Don McLean - American Pie (1971)

Label: United Artists

1. American Pie (8:38)
  2. Till Tomorrow (2:14)
  3. Vincent (4:03)
  4. Crossroads (3:42)
  5. Winterwood (3:12)
  6. Empty Chairs (3:27)
  7. Everybody Loves Me, Baby (3:35)
  8. Sister Fatima (2:32)
  9. The Grave (3:13)
  10. Babylon (1:44)
  11. Mother Nature * (5:10)
  12. Aftermath * (4:03)
avatar van uffing
Geeft het een kans rock (of moet ik rick zeggen ) Het is een geweldige plaat die je zeker zult gaan waarderen.

Edit: Geweldige top 10 heb je trouwens.

uffing schreef:

Edit: Geweldige top 10 heb je trouwens.

Hartelijk dank en zeg maar Rick hoor. In jouw top 10 staan allemaal albums die op mijn 'binnen een jaar luisteren of geef jezelf 20 zweepslagen' lijst staan. Animals ken ik wel en is ook geweldig.

Ik heb dit album nu helemaal beluisterd en het krijgt van mij nu vier sterren. Er staan een aantal parels op. De eerste vier nummers, Empty Chairs en vooral ook The Grave zijn prachtig! De rest klinkt leuk en vrolijk.

Dit album gaat nog veel gedraaid worden en misschien zit er nog een verhoging in.

Edit: The Grave als favoriet aangevinkt, wat een pracht!

avatar van uffing
Voor mij is vooral de tekst van het titelnummer wat het zo speciaal maakt.

Interpretatie

Dit is wel leuk om je eens in te verdiepen. Er komt tocht een jaartje of 10 muziekgeschiedenis voorbij.

avatar van rock-rick
Ik vind het geweldig dat Don McLean nooit de betekenis van de rest van het nummer verteld. Dat geeft het nummer iets mysterieus, waardoor iedereen op zijn eigen manier zijn emoties in het nummer kwijt kan.

rock-rick schreef:
Van wat ik tot nu toe beluisterd heb vind ik (uiteraard) American Pie, Till Tomorrow en Vincent (Starry Starry Night) prachtig! De rest (tot en met Everybody Loves Me, Baby, waar ik nu ben) klinkt ook wel leuk, maar heeft niet dezelfde kwaliteit als de eerste drie nummers.
Ik vind het ook jammer dat hij met de eerste nummers de lat gelijk zo hoog legt voor de andere nummers, dat het eigenlijk altijd weer een teleurstelling is bij deel 2.

avatar van uffing
Ben ik maar ten dele met je eens Chevy. Uiteraard is de eerst helft buitengewoon, maar Empty Chairs, The Grave en ja ook Everybody loves me Baby maken de tweede helft zeker de moeite waard. Een teleurstelling zou ik het dus niet willen noemen.

avatar van rock-rick
Empty Chairs en The Grave zeker weten, maar Everybody Loves Me, Baby toch echt niet.

avatar van chevy93
Ik zeg ook niet dat ze niet de moeite waard zijn, maar met een ietwat betere verdeling van de nummers zou er zomaar een 4,5* kunnen staan. (misschien zelfs een 5,0*)

Het is hetzelfde als een film kijken met een geweldige opening, maar vervolgens geleidelijk aan het hoge niveau langzaam inlevert. Dan kijk ik liever een film die matig opent, maar echt geweldig eindigt.

avatar van rock-rick
Ik moet wel zeggen dat ik iedere keer als ik één van de mooie liedjes van dit album luister de neiging krijg hem in mijn top 10 te zetten.

chevy93 schreef:

Ben het met je eens, had zelfs met al deze nummers best een hoger cijfer ingezeten, als er maar een betere verdeling was. Er staan namelijk geen slechte nummers op.

avatar van rock-rick
Toch een halfje erbij, het begin is geweldig en met The Grave en Babylon heeft dit album ook een sterk einde. Alleen Everybody Loves Me, Baby is minder, maar zelfs die valt nog wel mee.

avatar van ChrisX
chevy93 schreef:

En dat is het voordeel van het digitale tijdperk t.o.v. het vinyl tijdperk: je kunt zelf je volgorde bepalen door een afspeellijst te maken dan wel je cd-speler in de gewenste volgorde te programmeren. Doet soms wonderen voor bepaalde albums en ik heb er dan ook menigeen die ik afdraai in een andere volgorde t.o.v. de originele uitgave omdat het dan een voor mij meer bevredigende luisterervaring oplevert.

ChrisX schreef:

Ik ben meer iemand die gewoon de cd luistert in de originele volgorde. Zo hebben de makers het bedoelt denk ik dan altijd .

avatar van rock-rick
Ik ben echt helemaal verliefd geworden op The Grave, wat een wanhoop, wat een drama, wat een sfeer, ik heb het gevoel alsof ik er middenin zit. Dat nummer vind ik eigenlijk bijna net zo goed als American Pie.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik vond dit album altijd geweldig, maar toen ik ergens in de jaren 90 de eerste CD-versie beluisterde viel me op hoe matig die klonk; vooral met de koptelefoon op hoorde je een enorme dot ruis. Ongetwijfeld zijn er hier mensen die de geremasterde versie hebben; zonder nu als een enorme geluidsfreak te klinken (want dat ben ik niet), hoe klinkt die? En over de koptelefoon bij de zachte passages, bijvoorbeeld bij het begin van Vincent?

avatar van rock-rick
Mijn cd versie, wat dan waarschijnlijk de geremasterde is, klinkt gewoon goed. Ruis is mij nooit opgevallen, maar ik zal er thuis wel even op gaan letten.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik heb inmiddels de geremasterde versie aangeschaft, en ik kan er erg tevreden mee zijn: mooi boekje, aardig essaytje, leuk dat ze de moeite hebben genomen om McLeans eigen licht over de teksten te laten schijnen, en de muziek klinkt helder en warm. Maar toch... als ik mijn favoriete nummer Crossroads met de koptelefoon op beluister valt er na het allereerste pianoakkoord onmiddellijk een dot ruis waar ik niet blij van word. Kennelijk is dat bij sommige oude muziek toch niet mooi "uit te vegen", bij het gitaarintro van The weight op Music from Big Pink van The Band heb je dat bijvoorbeeld ook.

