Glass Animals - Zaba (2014)

Pop / Electronic

9. Wyrd (4:05)
  10. Cocoa Hooves (4:31)
  11. JDNT (4:23)
avatar van midnight boom
Goed om te horen dat veelbelovende Britse bandjes niet meer standaard beïnvloed worden door Blur en Oasis. De groep rondom singer-songwriter Dave Bayley, Glass Animals (opgericht: 2012) tapt bijvoorbeeld uit een heel ander vaatje. Met een voorliefde voor handclaps, uit synthesizers afkomstig bliepjes en Afrikaanse ritmes klinken deze vier glazen dieren zo hip als de tijdsgeest. De groep uit Oxford laat een mozaïek van verschillende invalshoeken horen in een lastig te definiëren genre, dat we wellicht "schemer R&B" zouden kunnen noemen. R&B van het nachtelijke en elektronische soort dat het midden lijkt te houden tussen Alt-J (bas en ritmes) en Wild Beasts (de soms lekker gladde vocalen), maar soms ook als zwoele trip-hop klinkt. Belangrijker: het werkt. Hitjes als 'Black Mambo' en 'Gooey' zijn anders dan al het andere dat in 2014 voorbij kwam, maar o zo aanstekelijk. De combinatie van exotische geluiden en ietwat merkwaardige melodieën blijft goed hangen. Tel daarbij op dat de stem van Bayley gerust uniek te noemen is. Heel smooth. En dan die dwingende basloopjes. Het zorgt ervoor dat de voetjes - soms haast ongemerkt - van de vloer mogen. 'Pools' is bijvoorbeeld stiekem een schaamteloos dansbaar liedje. Heerlijk loom als achtergrondmuziek maar ondertussen zitten er ook genoeg details in de plaat verstopt om op vol volume te blijven boeien. De sfeer die ZABA kenmerkt is daarnaast ook speciaal te noemen. Luister naar een 'Hazey' of een 'Cocoa Hooves' en je lijkt je - ongeacht het tijdstip - in het holst van de nacht te begeven. De plaat heeft iets ongrijpbaars en mysterieus wat de band zeker aantrekkelijk maakt. Toch luistert ZABA prettig weg. De productie - die mede gedaan werd door Paul Epworth (Adele, Bloc Party en Coldplay) - speelt daarbij een belangrijke rol. Enige valkuil voor Glass Animals is dat alle nummers in eenzelfde stijl en tempo bewegen, waardoor gezapigheid op de loer licht. Gelukkig lijkt de groep zichzelf hier ook van bewust en wordt er op de juiste moment wat aan gedaan. We tipte de groep al als één van de grootste beloftes van 2014 en ja hoor, een vreugdedansje is na het uitvoerig beluisteren van ZABA zeker op zijn plaats.

Van: Daans Muziek Blog