Boudewijn de Groot - Boudewijn de Groot (1966)

Alternatieve titel: Apocalyps

Label: Decca

1. Het Geluid van Stilte (2:08)
  2. Nee Meeuw (2:17)
  3. Een Respectabel Man (2:33)
  4. Er Komen Andere Tijden (2:06)
  5. Noordzee (2:30)
  6. Welterusten Mijnheer de President (2:30)
  7. Een Meisje van 16 (2:58)
  8. Apocalyps (3:33)
  9. Vrijgezel (2:26)
  10. Draai Weer Bij (2:47)
  11. Woningnood (2:06)
  12. De Dagen Zijn Geteld (2:50)
  13. Strand * (2:31)
  14. De Morgen * (2:25)
  15. Delirium * (3:42)
  16. Elégie Prénatale * (2:03)
  17. Sexuele Voorlichting * (1:31)
  18. Referein Voor... * (2:30)
Een van zijn beste cd's!

avatar van Music4ever
Sabinef schreef:
Een van zijn beste cd's!

Vind 'Voor De Overlevenden' toch absoluut de beste.
'Een Respectabel Man' is overigens een cover van het schitterende Kinks nummer 'A Well Respected Man'.

Music4ever schreef:

Het geluid van stilte, Nee meeuw, Er komen andere tijden, Noordzee, Meisje van zestien en Draai weer bij zijn ook allemaal covers. Nou paste dat ook in het tijdsbeeld, maar het draagt eraan bij dat het debuut niet direct zijn beste plaat is, ondanks de aanwezigheid van twee klassiekers (genoemd Meisje van zestien en Welterusten, mijnheer de president, veertig jaar na dato nog altijd actueel). Overigens vind ik Apocalyps het beste nummer dat erop staat. 2½*

avatar van Arno
Ik heb thuis een volledig andere cover, namelijk deze. Volgens mij is dat wel de goeie

Sietse
ik heb hem op vinyl 1ste persing met deze hoes (of was het de 2e persing...moet het maar weer een keer checken) iig is dit de eerste hoes.

Arno schreef:

En dit is óók een 'kloppende' inderdaad

Sietse
deze klopt naar mijn inziens het beste, want dit was de eerste...

avatar van SemdeJong
Na 41 jaar weer actueel of misschien altijd wel actueel geweest. Kan er nog steeds van genieten. Songs zijn compact en pakkend en dan na zo'n lange tijd. Boudewijn blijft één van Nederlands grootste artiesten.

Die piano solo's (3 keer herhaald) in Een Meisje van 16 is echt mooi. Jammer dat het de hele tijd zo kort duurt. Leuk melodietje. Over Welterusten, meneer de president: Hilarisch liedje met een lachwekkende tekst. Echt topsoundtrack: Mooie, bijblijvende melodietjes en grappige (maar niet flauwe) songteksten

Feeder
Akkoord, er staan veel covers tussen. Toch kan je niet ontkennen dat het GOEIE covers zijn. Als ik ernaar luister ben ik de versies van bijv. Simon & Garfunkel of Bob Dylan al snel helemaal vergeten.

De songs die wél van de hand van Boudewijn zijn vind ik overigens overheerlijk. Vooral he tnummer 'apokalyps' heeft m'n hart gestolen. Betoverend mooie song.

Tegenwoordig telt deze cd 18 nummers (de EP 'strand' is toegevoegd) en dat is eigenlijk geen overbodige luxe. Want een dertig minuten durende cd...
Dat is nu toch wel héél kort in mijn opzicht.

Kortom, als je geen moeite hebt met het feit dat er 7 covers opstaan zal je moeten toegeven dat dit een héél goeie cd is. Een ware must voor de Boudewijn de Groot liefhebber.

