Judas Priest - The Essential (2006)

Label: Columbia

1. Judas Rising (4:15)
  2. Breaking the Law (2:35)
  3. Hell Bent for Leather (2:43)
  4. Diamonds and Rust (3:26)
  5. Victim of Changes (7:45)
  6. Love Bites (4:48)
  7. Heading Out to the Highway (3:47)
  8. Ram It Down (4:51)
  9. Beyond the Realms of Death (6:52)
  10. You've Got Another Thing Comin' (5:10)
  11. Jawbreaker (3:27)
  12. A Touch of Evil (5:45)
  13. Delivering the Goods (4:16)
  14. United (3:36)
  15. Turbo Lover (5:33)
  16. Painkiller (6:05)
  17. Metal Gods (4:00)
  18. The Hellion (0:42)
  19. Electric Eye (3:39)
  20. Living After Midnight (3:32)
  21. Freewheel Burning (4:25)
  22. Exciter (5:33)
  23. The Green Manalishi (3:23)
  24. Blood Red Skies (7:52)
  25. Night Crawler (5:45)
  26. Sinner (6:45)
  27. Hot Rockin' (3:18)
  28. The Sentinel (5:05)
  29. Before the Dawn (3:23)
  30. Hell Patrol (3:36)
  31. The Ripper (2:52)
  32. Screaming for Vengeance (4:43)
  33. Out in the Cold (6:27)
  34. Revolution (4:41)
avatar van musicboy
Is dit een goede verzamelaar voor wie nog niks van de band heeft of niet?
Staat in Kuurnes Ring Shopping te koop aan 9.99.

Joy
xou gewoon beginnen bij het begin, judas's sterkste plaat uit hele ouvre wat mij betrefd:

Sad wings of Destiny

(Rocka Rolla is de allereerste maar kun je beter overslaan)

avatar van Sinner
Ben niet zo'n fan van verzamelaars, maar als je niets van de band in huis hebt en het eens wil proberen is 9.99 niet te veel aangezien het wel een aardige dwarsdoorsnede is van Priest's loopbaan. De belangrijkste nummers zoals Beyond The Realms Of Death, Freewheel Burning, Victim Of Changes, The Sentinel, Sinner, Painkiller en Screaming For Vengeance staan er in ieder geval op.

PriestMaiden
Dit is DE Priest verzamelaar. Allemaal songs met Halford. Er staat niks op van het zwakke debuut Rocka Rolla. Dus allemaal songs van Sad Wings of Destiny tot Painkiller + 2 van Angel of Retribution.

avatar van Mr. Rock
Hier staan echt álle belangrijke nummers op. Natuurlijk heeft Priest meer goede nummers gemaakt maar de echt essentiële zijn hierop te vinden. Dus iedereen die nog niks van Priest in huis heeft en het toch eens wil proberen: koop deze verzamelaar!

Mr. Rock schreef:

Gewoon alle albums kopen.

The Oath schreef:

Gewoon alle albums kopen.

Het geld groeit niet bij iedereen op de rug...

Mr. Rock schreef:

Het geld groeit niet bij iedereen op de rug...

downloaden, en hetgeen je het beste vind kopen.

avatar van Mr. Rock
En de kans is groot dat wat je het beste vindt op deze verzamelaar staat, en dus...is de cirkel weer rond .

Neeneen.

Een hoop goeie nummers staan er niet op.
Painkiller staat vol. Idem voor Defenders en Screaming.
En bij 'Sin after Sin' en 'Stained Class' moet je het album in zijn geheel horen.

avatar van Mr. Rock
Vandaar dat ik in mijn oorspronkelijke post ook zei dat Priest meer goede nummers gemaakt heeft, maar dat het meest essentiële hier wel op te vinden is. Verder ben ik het niet helemaal met je eens wat betreft Sin after Sin en Stained Class. Op SaS skip ik meestal Last Rose of Summer en Raw Deal, en soms ook nog Let Us Prey/Call for the Priest. Op Stained Class kunnen Invader en Heroes End rechtstreeks naar de prullenbak. Maar je zult het toch met me eens zijn dat dit een goede, representatieve verzamelaar is .