Maar goed, ik zal er mee leren leven, gewoon maar niet met de koptelefoon beluisteren deze plaat. En waar het uiteindelijk om gaat: de muziek blijft onsterfelijk. Al van jongs af aan vind ik dit een "9-1"-plaat, met negen sterke nummers en één belabberde, maar ja, als een op zich toch ook al leuk nummer als Everybody loves me baby nota bene als slechtste nummer geldt hebben we toch niks te klagen, nietwaar. Vinylkant 2 (nummers 5 t/m 10) is inderdaad zwakker dan vinylkant 1, maar dat komt eigenlijk alleen maar omdat de eerste vier nummers zo ijzersterk zijn; op hun eigen merites beoordeeld zijn de overige nummers toch ook erg fraai.

Jammer dat in het boekje nergens wordt gememoreerd dat McLean al vele malen miljonair had kunnen zijn: zodra het titelnummer succes kreeg stonden de taartenbakkers op de stoep om te vragen of ze (uiteraard tegen ruime vergoeding) een lekkernij met de naam "American Pie" op de markt mochten gaan brengen en meteen bij de reclame zijn nummer mochten gebruiken...

avatar van Gloeilamp
Dit heb ik ontdekt tijdens de Top 2000 op tv, ze lieten daar een mooie special zien over dit album.
American Pie en Empty Chairs zijn prachtige nummers, maar The Grave is de absolute favoriet

avatar van chevy93
Naar aanleiding van dit topic: Muziek >> Algemeen >> 1001 Albums to Hear Before You Die

[…...] “When Buddy Holly died in a plane crash in February 1959, Don McLean was a 13-year-old paperboy. The headlines he read would sow the seed for his greatest song, an eight-an-a-half-minute epic and U.S. chart-topper that, by its timing and oblique references to the likes of Bob Dylan, Mick Jagger, and The Beatles, appears to double as an elegy to the Sixties” […...]

Bron: Don McLean - American Pie (1971), pag. 239, 1001 Albums To Hear Before You Die (2011)

sugartummy
gloeilamp en rock rick, ik zing the grave vaak voor me uit. ik ben helemaal leip van dit nummer, met afstand het mooiste anti-oorlogsnummer. zelf geloof ik dat zelfs dylan niet zo'n mooi album heeft uitgebracht. ook vind ik het jammer dat elvis geen mclean nummer van dit album heeft opgenomen. american pie is het minste nummer van dit album. verder staan er zoveel prachtige melancholieke nummers op . everybody.. kan ik dan wel weer waarderen in zoveel zwaarmoedigheid.

avatar van Broem
American Pie voor het eerst sinds lange tijd op de draaitafel gelegd. Aanleiding was een enorme stapel lp's die ik heb gekregen via via (krijg je ervan als je bekend staat als de man die nog plaatjes draait) Na een schifting, fikse wasbeurt al enige weken aan het luisteren. Don vanochtend op de draaitafel gehad en genoten van het hele album. In mijn herinnering het album met het oersaaie "Vincent". Album de afgelopen decennia tientallen keren in mijn handen gehad en even zo vaak teruggelegd. Kom er nu toch achter dat het album ontroerend mooi is. Tja...klimmen der jaren waarschijnlijk. Weer wat geleerd.

avatar van uffing
Typisch gevalletje van beter laat dan nooit, lijkt me

avatar van chevy93
American Pie - Uncyclopedia, the content-free encyclopedia - uncyclopedia.wikia.com

All right, so listen to me, dude, like listen. This song is totally about wantin' to be gay. I mean, it's so obvious. "Drove my Chevy to the levee but the levee was dry with a pink carnation and a pickup truck?" This guy is like totally looking for some kind of gay hook-up place and the pink carnation is like the signal. I mean, c'mon man, "Something touched me deep inside?" What the hell do you think that means? "Jack be nimble, Jack be quick, Jack flash sat on a candlestick?" How much more obvious does it have to be?
^.^

avatar van BoyOnHeavenHill
  79 CD's! Wie gaat die hier toevoegen?

avatar van SemdeJong
Fijnn album met als hoogtepunten American Pie en Vincent.

avatar van sqounk
Toch, maar een halve ster erbij. Blijft voor mij toch een van de beste singer songwriter uit deze perode.
Alle nummer zijn, op Everbody loves You na, sterk. Kan ook "Homeless Brother" aanraden.

avatar van AdrieMeijer
Till Tomorrow zit zo onopvallend ingeklemd tussen de twee grote hits, maar wat is het een mooi liedje. En Sister Fatima, dat verveelt ook nooit. Ik blijf het bijzonder vinden dat zo'n talent voor het schrijven van schitterende songs zo ineens opdroogt.

chevy93 schreef:
zou er zomaar een 4,5* kunnen staan.
Nou, daar is 'ie dan. Simpelweg een geweldig album met geen enkel slecht nummer en enkele van de mooiste uit de muziekgeschiedenis.

avatar van BoyOnHeavenHill
Donderdag 29 maart aanstaande komt om ongeveer 22:50 op Canvas in de Classic albums-reeks American pie aan bod. Zie de programmagids van Canvas (en dan even doorklikken naar 29 maart, 22:55u).