Yagya - Sleepygirls (2014)

IJsland

10. Sleepygirl 10 (5:04)
  11. Sleepygirl 11 (6:15)
  12. Sleepygirl 12 (6:19)
avatar van trebremmit
Zou 5 mei uitkomen, wordt nu 26 mei volgens het label.
Wel benieuwd naar.

Ben ook benieuwd!

tuktak
Mijn eerste luisterbeurten zeggen: Rigning x The Inescapable Decay of My Heart = Sleepygirls

avatar van -SprayIt-
Inderdaad tuktak, ik vind het een heerlijke plaat in ieder geval. Zoals we van Yagya gewend zijn, deze staat in de pre-order.

avatar van brooklyn

avatar van zaaf

??
zeker knap. hoe bedient hij die software dan he?

avatar van brooklyn
Met zijn handen

Check zijn Facebook-pagina voor meer info d'rover

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Wauw. Ik heb de laatste tijd veel Yagya geluisterd, dus misschien kan ik het daardoor al beter waarderen, maar door geen van zijn andere albums was ik gelijk zó overtuigd als door deze. Het gegeven dat de nummers tot een continue mix zijn verwerkt is bovendien zeker van meerwaarde.

avatar van -SprayIt-
Ik vind Rigning nog iets sterker, maar deze is ook aangeschaft. Heerlijke plaat, de artiest is zelfs mijn top 10 binnengedrongen.

avatar van Mjuman
Is nu aan het draaien en had ik hierbij een 'blinde test' moeten doen, zou ik gezworen hebben dat ATM weer de weg naar de Last Resort had gevonden, zij het met een andere vocaliste. Mooie, donkere beats met ijle zang eroverheen. Dit valt wel goed - zal vanavond deze 'ns voorschotelen aan mijn lief en vragen wat ze van de nieuwste Trentemoller vindt

Doet me een beetje aan Lulu Rouge denken, alhoewel die me wat meer doen, waarschijnlijk omdat Sleepygirls meer als 1 langgerekt nummer klinkt waardoor de variatie voor mij wat ontbreekt.

Maar ik ervaar wel dezelfde, warme donkere gloed en dat is zeker positief.

avatar van VillaNaranjos
Klinkt onwijs lekker. Dromigere vocals, donkere beats, duister sfeertje. Kan ik wel waarderen. Al moet ik er wel bij zeggen dat ietwat meer variatie ook wel fijn geweest zou zijn. Voor nu 4*, al ben ik bang dat dit album na verloop van tijd gaat vervelen. Maar de tijd zal het leren.

avatar van Gyzzz
Voor mij duidelijk de beste Yagya - schitterend transparant, clean en gepolijst geluid, zonder kitscherig te worden; ik ken weinig andere albums die dat effect bereiken zonder er meer gruizigheid in te stoppen.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Met zijn handen

Check zijn Facebook-pagina voor meer info d'rover

Enig idee of ik dit nog ergens kan terugvinden? Heb er al een paar keer naar gegoogeld en teruggescrolld op zijn Facebookpagina, maar tevergeefs... Ben er nu wel erg benieuwd naar.

avatar van MDekens
Wauw, ik ken dit helemaal niet! De eerste secondes van deze plaat spreken mij direct aan.

avatar van Barney Rubble
Altijd geweldige hoe dit soort Scandinavische artiesten de kou en weidsheid van de natuur weten te verwerken in hun muziek. Mooie, onderkoelde ambienttechno!

Barney Rubble schreef:

Het gebied is enorm groot: de afstand tussen Reykjavik en Kopenhagen is ca 2000 km, die tussen Kopenhagen en Stockholm 700; tussen Kopenhagen en Oslo 700.

IJslands is een Noord-Germaanse taal, net als Deens, Zweeds en Noors, maar de taal is - net als die van de Faeroer - nauwelijks te verstaan voor 'vastelanders'. Het bijzondere van die taal is dat het door de geïsoleerde ligging van het land, heel weinig is veranderd sinds de dertiende eeuw. Oer-skandinavische teksten (zoals die op de Rök-sten, volgeschreven met runen) kun je naast IJslandse teksten leggen en je verbazen over de gelijkenis. Gekscherend wordt wel eens gezegd dat de helft van de IJslanders boeken schrijft en de ander helft zich met geschiedenis bezig houdt.

Dit genre wordt ook wel aangeduid als dubtechno.

avatar van Barney Rubble
Mjuman schreef:
Even een kleine nuancering. Vergelijkenderwijs komt het erop neer dat een Amerikaan muziek van Balkan, Fado, Nederlandse volksmuziek en muziek uit Bretagne omschrijft als natuurgetinte muziek, veelal gemaakt met akoestisch instrumenten. .

Wellicht een wat al te algemene beschrijving, inderdaad, bij gebrek aan exacte labels.
Niettemin merk ik wel op dat ik bij elektronische muziek vooralsnog het meest hou van muziek die iets organisch, kouds en guurs heeft, ten opzichte van muziek die sfeerbeelden van grote steden, industrie of nachtclubs naar boven brengt.

Edit:* kijkt naar Tri Repetea in zijn top * Al is het zeker geen wet van meden en perzen.

Barney Rubble schreef:

Volgens mij heb ik je ook zien opduiken bij Biosphere
Ook heel kale industrial getinte techno, denk aan Shed (Killer of Traveller) kan zijn charme hebben, in het kale, minimale en repetitieve. O.m. Kraftwerk, John Foxx en Clock Dva hebben muziek gemaakt vanuit de mens-machine thematiek en dat hoor je. Autechre zweeft daar ook ergens tussenin; ik vind Amber erg fraai.

Deze Yagya is voor mij ideale muziek om af te draaien.