The Oath
Bij Sin after sin is het heet gedeelte na Last Rose dat één geheel is eigenlijk.

avatar van Mr. Rock
Kan zijn, maar van dat gedeelte vind ik alleen Dissident Aggressor écht goed. Wat me er gelijk aan doet denken dat ik dat nummer toch wel een beetje mis op deze verder goede verzamelaar .

avatar van i.Ron S.
Ik heb deze verzamelaar niet in bezit, voor iemand die de albums heeft vind ik hem nogal overbodig aangezien de nummerkeuze mij niet volledig kan boeien.
Er konden wel betere alternatieven zijn voor Hot Rockin', Blood Red Skies(trouwens heel lang), Out in the Cold, Revolution (als je dan toch iets van dat toenmalige nieuwe album wilde doe dan maar Worth Fighting For), Before the Dawn(neem dan Evening Star), The Ripper en United
Ik mis oa Stained Class, Genocide, Tyrant, Night Comes Down, Killing Machine, Eat Me Alive, The Rage, White Heat Red Hot, Dreamer Deceiver en Starbreaker.
Natuurlijk moest Judas Rising hier weer de intro zijn en niet Freewheel Burning of Painkiller.

The Oath
Ik vraag me af hoe ze 'Victim Of Changes' en 'the Ripper' hier op gekregen hebben.

avatar van musicboy
Ik heb iets tegen onchronologisch geordende verzamelaars, daardoor lijkt het zo'n soepje.

avatar van musicboy
Na een zeer gesmaakte kennismaking vanuit het bijna niets met Iron Maiden ben ik begonnen aan deze band.
Ik heb drie albums gekocht via Blah, zijnde 'Screaming for vengeance', 'Defenders of the faith' en 'Painkiller', afgaande op de stemmen op MuMe.
Nu heb ik deze verzamelaar en 'Metal Works' ontleend uit de bib om ook het beste van de resterende albums te leren kennen, behalve de recentste albums dus.
Wat blijkt? De vlam slaat veel minder over dan ze deed bij Iron Maiden. Ik zie heel veel gelijkenissen, maar voorlopig moeten de priesters telkens het onderspit delven.
Misschien moet ik ze nog meer kansen geven, maar ik denk dat ze nooit aan de maagden zullen kunnen tippen.

Bullshit.
Judas Priest is vele malen beter dan Iron Maiden. En dan zwijgen we nog maar over afwissing Van een Maidenplaat kan ik 2 nummers horen en dan is het al tijd voor wat anders. (Er zijn uitzonderingen: debuut, killers en AMOLAD)

avatar van musicboy
Tja, shit happens, what can I say?
Maar ok, ik heb Maiden ook tijd moeten geven, dus nog wat geduld oefenen.

The Oath
Ik luister al jaren naar Maiden.

avatar van Rinus
Alhoewel ik zo'n beetje alles van Priiest op vinyl heb (ben al heel lang fan van de band, vanaf Stained Class)), vind ik het leuk een verzamelaar van de band op CD te hebben. Ik had al "Metal works 73-93", maar deze heb ik recent aangeschaft, en wel in de Limited Edition uitvoering. Deze bestaat uit 3 CD's, is een digi-pack en heeft 7 nummers meer dan de reguliere uitvoering, en alle tracks zijn gere-mastered.. En dat allemaal voor nog geen 9 euro.
De extra tracks op CD 3 zijn:
* Dissident Agressor
* Better By You, Better Than Me
* Grinder
* Desert Plains
* Riding On The Wind
* Rock Hard Ride Free
* All Guns Blazing
En zoals bij elke compilatie, blijft er altijd wel wat te wensen over. Persoonlijk had ik er "United" af gelaten (1 van de slechtste Priest nummers ooit), en een ander nummer gekozen.. Maar dit album geeft een zeer goede doorsnede van wat Priest in de loop der jaren gedaan heeft. Door de extra CD de volle 5 sterren.

avatar van Rinus
The Oath schreef:
Ik luister al jaren naar Maiden.

Ik ook, vanaf 1980. En naar Priest vanaf 1977.

avatar van VanDeGriend
Reeks onnodige quotes verwijderd. Het heeft echt geen zin om hele berichten te quoten die net boven je eigen reactie staan, en er dan 1 zinnetje aan toe te voegen. Verknoeit opmaak en leesbaarheid

Rinus schreef:

Bedankt voor deze beschrijving! Ik zat te aarzelen, maar heb voor een paar euro meer dan toch de Limited Edition aangeschaft.

Rinus schreef:
de Limited Edition uitvoering. Deze bestaat uit 3 CD's, is een digi-pack en heeft 7 nummers meer dan de reguliere uitvoering, en alle tracks zijn gere-mastered...
De extra tracks op CD 3 zijn:
* Dissident Agressor
* Better By You, Better Than Me
* Grinder
* Desert Plains
* Riding On The Wind
* Rock Hard Ride Free
* All Guns Blazing
En zoals bij elke compilatie, blijft er altijd wel wat te wensen over... Door de extra CD de volle 5 sterren.