Tja de covers........... ik ben er normaal niet dol op. Het Geluid van de Stilte vind ik dan ook maar zo zo, maar bij de overige vind ik het ook best meevallen.
Verder is het een allercharmantst album; het ademt behoorlijk de tijdsgeest van die periode, maar daar is niet veel mis mee want dat doen de grote (buitenlandse) broeders uit die jaren ook. En daarmee toont de Groot aan een groots artiest te zijn die na al die jaren nog steeds niet aan relevantie heeft ingeboet.
Hulde!

Feeder
aERodynamIC schreef:
Hulde!

Pieter Paal
Ik vind die Nederlandstalig versie van Donovan's 'Sunny goodge street' ('Draai weer bij') heel erg goed gedaan.

EVANSHEWSON
De allereerste plaat van Boudewijn, en meteen een goeie. Met Een Meisje van 16, coverde hij Aznavour en het werd meteen een flinke hit.
Een Respectabel Man is dan weer een vertaling van een Kinks-nummer, Apocalyps, Noordzee en Strand zijn ook al toppers, en zo haalt die eerste plaat al een erg hoog niveau en de nog mooiere platen zouden nu snel volgen...
Het allerbeste protestlied staat hier ook nog eens op : Welterusten Meneer de President! Wàt een tekst!

****

avatar van dazzler
BOUDEWIJN DE GROOT
was een puzzel met losse stukjes.
De covers dateren bij herbeluistering
het album, omdat ze de frisheid ontberen
die de eigen nummers zo uniek maakt.

Ik herleg die puzzel graag
toe een chronologische reeks singels,
waarin Boudewijns zingen evolueert
van huig-R naar rollende R en zachte G.

01. Strand
06. Delirium
07. Noordzee
08. Apocalyps
09. Een Meisje van 16
10. De Eeuwig Soldaat (ontbreekt jammer genoeg op deze remaster)
11. Welterusten Mijnheer de President

16. Het Geluid van Stilte
17. Nee Meeuw
18. Een Respectabel Man
19. Draai Weer Bij

20. De Dominee van Amersfoort (bonus)
21. Minnentijd (bonus)

Laatste twee tracks staan op de box Wonderkind aan het Strand.

Favorieten: Er Komen Andere Tijden,
Welterusten Mijnheer de President en Apocalyps.

avatar van Stijn_Slayer
Hoewel het vol met covers staat is het toch wel heel erg goed. Het helpt natuurlijk ook dat het naar het Nederlands is vertaald, dan lijkt het veel meer van Boudewijn zelf.

avatar van platedraaier
Misschien komt het doordat mijn vader deze lp vroeger vaak draaide en een aantal nummers zelf in de huiskamer speelde op zijn gitaar. Maar ik vind dit een geweldige plaat. Van begin tot eind allemaal nummers die "pakken". Echte liedjes die allemaal een eigen verhaal vertellen.
Nostalgie zal zeker mee spreken, maar deze plaat draai ik nog steeds met veel plezier.(en heb ik ook de neiging om mee te zingen.)

avatar van LucM
Hoewel daar een aantal covers op staan is dit toch een sterk debuutalbum van Boudewijn de Groot dat tijdloos klinkt vooral vanwege de sobere productie en de voordracht en stem van Boudewijn de Groot zijn uniek.
Een Meisje van 16 was zijn eerste hit en een schot in de roos, Welterusten Mijnheer de President blijft een altijd actuele protestsong, Noordzee is een pareltje.

avatar van Simon Smith
Snapt iemand de tekst van "Nee, meeuw"?
"Nee meeuw, ik wil je wieken niet, je vrijheid niet, zolang je hemel liegt" enz.

avatar van vantagepoint
Ik ben nu begonnen aan mijn ontdekkingstocht door het repertoire van Boudewijn De Groot, altijd een grote fan geweest van Wannes van De Velde. Mijn moeder liet me het nummer testament horen en ik was verkocht. Ik heb dan de complete studioalbums & curiosa besteld, en dit eerste album begint al wel goed. Prachtige nummers wisselen zich af met covers. Maar de covers zijn ook wel van een behoorlijk niveau. Vooral Mijnheer de president en woningnood vind ik prachtige nummers. Het nummer woningnood is de dag van vandaag nog steeds toepasselijk. 4,0!

twnmrs

twnmrs schreef:
Kan iemand de 6* introduceren?

