zijn (natuurdocumentaire, winters, onherbergzaam landschap liefst), ik zou zeggen dat de sfeer van het scherm spat. Bovendien vind ik de vocalen ongelooflijk goed.

Het is ook al een voorproefje van de diversiteit van Ulver, want ondanks het uitgesproken black metalkarakter komen toch al een aantal andere stijlen naar voor. De natuur lijkt hier, ook als ik de hoes bekijk, een hoofdrolspeler.

Ik herken er zowel de lange, sfeervolle riffs van Drudkh in als het dromerige van Alcest, toen die nog meer naar black metal neigden.

avatar van jasper1991
Met de nadruk op 'neig'.

avatar van wizard
Bergtatt verhaalt (in vijf nummers, zoals de albumtitel al duidelijk maakt) van een meisje dat verdwaalt in het bos, weg van een ondergesneeuwd pad, op de grond moet overnachten en ’s nachts door trollen wordt meegelokt naar hun onderaardse woonplaats – van waaruit ze nooit meer terugkeert. Het verhaal is volgens Garm’s linernotes in mijn uitgave (eerste persing, maar misschien staat dezelfde commentaren ook op latere versies) van de cd gebaseerd op Noorse volksverhalen/mythologie, vandaar ook de oud-Noors/Deense zang. In die mythologie doen verschillende versies van dit ‘Bergtatt’-verhaal de ronde. Het uitgangspunt van het verhaal is echter altijd dat mensen die verdwijnen, de bergen ingelokt zijn en daar met een trol getrouwd zijn.

Muzikaal brengt Ulver hier een prachtig en gebalanceerd mengsel van folk en black metal. Op hun twee volgende albums, Kveldssanger en Nattens Madrigal, zouden die twee ingredienten in zuivere vorm verschijnen. Bergtatt laat wat mij betreft horen dat de combinatie meer is dan de som der delen. Garm’s serene cleane zang (‘monnikenzang’) staat in contrast met zijn schrille scream waardoor zowel de stilte van het bos als de angst en paniek van het verdwaalde meisje bijzonder goed uit de verf komen. De cleane zang vond ik meteen al erg goed, de scream was aanvankelijk even wennen.
Er lijkt veel aandacht aan de details op dit album te zijn besteed: de drumroll die Capitel I opent en je meteen het album inzuigt, een fluit hier, een stukje piano daar, het geluid van het door de sneeuw rennende meisje, de donderslag in Capitel III die me soms nog steeds laat schrikken (‘Torden rullerrrrr’).

Ulvers doel met Bergtatt was het ‘scheppen van een overweldigend melancholisch en verdrietig verhaal’. Daar zijn ze wat mij betreft in geslaagd. Met vlag en wimpel. Bergtatt is een geweldig album, dat ik eigenlijk niet vaak genoeg kan horen. Tijd om mijn top-10 weer eens overhoop te halen, want tot vandaag stond dit album er nog niet in.

Ik dacht aanvankelijk aan 4.5 ster, maar eigenlijk kan ik geen zwakke punten vinden. Vandaar toch vijf sterren.

5.0*

avatar van Don Cappuccino
Zo, tijd voor het laatste halfje erop! Bergtatt is een van mijn favoriete blackmetalplaten aller tijden, dat is inmiddels wel duidelijk. Ulver liet in 1994 al horen zichzelf te onderscheiden met prachtige mystieke cleane zang en elementen van folk. Inderdaad, bij het eerdere werk van Alcest hoor je echo's van deze plaat.