Avi Buffalo - At Best Cuckold (2014)

Label: Sub Pop

1. So What (3:23)
  2. Memories of You (4:11)
  3. Can't Be Too Responsible (3:19)
  4. Two Cherished Understandings (1:42)
  5. Overwhelmed with Pride (4:03)
  6. Found Blind (3:06)
  7. She Is Seventeen (3:05)
  8. Think It's Gonna Happen Again (2:58)
  9. Oxygen Tank (5:28)
  10. Won't Be Around No More (3:50)
avatar van Kaaasgaaf
Zeer aangename verrassing dit. Het debuut klonk als een vakantieliefde om af en toe met weemoed aan terug te denken, maar het vooruitzicht op een nieuwe ontmoeting maakte maar zenuwachtig. Zou dat charmante hoopje dons in de afgelopen vier jaar niet zijn uitgegroeid tot een saaie zwaan? Gelukkig blijkt elke angst ongegrond te zijn: het nieuwe album mag weliswaar 'volwassener' klinken (net wat gelikter en stukken gelaagder), dat zweverige gevoel van een adolescente nazomer waarin melancholie en euforie samensmelten is gebleven, evenals de prachtige net-niet-valse samenzang en bittergeile teksten, en levert over de gehele linie ook nog eens een hoger pecentage songs op die in een rechtvaardiger universum wereldhits zouden zijn. She Is Seventeen is mijn persoonlijke favoriet: glampop zonder oogschaduw. Maar de hele plaat is van begin tot eind genieten geblazen. Nu maar hopen dat het niet weer vier jaar wachten wordt voor een derde date.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Avi Buffalo - At Best Cuckold - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Het uit het Californische Long Beach afkomstige Avi Buffalo debuteerde ruim 4 jaar geleden met een titelloze plaat die de zon zeer uitbundig deed schijnen. Het debuut van het destijds uit twee mannen en twee vrouwen bestaande kwartet riep associaties op met de muziek van onder andere The Shins, Fleet Foxes, Grizzly Bear en Beach House; stuk voor stuk behorend tot de smaakmakers van dat moment. Avi Buffalo voegde uit een verder verleden invloeden van Neil Young, Love en The Beach Boys toe en had bovendien het zweverige van een band als Danielson Famile.

Het leverde een cocktail op die eigenlijk tot op de dag van vandaag zeer smakelijk is gebleken. Dat is knap, zeker als je je bedenkt dat de leden van Avi Buffalo vier jaar geleden de Amerikaanse highschool nog maar net waren ontgroeid.

Inmiddels zijn we ruim vier jaar verder en ligt dan eindelijk de tweede plaat van Avi Buffalo in de winkel. De band raakt de afgelopen jaren twee leden kwijt en haalde twee nieuwe leden binnen. Belangrijkste man blijft natuurlijk voorman Avi Zahner-Isenberg, die ook dit keer alle songs schreef en met zijn opvallende stem voor een belangrijk deel het geluid van Avi Buffalo bepaalt.

Het is een geluid dat heel af en toe raakt aan het geluid dat we nog kennen van het debuut, maar over het algemeen genomen is At Best Cuckold toch een andere plaat dan zijn titelloze voorganger. At Best Cuckold is vooral toegankelijker en gepolijster dan deze voorganger. Dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant strooit Avi Buffalo op haar tweede plaat driftig met heerlijke popliedjes waarvan je alleen maar heel gelukkig kunt worden.

Het zijn popliedjes die flarden uit een ver verleden bevatten, waarbij ik afwisselend iets van The Beach Boys en The Beatles hoor, maar het meest treffende vergelijkingsmateriaal vind ik persoonlijk toch bij bands als The Flaming Lips en Mercury Rev, al hoor ik in de stevigere momenten ook wel wat van Built To Spill en moest ik ook een paar keer aan Elliott Smith denken.

