Kenny Wayne Shepherd Band - Goin' Home (2014)

Blues
Label: Provogue

1. Palace of the King (3:48)

met the Rebirth Brass Band

2. Everything Gonna Be Alright (4:18)
  3. I Love the Life I Live (5:39)

met Joe Walsh en Kim Wilson

4. The House Is Rockin' (2:59)
  5. Breaking Up Somebody's Home (5:01)

met Warren Haynes

6. You Done Lost Your Good Thing Now (8:04)
  7. You Can't Judge a Book by the Cover (3:28)

met Pastor Brady Blade, Sr

8. Boogie Man (4:05)
  9. Looking Back (4:06)
  10. Cut You Loose (4:34)

met Ringo Starr

11. Born Under a Bad Sign (4:23)

met Keb Mo' en the Rebirth Brass Band

12. Still a Fool (7:30)

met Robert Randolph

13. Three Hundred Pounds of Joy * (3:25)
  14. Can You Hear Me * (3:00)
  15. Trick Bag * (3:39)
avatar van Ronald5150
Zoals de titel ”Goin’ Home” al doet vermoeden keert Kenny Wayne Shepherd met zijn band terug naar zijn roots, de blues. Het voorgaande album ”How I Go” vond ik een mooie mix tussen blues, rock en af en toe pop, maar ik vond op dat album ook de hoogtepunten de liedjes die het dichts bij de blues lagen. Op ”Goin’ Home” doet die vraag niet terzake, want dit albums staat bol van de bluesklassiekers. Kenny Wayne Shepherd neemt klassiekers onderhanden van Johnny ”Guitar” Watson, Magic Sam, Muddy Waters, Stevie Ray Vaughan, Bo Diddley, Albert King, Howlin’ Wolf, B.B. King, Freddie King, Lee Dorsey, Earl King, Buddy Guy en Junior Wells. Dat zijn illustere namen, maar Shepherd kent zijn plek. Nergens probeert hij deze grootheden naar de kroon te steken, hij en zijn band voeren de nummers uit op hun eigen manier, maar wel trouw aan het origineel. De moderne productietechnieken zorgen ervoor dat deze liedjes klinken als een klok. Het gitaarspel van Shepherd is fenomenaal en zo hoor ik hem dus het liefst. Een combinatie van rauwheid en warmte tovert hij uit zijn vintage Fender gitaar. Het tempo zit er over het algemeen goed in en dit album swingt en grooved. Tijdens de rustmomenten, bijvoorbeeld in de slowblues ”You Done Lost Your Good Thing Now” gaat de intensiteit omhoog. In het afsluitende ”Still a Fool” gaat Shepherd nog een duel aan met Robert Randolph. Mooi hoe hun verschillende gitaarstijlen zo mooi in elkaar passen. ”Goin’ Home” is verre van een origineel album, maar het is goed uitgevoerd en ik als liefhebber van bluesgitaristen lik hier mijn vingers bij af.