The Smoke - The Smoke (1968)

Label: Sidewalk

1. Cowboys and Indians (2:47)
  2. Looking Thru the Mirror (1:43)
  3. Self-Analysis (2:54)
  4. Gold Is the Colour of Thought (3:04)
  5. The Hobbit Symphony (3:57)
  6. The Daisy-Intermission (0:27)
  7. Fogbound (2:21)
  8. Song Thru Perception (1:45)
  9. Philosophy (0:44)
  10. Umbrella (2:26)
  11. Ritual Gypsy Music Opus I (0:13)
  12. October Country (2:45)
  13. Odyssey (3:44)
avatar van rdewint
Vergeten psychpop album met westcoast en sunshine invloeden. Liefhebbers van Pet Sounds en Odessey & Oracle zullen dit wel weten te waarderen. Zet deze voorlopig op 4 sterren.

avatar van willemmusic
Tijd om eens wat licht over dit vergeten (behalve door rdewint !), kaleidoscopisch meesterwerkje te schijnen. Ik draai 'm de laatste tijd veel!
Michael Lloyd, google die naam en je weet meer over dit toenmalige wonderkind. Bliksemcarrière: van z'n 12de al bezig met bandjes, muziekschrijverij en studiowerk en op 20ste vice-president MGM. Daarna succesvol producer van talloze hits maar nog steeds het meest verguld met deze plaat!
Als 16 jarige werd hij door Bruce Johnston mee genomen om Brian Wilson bezig te zien met diens Good Vibrations. Dat kon hij ook vond hij, en kreeg warempel studiotijd zijn kunnen te tonen met dit album als resultaat.
Curt Boettcher, George Martin en natuurlijk Brian Wilson waren zijn helden en het leuke aan deze plaat is die invloeden na te speuren. Credits worden aan de bandleden gegeven, maar dit zijn natuurlijk the Wrecking Crew, duidelijk hoor ik meesterbassist Carol Kaye, de kenmerkende sound van Boettcher en Wilson en invloed van Martin. Self-Analysis zou zo op Pet Sounds kunnen staan, October Country (geschreven voor de groep October Country) op MIlleniums Begin. Vele Beatlesreferenties .
Waar Michael Lloyd echt boven zijn voorbeelden uitstijgt is met het heerlijke gitaargeluid op Gold Is the Colour of Thought, dat een inspiratie werd voor veel gitaarbands.
Al is de plaat aan de korte kant en wisselvallig, Lloyds (mooie) zangstem misschien wat beperkt, maar het is een onterecht vergeten pareltje, is het niet nlkink, Droombolus, kort0235, Poles Apart, Ducoz, shinybeast, Toon1, heartofsoul, titan, spoelie90 en vele anderen en iedereen?

avatar van heartofsoul
Kende tot zojuist alleen de Britse groep The Smoke (ze scoorden een hitje met “My Friend Jack”). Dit is dus een geheel andere groep, en ik ben er wel benieuwd naar. Bedankt voor je bericht, willemmusic. Het album zelf is blijkbaar lastig te verkrijgen, maar staat gelukkig op Spotify.

avatar van willemmusic
Ja, dat is ook weer een van de vele mythes, door de Engelse Smoke raakte men daar geïnteresseerd in de Amerikaanse!

avatar van Toon1
Geen slechte plaat, leuke ontdekking!

avatar van Poles Apart
Wel jammer dat hun carrière hierna in rook lijkt te zijn opgegaan.

avatar van Droombolus
heartofsoul schreef:
Kende tot zojuist alleen de Britse groep The Smoke.

Idem ...... en ben er bij deez plaat altijd vanuit gegaan dat het om dezelfde band ging. ik zal 'm eens uitgebreid besnuffelen.

Harteluk dank voor de hoofden op GuillaimeMusique

avatar van nlkink
Poles Apart schreef:

Wel jammer dat hun carrière hierna in rook lijkt te zijn opgegaan

Nog zo'n overeenkomst met hun Britse naamgenoot.

avatar van willemmusic
Dankzij jullie reacties staat The Smoke als je The Smoke zoekt nu bovenaan!

avatar van Poles Apart
"Gold is the Colour of Thought" is voor mij het prijsnummer.