Stereolab - Emperor Tomato Ketchup (1996)

Rock / Avant-Garde
Label: Elektra

1. Metronomic Underground (7:55)
  2. Cybele's Reverie (4:42)
  3. Percolator (3:47)
  4. Les Yper-Sound (4:05)
  5. Spark Plug (2:29)
  6. Olv 26 (5:42)
  7. The Noise of Carpet (3:05)
  8. Tomorrow Is Already Here (4:56)
  9. Emperor Tomato Ketchup (4:37)
  10. Monstre Sacre (3:44)
  11. Motoroller Scalatron (3:48)
  12. Slow Fast Hazel (3:53)
  13. Anonymous Collective (4:32)
avatar van titan
titan (crew)
Op papier klinkt de combinatie van krautrock, psychedelische drones, bubblegumpop en Franse chansons (en dat allemaal in 1 nummer!) als een kakafonische geluidbrei, maar het knappe van Stereolab is dat zij van al die uiteenlopende stijlen zo'n fraai en uniek geheel weet te maken. Dit is, samen met Transient random noisebursts with announcement, hun beste album. 4,5*

avatar van T.O.
De eerste vijf nummers zijn erg leuk, met als uitschieter het prachtige "Cybele's Reverie", maar daarna vind ik alleen "The Noise of Carpet" en "Slow Fast Hazel" genietbaar.

avatar van Paap_Floyd
De eerste paar nummers bevallen mij ook wel het beste. Vooral "Metronomic Underground" vind ik geweldig. Helaas kakt het een beetje in allemaal en kom ik niet verder dan een ruime 4*

avatar van itchy
Ik vind hem niet inkakken aan het eind!

fastpulseboy
nee ik ook niet, een van de beste stereolab releases!
(wel mooi stereolab en prolapse in de hogere regionen van de updates)

avatar van Paap_Floyd
itchy schreef:
Ik vind hem niet inkakken aan het eind!
Het kan natuurlijk gewoon aan mezelf liggen. Ik wen er wel aan

Mordor
Aparte sound. Cybele's Reverie is ook mijn favoriete nummer van deze formatie.

avatar van Lennonlover
Lekker album, duidelijk veel invloed van Can.

avatar van jellorum
Na het mij voorlopig maar matig bevallen Mars Audiac Quintet dat ik eens vond voor echt te weinig geld, toch zover geweest om deze plaat in huis te halen. Al was het alleen maar voor dat fantastische Metronomic Underground, dat totaal onverwachts aan mij verscheen ergens op dat oneindige internet. Prachtige song om mee te varen op die deinende bas, dat hypnotiserende ritme en die mooie vocalen. Kraut en psychedelica zijn inderdaad niet ver te zoeken, maar zijn zeker ondergeschikt aan het geluid van dit album, wat er een is van ontzettend slimme, goed in elkaar gestoken popmuziek.

Een nummer als Cybele's Reverie is dan weer een mooi voorbeeld van hoe chanson in een modern kleedje zou moeten klinken; gedaan met Mireille en consoorten, dit hoor ik liever! The Noise of Carpet is meer rocksong dan al het voorgaande maar springt niet uit de bijt.
Tomorrow is Already Here is misschien wel het beste na Metronomic Underground, fantastische tegendraadse popsong niet te vergelijken met iets anders.
Net als de titeltrack, gewoon erg goed.

Wat me trouwens een beetje opvalt is dat men hier eindelijk eens spaarzaam omgaat met zang, zeker niet teveel, niet storend en altijd op zijn plaats passend.

't Is niet allemaal van topniveau wat we hier horen maar zeker de moeite om in huis te halen en af toe eens uit de speakers te doen knallen, préférablement op een mooie zwoele zomeravond met een cocktail of tutje in de hand....…

avatar van Omsk
The Noise Of Carpet, briljante songtitel .

avatar van McSavah
Leuk, vernoemd naar Terayama's film. Een schande dat ik Stereolab en The Sea and Cake nog steeds niet tot mij heb genomen.

avatar van Ataloona
Nogal ja

avatar van wibro
Ook dit album behoort tot de albums die ik destijds toen het uitkwam niet kon waarderen. Nu des te meer. De eerste twee nummers zijn gelijk voltreffers, vooral het bijna 8 minuten gedurende openingsnummer Metronomic Underground. Ook de rest is zeer genietbaar maar haalt niet het nivo van de eerste twee nummers. Misschien dat daar na herbeluistering toch nog verandering in zal komen.

4,0* met kans op verhoging

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Volledig op de gok gekocht en daarmee het risico nemend dat mijn 30 euro over de balk zou zijn gegooid. Maar wat een leuk, interessant album vol sprankelende melodielijnen, aparte geluiden en diverse invalshoeken. Hier valt genoeg op te ontdekken en ben ik voorlopig niet klaar mee.

Voor die 30 euro had ik dan ook nog de 3LP versie met op 1 elpee outtakes en demos. Eén van mijn betere "blinde aanwinsten" ooit

avatar van Kronos
cosmic kid schreef:
Hier valt genoeg op te ontdekken en ben ik voorlopig niet klaar mee.

Maar aan je stem te zien viel wat je nog ontdekte niet echt mee.

Ach, zo gaat dat soms. Je schrijft wat op, vol goede moed en vervolgens belandt album en waardering in het "grote-wil-ik-nog-een-keer-doen-archief". Maar zie, wachten doet smachten. Zojuist bijgesteld naar 4,5*