Dat heeft Joost Zwagerman al gedaan.

twnmrs schreef:

Leg eens uit?

avatar van vigil
overtreffende trap van 5* wellicht?

avatar van Simon Smith
I see , al ben ik 't er niet mee eens

avatar van Arrie
Na een eerste EP'tje dat wat cabaretesk en ook wel amateuristisch aandeed, kwam in 1965 het echte debuutalbum uit van Boudewijn de Groot. Ten opzichte van het EP'tje lijkt het allemaal wat serieuzer aangepakt te zijn, en is er veel meer zorg besteed aan de muziek. Het aspect humor is naar de achtergrond verdreven, en vanaf hier draait het om mooie popliedjes met serieuze teksten. Naar mijn mening een goede ontwikkeling, maar blijkbaar wilden ze wat betreft die mooie popliedjes zeker van hun zaak zijn, want van de twaalf liedjes zijn er zeven covers.

Sterker nog, het album begint al meteen met vijf covers. Ik vind het erg jammer, want ik vind eigenlijk vrijwel alle covers minder dan de originelen. Neem nou de opener Het Geluid van Stilte: het is best aardig gedaan hoor, maar Boudewijn is nou eenmaal niet zo'n hele sterke zanger, in tegenstelling tot de heren Simon en Garfunkel. De tekst is wel aardig vertaald, maar vergeleken met het origineel vind ik het liedje eigenlijk maar wat suf klinken. Eigenlijk missen de covers telkens net iets, wat de originelen wel bezitten, al kan er moeilijk m'n vinger op leggen.

Dat neemt niet weg dat het toch allemaal best geinig is gedaan, en dat de teksten best leuk zijn vertaald (dat kun je immers wel overlaten aan Lennaert Nijgh). Het is heus geen slechte poging, en daarom vind ik de nummers zo af en toe best leuk om te horen. Toch leef ik pas op als het nummer bij het eerste 'eigen' nummer komt: Welterusten Mijnheer de President. Dat vind meteen één van de allerbeste Boudewijn de Groot-nummers. De kritiek op de/een president die oorlog voert is perfect verwoord, en instrumentaal is het genieten. Het bouwt perfect op naar het hoogtepunt, met blazers en al, om uiteindelijk zijn woede te uiten in een laatste: "mijnheer de president... SLAAP ZACHT!".

Het vervolgt met weer een cover, ditmaal van een chanson van Aznavour, maar ook de eerste hit van Boudewijn. Dit vind ik best een geslaagde cover, ook omdat het door de instrumentatie zo lekker vooruithobbelt. Neem daarbij nog een prachtige tekst, en je hebt een heel fijn popliedje. Tekstueel houdt Lennaert zich hier nog bezig met de jeugd en de onschuldigheid daarvan, wat in dit geval tot ongeluk lijdt), op het album erna zou hij zich gaan bezighouden met het volwassen worden.

Wat volgt zijn nog wat aardige, en sympathieke liedjes, waarbij de sterkste troef toch echt de teksten van Lennaert zijn. Daar luister ik graag naar, en Boudewijn weet ze vaak op een goede manier te brengen, maar echt bijzonder vind ik de meeste liedjes hier nog niet. Wel is het duidelijk dat Boudewijn en Lennaert zich ten opzichte van de eerste EP zowel qua liedjes als qua teksten behoorlijk ontwikkeld hebben. Die ontwikkeling zou zich vervolgens doorzetten, maar dit album is al een aangenaam halfuurtje. 3,5*

avatar van Metalhead99
Sterk debuut, mooie covers en natuurlijk Boudewijn's eigen klassieker Meneer de President.

avatar van AGE-411
Van wie komt in godsnaam het idee om deze plaat te openen met covers? Ze voegen echt niets toe, en zorgen er enkel voor dat ik met mijn vinger snel naar de SKIP-knop ga.
Enkel Noordzee krijgt een voldoende van mij.
Ik vermoed dat deze covers enkel gemaakt zijn om de plaat te vullen én om de naam Boudewijn De Groot te lanceren.