At Best Cuckold bevat een aantal stekelige gitaarpopsongs, maar is ook niet bang voor psychedelische uitspattingen, inclusief zweverige synths en melodieuze gitaarsolo’s, of voor heerlijk dromerige popsongs die zo lijken weggelopen uit de jaren 70. Het combineert allemaal prachtig met de wat hoge stem van Avi Zahner-Isenberg, die nog altijd een duidelijk eigen geluid heeft, maar in de afgelopen jaren wel veel beter is gaan zingen.

Wat voor de vocalen van Avi Zahner-Isenberg geldt, geldt eigenlijk voor alle aspecten van de muziek van Avi Buffalo. At Best Cuckold klinkt volwassener, evenwichtiger en uiteindelijk beter. Het titelloze debuut van Avi Buffalo was zo’n plaat waarvan ik vooral moest glimlachen, deze tweede plaat is er een waarvan ik langzaam maar zeker intens ben gaan houden. Ik lees tot dusver helaas maar weinig over deze plaat, maar als je het mij vraagt is het er een die zomaar kan uitgroeien tot de grootste verrassingen van 2014. Heerlijke plaat van een nu al groot songwriter. Erwin Zijleman

avatar van pet
pet
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met Erwin, maar het album weet me niet te raken. Bijzonder, want het zou me moeten liggen, het klinkt allemaal goed, maar de klik is er dus niet. Mijn recensie:

Vier jaar geleden was Avi Buffalo er ineens. Zanger Avigdor Zahner-Isenberg (vanaf hier Avi) had twee nummers opgenomen op zijn slaapkamer en op Myspace gezet. Het beroemde label Sub Pop was onder de indruk, belde, en niet lang daarna lag het debuut al in de winkels. Maar na een jaar toeren was Avi er klaar mee, en werd Avi Buffalo een zij-projectje. Hij ging studeren (geen succes), speelde als sessie-muzikant (zijn jongensdroom) en schreef ondertussen net als vroeger weer nummers op zijn eigen slaapkamer. Ondertussen verdiepte Avi zich ook nog in arrangementen, het spelen van bas-gitaar en piano. En dat komt nu allemaal terug op dit tweede album.

Alle nieuwe dingen die namelijk geleerd zijn in de afgelopen jaren hoor je terug. Het album zit qua arrangementen daarom waanzinnig in elkaar. Op ieder nummer zijn extra instrumenten te horen, die ook een serieuze toevoeging zijn op de muziek. Zo lijkt Two Cherished Understandings zelfs het geluid van de oceaan op de achtergrond te hebben. Hier moet ook gelijk gezegd worden dat de producer (Nicolas Vernhes, die onder meer met The War On Drugs en Deerhunter werkte) bijzonder goed werk heeft gedaan. Het klinkt allemaal kraakhelder.
En dan de muziek zelf. Eigenlijk is het een gelaagdere, volwassenere versie geworden van het debuut. De stem van Avi blijft natuurlijk bijzonder herkenbaar. Verder horen we vooral mooie pop-liedjes, die soms erg vrolijk zijn (So What), maar vooral in het midden van het album behoorlijk melancholisch worden (Overwhelmed With Pride bijvoorbeeld). Soms doet het album me echter ook wat aan Built To Spill denken, met name op de momenten waarop Avi heerlijk macho los gaat met gitaar-solo's. En dat macho gitaar geweld kan net zo makkelijk overboord gegooid worden, bijvoorbeeld op She Is Seventeen, misschien wel het mooiste nummer van het album.Een mooie piano intro, goede opbouw en heerlijk einde van het nummer.

En dan nu de plot-wending: ik heb er niets mee. Alle ingrediënten zijn aanwezig, het zou me moeten liggen, maar op een bijzondere manier gebeurt dat niet. Vergelijk het met koken: ook al zijn alle afzonderlijke dingen heerlijk, als je alles bij elkaar mixt kan het toch tegen vallen. De kwaliteit is overal duidelijk hoorbaar, de nummers zijn mooi, afwisselend, gelaagd, maar de emotionele band, dat fijne gevoel in de onderbuik mist. In ieder geval bij mij.

Pat-sounds: Album Avi Buffalo - At Best Cockold (2014) - pat-sounds.blogspot.nl