Het is inderdaad een echt goede samengestelde compilatie en ook nog eens in zo'n mooi digipak. Zelf heb ik er nog een cd bijgemaakt met (More) Best Albumtracks. Judas Priest heeft namelijk zoveel goede nummers opgenomen, dat zelfs 3 cd's niet volstaan. Zoals Rinus schreef: er blijft altijd wel wat te wensen over. Dit is de tracklist van mijn The Essential Judas Priest 4.0 cd:

Deceiver (Sad Wings of Destiny 1976)
Dreamer Deceiver (1976)
Tyrant (1976)
Starbreaker (Sin After Sin 1977)
Raw Deal (1977)
Stained Class (Stained Class 1978)
Saints in Hell (1978)
Rock Forever (Killing Machine 1979)
Rapid Fire (British Steel 1980)
Metal Gods (1980)
Bloodstone (Screaming for Vengeance 1982)
Devil's Child (1982)
Rock Hard Ride Free (Defenders of Faith '84)
Metal Meltdown (Painkiller 1990)
Between the Hammer & the Anvil (1990)
Worth Fighting For (Angel of Retribution '05)
Demonizer (2005)

Ik heb de nummers - in tegenstelling tot het album- wel in volgorde van uitkomst gezet. Daardoor hoor je letterlijk de ontwikkeling die de band en de Metal muziek heeft doorgemaakt. Dat is echt mooi om te horen!
Met in totaal 58 nummers heb je dan wel echt het beste van Judas Priest bij elkaar. En dan nog blijven sommige albums los de moeite waard.

avatar van Edwynn
Er staat zat goed spul op. Ook zat niet. Daar zit hem de kneep niet. Wat tegenstaat is dat het niet chronologisch is. En daarnaast: als er wel nummers van Angel of Retribution opstaan waarom dan niet van Jugulator en Demolition? Zo is het een (drie)dubbelaar die niet eens alle studio albums tot dan toe behelst. En gemak waarmee Jugulator terzijde geschoven wordt, vind ik niet terecht. Met het overslaan van Demolition heb ik minder moeite, maar kloppen doet het natuurlijk niet.

Metal Works uit 93 omvat wat dat betreft meer het meest essentiële van Priest,

Je ziet hier op Musicmeter dat Jugulator en Demolition echt laag worden gewaardeerd, zeker in vergelijking met hun andere albums. Daarom en ook omdat dit album ze negeerde, heb ik dat ook gedaan. Maar het is volgens jou toch de moeite waard om Jugulator eens te luisteren? Overigens: wat vind jij van mijn eigen vierde aanvullende cd? Heb ik afgezien van Jugulator dan het beste wel op een rij zo?

Dat ze het niet op chronologische volgorde zetten, is iedere keer weer jammer bij dit soort albums. Voordeel hier is wel dat op de Limited Edition alles geremastered is en echt goed klinkt.

avatar van Edwynn
Hoewel over het algemeen ook niet echt gewaardeerd, ben ik toch altijd erg gek geweest op Ram It Down. Het titelnummer, Hard As Iron en Blood Red Skies zou ik zeker een kans geven.

Jugulator is een bikkelharde moderne metalcd, die indertijd best goed ontvangen werd. Nummers als Death Row en Bullet Train kunnen zich goed meten met wat bands als Machine Head toen deden.

avatar van gigage
De twee ceedee versie van deze Judas Priest uit de essential serie laat mij op 2 gedachten hinken. Ten eerste: komen de nummers er mooi uit nu zie niet in chronologische volgorde staan? En ten tweede: is een 2cd wel genoeg om het omvanrijke ouvre van de band samen te vatten. Het antwoord is op beide vragen: mwa, eigenlijk niet nee.
Na delivering the goods komt de meezinger United. En Realms of death wordt vooraf gegaan door Rim it Down. Deze combinaties zijn niet echt goed te verteren. Soms pakt het wel wat beter uit en de geluidskwaliteit is prima.
15 albums op 2 ceedeeds proppen is ook eigenlijk geen doen. Wat je krijgt is dat er slechts plaats is voor 2 a 3 songs van ieder album. De vertrouwde korte headbang klassiekers staan er natuurlijk allemaal op.
Conclusie: fijn muziekje voor als kennismaking van deze befaamde band voor niet veel geld meestal. Zoek je een betere, completere verzamelaar dan neem je de 4cd Metalogy. (Re-issue 2013 ook voor weing $)