Niet dat hij dat nodig heeft, want het eigen materiaal zit zeer goed in mekaar. “Welterusten, meneer de President” en “Een meisje van 16” zijn de meest gekende nummers van deze plaat.
De 5 volgende nummers moeten daar echter niet voor onderdoen. Het enige nadeel dat ze hebben – als dat al zo’n groot nadeel mocht zijn – is dat ze gedateerd over komen. Liedjes over de (koude) oorlog, seks voor het huwelijk, de kleinburgerlijkheid, … Dat doet een mens vandaag niets meer.

Wat dan weer wel voor een meerwaarde zorgt zijn de bonustracks die in 1998 werden toegevoegd, en oorspronkelijk op de eerste EP stonden. Ja, ik vind deze 6 nummertjes zelfs beter dan de nummers hierboven. Zonder deze bonustracks lag de score van deze plaat ook veel lager.
Waarin verschillen deze nummers met de eerste 12? Ze zijn veel grappiger en minder serieus. Boudewijn amuseerde zich duidelijk bij de opnames, en dat straalt ook af op nummers als ‘strand’ en ‘sexuele voorlichting’. Maar ook hier: inhoudelijk toch wel gedateerd.

Een jaar later zou Boudewijn De Groot een plaat opnemen (zonder covers!) die minder grappig en tegelijk ook minder depressief is, maar belangrijker: Het is een plaat waarvan de inhoud anno 2013 niet verouderd is.

Beste nummers: Een Meisje van 16, Strand, Sexuele Voorlichting

avatar van dazzler
Voor de goede orde: Noordzee is geen cover. De tekst is van Lennart Nijgh. De muziek ook.

Elegie Prenatale is niet zomaar een nummer over seks voor het huwelijk.
Het lied stelt de vraag of in deze kleinburgerlijke wereld een kind van jonge, ongehuwde ouders welkom is.
Een probleem dat zich vandaag misschien niet meer stelt omdat men sneller aan de abortus-noodrem trekt.
Maar in het lied willen de piepjonge ouders hun verantwoordelijkheid wel opnemen, lijkt me.

avatar van edje1969
Weinig met covers, hoewel De Dagen Zijn Geteld en Meisje van 16 erg geslaagd zijn. Maar nederpop anno 1965 gaf artiesten volgens mij nog niet heel veel ruimte. Een 5 vanwege de klassiekers Welterusten, Meisje van 16. Pareltjes zijn verder Noordzee en Woningnood.

avatar van AOVV
Stemmig debuut van Boudewijn de Groot, met uiteraard 'Welterusten Mijnheer de President', dat hoog boven de andere nummers uittorent. Met de covers is het een beetje hit & miss ('Het Geluid van Stilte' vind ik maar niks, terwijl 'Er Komen Andere Tijden' best sterk is), en de overige songs zijn niet bepaald indrukwekkend, maar wel charmant. 'Noordzee' is daarop, in positieve zin, een uitzondering.

3,5 sterren

Ik merk dat de opener, een Nederlandstalige versie van The Sound of Silence, niet bij iedereen in de smaak valt.

Toch vind ik het een zeer geslaagde adaptatie van dit folkrock-anthem. Hij komt zelfs harder bij me binnen dan het origineel. Waarschijnlijk komt dit doordat het in het Nederlands is (heel de tijd aan het einde van iedere strofe dat half-depressieve "STIL-TE").

Het hele album staat eigenlijk vol met zeer geslaagd werk, zowel eigen als gecoverd.

3,5 *