T.C. Matic - Choco (1983)

Belgiƫ
Label: EMI

1. If You Wanna Dance, Dance, If You Don't, Don't (3:14)
  2. Ha Ha (4:03)
  3. L'Amour N'est Pas Avec Moi (2:51)
  4. Arrividerci Solo (3:26)
  5. Living on My Instinct (3:59)
  6. Call Me Up (3:28)
  7. Putain Putain (4:23)
  8. Being Somebody Else (3:34)
  9. They Never Make You Laugh (6:04)
  10. Putain Putain [Euromix] * (5:52)
  11. Living on My Instinct [Euromix] * (6:34)
avatar van dazzler
CHOCO 1983

Smaakte het debuut verslavend hard naar zwarte chocolade,
dan voegt het derde album Choco daar een flinke scheut melk aan toe.
Hier vindt TC Matic de balans tussen rock, wave en pop.

If You Wanna Dance Dance If You Don't Don't is meer dan een statement.
Ha Ha lacht zichzelf te pletter in een weinig schokkend refrein.
L'Amour N'est Pas Avec Moi is een smartlap, zo zwart als de nacht.
Arrivederci Solo is een eclatante ode aan dezelfde eenzaamheid.
Living on My Instinct is een heerlijk hakkende dansplaat.

Call Me up heeft evenveel hoeken als de gitaar van Jean-Marie Aerts.
Putain Putain werd een cultklassieker in zijn nog beter euromix.
Een kleine middelvinger van een rappende Belg naar het grote Europa.
Being Somebody Else giet enkele gulle teugen melk over de chocolade.
They Never Make You Laugh lepelt het laatste lekkers uit de chocopot.

De introductie van vrouwelijke backingvocals en het speels verkennen
van verschillende muziekstijlen geeft het geluid van TC Matic nog meer diepte.

Ik zag ooit een Franse editie van Choco met daarop de beide
euromixen van Putain Putain en zijn b-kant Living on My Instinct.
De 12" mix van Putain Putain is op CD trouwens moeilijk vindbaar
(zelfs niet op Compil Complet of Essential, wel op de eerste best of).

Attack Anna, de b-kant van If You Wanna Dance Dance If You Don't Don't,
ligt even sterk in de lijn van het album en staat gelukkig wel op Compil Complet.

Ook de non-album single Ugh Ugh uit 1984 hoort hier eigenlijk thuis.
Een pop song pur sang die de glorietijden van TC Matic afsluit (in casu affluit).

avatar van frolunda
Een lekker kaal klinkend album dat wat meer funk gericht is dan voorganger L'Apache.Jammer genoeg slechts negen nummers maar die knallen dan ook van de eerste tot de laatste minuut.Allereerst natuurlijk de stamper Putain putain,wat een vet nummer blijft dat toch.Ha ha valt in dezelfde categorie en weet me bijna 30 jaar ook nog steeds in beweging te brengen.Arrividerci solo en Being somebody else zijn de andere hoogtepunten en slechts If you wanna dance (nog wel op single) stelt me wat teleur.Verder nog eervolle vermelding voor de uitstekende productie die duidelijk een stap vooruit ten opzichte van hun eerste twee albums.Prima Choco.

avatar van pygmydanny
Beukende ritmes en metal-achtige gitaren domineren op deze derde van TC Matic. Dit een paar jaar voor PiL's Album waarmee ik dit album qua sound wel durf vergelijken.
Putain Putain is de grote klassieker op deze plaat waarop ik te weinig echte songs terugvind. De meeste nummers blijven in eenzelfde riff hangen zonder de nodige variatie en de achtergrondzang is geen meerwaarde. Zelfs het trage L'Amour N'Est Pas Avec Moi blijft steken in die neergaande akkoordenprogressie.
Arrividerci Solo grijpt terug naar de vroege TC Matic-sound met metalige gitaar i.p.v. metal en is samen met het Talking Heads-achtige slotnummer They Never Make You Laugh een van de hoogtepunten.