The Sound - Shock of Daylight (1984)

Label: Statik

1. Golden Soldiers (3:18)
  2. Longest Days (5:09)
  3. Counting the Days (3:36)
  4. Winter (4:19)
  5. "a New Way of Life" (4:39)
  6. Dreams Then Plans (4:06)
Plaat met wonderschone nummers.
Eén van de weinige bands waarbij de tekst en de muziek elkaar versterken om de juiste stemming weer te geven.
Die stemming natuurlijk wel vaak somber, passend bij die van Borland.
Vaak ook bij de teksten de dubbele betekenis van het weergeven van situatie of sfeerbeeld, maar ook zijn interne worsteling met depressiviteit. Bij meningen over zijn teksten zie ik veel de focus op het laatste, maar dat vind ik te beperkt. Het sterke van Borlands teksten is juist dat er meestal ook een andere emotie in zit (woede, twijfel, volharding, liefde) en vaak scherpe observaties van de medemens en onderling (on)begrip en contact.

Winter is bijvoorbeeld een nummer wat als echte winter voelt. Maar dan wel de klassieke winter van vorst en de stilte van een besneeuwd landschap.
Bij de keyboard klanken voel je de gure wind en eenzaamheid.
Bij de koude week in februari ook weer regelmatig beluisterd.

Verder weer geen zwakke nummers op dit album.
Allemaal een stuk toegankelijker dan hun vorige producties (zeker voorgaande All fall down...).
Counting the days zou bijv. volgens mij best succesvol als singel zijn geweest (naar ik begrijp alleen in Spanje zo uitgebracht).
Een paar nummers zowaar zelfs met (zeer voorzichtig) positieve teksten en sfeer, zoals A new way of life.
En na het aandoenlijk onhandige Monument van het vorige album hier het tweede echte liefdeslied van ze te vinden met het (dan wel weer wat verhullende titel) Dreams than plans.

Altijd lastig bij zo'n mooi album dat je maar 2 favoriete nummers mag aangeven van Musicmeter

Gaf initieel een 4,5 score vanwege EP (toch wat mager in kwantiteit) en net niet het niveau van From the Lion's mouth, voor mij het beste album van de jaren 80, maar voor het optypen van deze tekst toch maar gelijktijdig het album beluisterd en kan er geen zwak punt in ontdekken. Dus toch een verdiende 5 sterren.

Kocht deze LP direct toen hij uitkwam, na ong. een jaar eerder via een vriend kennisgemaakt te hebben met en te zijn overdonderd door die From the Lion's mouth.