End of Green - Dead End Dreaming (2005)

Duitsland

6. Sad Song (5:02)
  7. So Many Voices (3:42)
  8. Sick One (4:53)
  9. She's Wild (4:47)
  10. Drink Myself to Sleep (5:22)
  11. Farewell (The Song of Agony) *
  12. All About Nothing (6:40)
avatar van Seamus
Samen met The Sick's Sense mijn favoriete End Of Green cd's.

Voor mij zit dit in hetzelfde straatje als Entwine (1 van mijn favoriete bands).
Met het verschil dat Entwine andere zangstijl heeft en keyboards erbij brengt.

avatar van Killeraapje
Vandaag Cure my Pain gehoord en ik moet zeggen dat ik dat echt een indrukwekkende song vind. Ga deze band toch maar eens volgen!

avatar van Killeraapje
Met het verstrijken van de jaren kan ik niet anders dan concluderen dat End of Green een van de belangrijkste bands in mijn leven is geworden. De band kwam in mijn leven toen ik samen met mijn vrouw een voorliefde ontwikkelde voor romantische en melancholische bands zoals HIM, Type O Negative en The Cure.

De eerste kennismaking kwam via een omweg. In de Aardschok stond een recensie van de eerste solo cd van de zanger Michelle Darkness waarin de beste man werd omschreven als The New Johnny Cash for a Darker Gernaration. Toen ik daarna las dat hij werd omschreven als de perfecte kruising tussen HIM en Type O Negative was mijn aandacht helemaal getrokken en kon ik hem zelfs zijn knullige artiestennaam vergeven.

In eerste instantie was ik niet erg onder de indruk en vond ik het een slap aftreksel van de bovengenoemde bands maar ik betrapte mezelf erop dat ik de nummers van zijn solo cd Michelle Darkness - Brand New Drug (2007) steeds vaker ging draaien. Niet alle songs waren even briljant maar ze waren verdomd toegankelijk en zorgde er toch voor dat ik de repeat knop regelmatig mishandeld heb. Tel daarbij een waanzinnig diepe stem die zelfs Peter Steele in zijn beste dagen kon overtreffen en er was voldoende reden om verder te zoeken.

Nadat ik het soloalbum helemaal kapot had gedraaid ging ik me verdiepen in de band waarmee de zanger zijn naamsbekendheid had gekregen. Toen ik begon aan mijn ontdekkingsreis was er veel om uit te kiezen. Een bijzonder lekker gevoel als je weet dat er nog een grote bron is om uit te putten als je net een nieuwe band hebt ontdekt.

De eerste song die ik van ze hoorde was Weakness. De video die ik zag op You Tube leek helemaal nergens op maar na de lekkere zware openingsriff was ik blij om de zware stem van de zanger weer te horen. Niet veel later hoorde ik Drink Myself to Sleep een song vol treurnis met een zwaarmoedige maar niet al te subtiele tekst die door de door intense zang naar een hoger niveau wordt getild en me daarom ontzettend wist te raken.

Mijn bek viel echter compleet open toen ik voor het eerst Cure My Pain hoorde. Ik geloof dat het tot op de dag van vandaag een van mijn meest gedraaide End of Green songs is die voor mij alles belichaamt wat de band zo belangrijk en zo goed maakt. Cure My Pain is een song met een heerlijk zware riff die eigenlijk de hele song door blijft gaan en te samen met de steeds intenser wordende zang langzaam naar een waanzinnig hoogtepunt toewerkt. Nog steeds kan ik me helemaal verliezen bij het horen van deze song en ben ik de band ontzettend dankbaar dat ik het zelfs een keer live heb mogen horen. Tot op de dag van vandaag was dat een van de grootste kippenvel momenten bij een concert.

Ik zou nog veel meer over dit album kunnen schrijven maar ik ga me nog beperken tot een nummer omdat er anders geen einde aan deze recensie komt. Het afsluitende All About Nothing is een song die ik opnieuw ben gaan waarderen door het unplugged album Silent NIght. All About Nothing is kort gezegd een nummer dat in bijna zeven minuten opsomt hoe het voelt om teleurgesteld te worden, ongelukkig en depressief te zijn. Bij het beluisteren van de song voel je de treurnis en melancholie van de zanger tot in je tenen. Nu zoveel jaren later besef ik wel dat er bijna geen zangers zijn die dat gevoel zo mooi over kunnen brengen als Michelle Darkness.

Daarnaast verdiend de band natuurlijk ook veel credits. In de 25 jaar dat ze nu bestaan hebben ze nooit een bandlid vervangen en klinken ze nog altijd waanzinnig. Typisch aan deze plaat is overigens dat bij alle twaalf nummers nergens een keyboard is te bekennen. Het is zwaar gitaarwerk dat de klok slaat en de intense zang van Michelle Darkness die hier wat rauwer is dan op zijn soloplaat maar daardoor met veel meer beleving en zelfvertrouwen wordt neergezet.

Regisseur Lars von Trier - MovieMeter.nl zei ooit dat elk intelligent mens wel 1x in zijn leven depressief wordt. In mijn beleving heeft hij daar zeker een punt maar het beluisteren van songs zoals All About Nothing en ook Cure My Pain doen mij beseffen dat zoiets helemaal niet erg is. Het leven is immers niet alleen maar voorspoed en bands als End of Green zijn nodig om deze emoties te kunnen ventileren.

Mocht je na het lezen van deze recensie denken ik ga ook eens wat van de band luisteren dan kan ik dit album zeker aanbevelen als eerste kennismaking maar zeker ook hun laatste werk End of Green - Void Estate (2017) en twee wat oudere platen End of Green - Songs for a Dying World (2002) en End of Green - Last Night on Earth (2003)

Maar eerlijk is eerlijk, eigenlijk is alles van hoog niveau en kan ik End of Green van harte aanbevelen voor alle melancholische muziekliefhebbers.

Tenslotte nog een aantal belangrijkste songs van dit album:

End of Green - Cure my Pain - YouTube

end of green Drink myself to sleep. - YouTube