Septicflesh - Titan (2014)

Griekenland
Label: Season of Mist

1. War in Heaven (5:40)
  2. Burn (3:16)
  3. Order of Dracul (3:32)
  4. Prototype (5:34)
  5. Dogma (4:03)
  6. Prometheus (6:34)
  7. Titan (3:53)
  8. Confessions of a Serial Killer (4:50)
  9. Ground Zero (3:53)
  10. The First Immortal (3:57)
  11. Dogma of Prometheus * (7:10)
  12. A Prototype in Heaven * (4:51)
  13. The First Immortal * (3:45)
  14. Order of a Serial Killer * (3:43)
  15. The Burning * (6:00)
avatar van Kronos
Ik heb een correctie doorgestuurd voor de schrijfwijze van de bandnaam, want sinds Communion (2008) worden de twee woorden aan elkaar geschreven.

In Rocktribune staat een interview met Christos Antoniou. Ik ben wel benieuwd naar deze nieuwe. Met hun vorige album The Great Mass heb ik reeds aangenaam kennisgemaakt via het topic Metal Album vd Week.

avatar van Don Cappuccino
Lees mijn recensie van Titan op Zware Metalen.

Het Griekse Septicflesh keerde na het stopzetten van de band in 2003 met het fantastische zevende album genaamd Communion in 2008 weer glorieus terug. Sindsdien zit de band op een succesvol spoor dat nog eens een keer werd bevestigd op The Great Mass. Drie jaar na de release van die plaat is het tijd voor Titan! De titel van het album is niet uit de lucht gegrepen, Titan is namelijk een stuk zwaarder en duisterder dan zijn twee voorgangers...

avatar van Sir Odolf III
De track Confessions of a Serial Killer varieert ten dele op Wojciech Kilar's fantastische Opening Titles van de film The Ninth Gate. Wat het overigens geen minder gave track maakt.

Don Cappuccino schreef:
Eerstgenoemde wordt nergens grijpend en het refrein heeft hele rare cleane vocalen van Sotiris Vayenas die niet echt lekker in het gehoor liggen, bij Order of Dracul zijn de overgangen erg abrupt: uit het niets valt alles weg en hoor je ineens een klavecimbel en een viool.

Twee punten van kritiek die ik niet deel. Burn is juist een erg goed nummer en die abrupte overgangen in Order of Dracul vind ik erg geslaagd.

Sterk album. Klinkt soms wel eens zoals Celtic Frost vandaag zou kunnen geklonken hebben (of zoals Triptykon zou moeten klinken).

avatar van Kronos
Wie dit album wil aanschaffen moet zeker uitkijken naar de versie met Orchestral Bonus Disc. Daarop staat The Titan Symphony. Geen gitaren, alleen orkest en koor. Magistraal !

avatar van james_cameron
Sporadisch nog bombastischer dan voorganger The Great Mass; helaas gaat dit hier en daar wel wat ten koste van de songs. Bepaalde passages lopen door alle drukte niet zo lekker en het album klinkt als geheel wat eenvormig. Het songmateriaal is daarnaast gewoonweg minder sterk dan op The Great Mass. Niet getreurd echter, want afgezien daarvan is dit nog steeds een fijn melodieus death metal-album, zeer verzorgd uitgevoerd en in elkaar gezet.

avatar van DargorDT
Vanwege de aankomende optredens met Moonspell was ik ook wel nieuwsgierig. Zowaar een metalband waar ik nog nooit iets van hoorde. Verrassend goede metal! Ook wel passend bij de muziek die Moonspell maakt. Redelijk bombastisch en orkestraal bij tijden, waarbij de rustige passages opvallen. Death metal? Ja en nee. De muziek heeft wel trekjes van die stijl, maar laveert eigenwijs heen en weer tussen wat andere stijlen. De koorpartijen met dameszang in Prototype zijn daar een mooi voorbeeld van. Heel af en toe moet ik aan Novembers Doom denken (zang, bepaalde breaks, invullen van gitaarsolo's). Ook Therion lijkt een invloed (Dogma). Nee, ís een invloed. Onmiskenbaar. En natuurlijk hebben ze ook naar Moonspell geluisterd, hoe kan het anders. Maar het blijft Septicflesh.

Wellicht is het inderdaad een tikje eenvormig, maar deze Grieken verdienen een plaatsje in mijn verzameling. Het oudere werk zal ik ook eens checken, benieuwd naar de ontwikkeling die deze band doormaakte.

avatar van Edwynn
Ik was altijd meer gecharmeerd van het stokoude spul van deze band. Met Titan hebben ze me toch weten te overtuigen. Goede combinatie tussen symfonisch en metal. Septicflesh springt op het juiste moment in het gat dat Cristofer Johnson achter zich laat in zijn ontwikkeling met het almaar lichter wordende Therion.

Edwynn schreef:

Therion is niet meer wat het ooit was, helaas. Maar gelukkig kan ik me met dit werkje ook wel vermaken.

Welk ouder album kun je me aanbevelen?

avatar van Edwynn
Vooral Mystic Places Of Dawn vind ik te gek. Al dat oude spul is onlangs opnieuw uitgebracht, trouwens.

Edwynn schreef:

Ja, ik zie de albums met bonustracks op Spotify staan. Deze staat er ook, vrij onderaan. Maar eens luisteren als ik me beter voel (ziek nu, en dan verdraag ik metal wat minder).

avatar van andnino
Ik weet niet wat het is met SepticFlesh, Communion vond ik een erg gaaf album, maar The Great Mass vond ik nogal saai en nu Titan niet minder. Misschien toch maar weer eens Communion opzetten, is er iets veranderd sinds die plaat of ben ik de band in het algemeen misschien uitgeluisterd?