Boudewijn de Groot - Boudewijn de Groot (1966)

Alternatieve titel: Apocalyps

Label: Decca

1. Het Geluid van Stilte (2:08)
  2. Nee Meeuw (2:17)
  3. Een Respectabel Man (2:33)
  4. Er Komen Andere Tijden (2:06)
  5. Noordzee (2:30)
  6. Welterusten Mijnheer de President (2:30)
  7. Een Meisje van 16 (2:58)
  8. Apocalyps (3:33)
  9. Vrijgezel (2:26)
  10. Draai Weer Bij (2:47)
  11. Woningnood (2:06)
  12. De Dagen Zijn Geteld (2:50)
  13. Strand * (2:31)
  14. De Morgen * (2:25)
  15. Delirium * (3:42)
  16. Elégie Prénatale * (2:03)
  17. Sexuele Voorlichting * (1:31)
  18. Referein Voor... * (2:30)
avatar van dazzler
BOUDEWIJN DE GROOT
was een puzzel met losse stukjes.
De covers dateren bij herbeluistering
het album, omdat ze de frisheid ontberen
die de eigen nummers zo uniek maakt.

Ik herleg die puzzel graag
toe een chronologische reeks singels,
waarin Boudewijns zingen evolueert
van huig-R naar rollende R en zachte G.

01. Strand
06. Delirium
07. Noordzee
08. Apocalyps
09. Een Meisje van 16
10. De Eeuwig Soldaat (ontbreekt jammer genoeg op deze remaster)
11. Welterusten Mijnheer de President

16. Het Geluid van Stilte
17. Nee Meeuw
18. Een Respectabel Man
19. Draai Weer Bij

20. De Dominee van Amersfoort (bonus)
21. Minnentijd (bonus)

Laatste twee tracks staan op de box Wonderkind aan het Strand.

Favorieten: Er Komen Andere Tijden,
Welterusten Mijnheer de President en Apocalyps.

avatar van vantagepoint
Ik ben nu begonnen aan mijn ontdekkingstocht door het repertoire van Boudewijn De Groot, altijd een grote fan geweest van Wannes van De Velde. Mijn moeder liet me het nummer testament horen en ik was verkocht. Ik heb dan de complete studioalbums & curiosa besteld, en dit eerste album begint al wel goed. Prachtige nummers wisselen zich af met covers. Maar de covers zijn ook wel van een behoorlijk niveau. Vooral Mijnheer de president en woningnood vind ik prachtige nummers. Het nummer woningnood is de dag van vandaag nog steeds toepasselijk. 4,0!

avatar van AGE-411
Van wie komt in godsnaam het idee om deze plaat te openen met covers? Ze voegen echt niets toe, en zorgen er enkel voor dat ik met mijn vinger snel naar de SKIP-knop ga.
Enkel Noordzee krijgt een voldoende van mij.
Ik vermoed dat deze covers enkel gemaakt zijn om de plaat te vullen én om de naam Boudewijn De Groot te lanceren.

Niet dat hij dat nodig heeft, want het eigen materiaal zit zeer goed in mekaar. “Welterusten, meneer de President” en “Een meisje van 16” zijn de meest gekende nummers van deze plaat.
De 5 volgende nummers moeten daar echter niet voor onderdoen. Het enige nadeel dat ze hebben – als dat al zo’n groot nadeel mocht zijn – is dat ze gedateerd over komen. Liedjes over de (koude) oorlog, seks voor het huwelijk, de kleinburgerlijkheid, … Dat doet een mens vandaag niets meer.

Wat dan weer wel voor een meerwaarde zorgt zijn de bonustracks die in 1998 werden toegevoegd, en oorspronkelijk op de eerste EP stonden. Ja, ik vind deze 6 nummertjes zelfs beter dan de nummers hierboven. Zonder deze bonustracks lag de score van deze plaat ook veel lager.
Waarin verschillen deze nummers met de eerste 12? Ze zijn veel grappiger en minder serieus. Boudewijn amuseerde zich duidelijk bij de opnames, en dat straalt ook af op nummers als ‘strand’ en ‘sexuele voorlichting’. Maar ook hier: inhoudelijk toch wel gedateerd.

Een jaar later zou Boudewijn De Groot een plaat opnemen (zonder covers!) die minder grappig en tegelijk ook minder depressief is, maar belangrijker: Het is een plaat waarvan de inhoud anno 2013 niet verouderd is.

Beste nummers: Een Meisje van 16, Strand, Sexuele Voorlichting