DJ Muggs - Presents the Soul Assassins, Chapter I (1997)

Label: Columbia

1. The Time Has Come (1:17)
  2. Dr. Dre en B-Real - Puppet Master (5:00)
  3. Goodie Mob - Decisions, Decisions (4:29)
  4. RZA en GZA - Third World (4:11)
  5. Cypress Hill - Battle of 2001 (3:18)
  6. La the Darkman - Devil in a Blue Dress (3:35)
  7. MC Eiht - Heavy Weights (4:10)
  8. KRS-One - Move Ahead (4:38)
  9. Mobb Deep - It Could Happen to You (4:23)
  10. Infamous Mobb - Life Is Tragic (4:20)
  11. Call O' Da Wild - New York Undercover (2:31)
  12. Wyclef Jean - John 3:16 (3:39)
  13. Soul Assassins Music - Runnin' Wild (3:06)
avatar van Gyzzz
Een van de betere HipHop-verzamelalbums. 3,5*

avatar van thomzi50
Ruim 3.5*. Goede rappers en goede beats. Puppet Master ook erg dope. Zit tegen 4* aan.

avatar van Jeanicious
Een bonte verzameling rappers. Met een heleboel interessante interludes, intros & outros. Mooi wat die Muggs allemaal in zijn muziek stopt, waar haalt ie het allemaal vandaan!?

avatar van Collect Call
Vette verzamel album, staan erg goede tracks op zoals; pupper masters en john 3:16cen meerdere. Muggs is zowieso dope, als je hem vet vind moet je zeker ze album samen met gza checken Grandmasters, die is echt gruwelijk!!
pCe!

avatar van ThingMan
Heb deze in de kast staan, zal hem weer eens opzetten. Geen idee meer hoe die gaat.

avatar van Boy
Boy
Lugubere video, die van Puppet Master

avatar van Nr.4
Toffe Muggs plaat met bijna allemaal sterke mc's. Zou m vaker moeten draaien.

avatar van gweah
Eigenlijk vind ik dit een van de meest ondergewaardeerde hip hop platen van de jaren '90. Banger na banger, vette line up van MC's, mooie mix tussen oost (Wu-Tang, KRS-1, Mobb Deep etc), west (Dr. Dre, B-Real, MC Eiht) en zuid (Goodie Mob).
Muggs weet precies de goede sfeer neer te zetten in elk nummer en de juiste producties voor de specifieke gast artiesten te vinden. De Wyclef track klinkt echt als een Fugees track, Third World heeft die Wu sound, It Could Happen To You had bij wijze van spreken op Hell On Earth kunnen staan. Beste track vind ik denk ik Decisions, Decisions. Geniale verse van Cee-Lo en breakdown in de beat die het schitterend ondersteunt. GZA's verse op Third World lijkt niet spectaculair en gewoon een typische GZA verse, maar is een van zijn beste op het gebied van beheerste flow en breath control.
Ook de skits zijn bijzonder sfeervol en vet gedaan.
PS waar is Runnin' Wild (track 13)? Die zie ik niet staan hierboven. Deze beat stond ook op Grandmasters trouwens, en was daar gelijk een van de beste tracks.
Enige minpuntje: ik vind het jammer dat Puppet Master dezelfde sample gebruikt als de onaantastbare PE klassieker Black Steel In The Hour Of Chaos.

Als je dit album vergelijkt met Soul Survivor van Pete Rock, wat in principe een vergelijkbaar concept is, dan vind ik dit album een stuk geslaagder, ondanks de veel vettere gastenlijst van Pete Rock en ondanks dat Pete Rock in principe een betere producer is.

Het is natuurlijk geen classic maar ik ga toch voor de hoogste score daaronder. 4,5.

avatar van Shelter
De nummers 3, 4, 8 en 9 vind ik goed en de rest middelmatig.
Nummer 2 vind ik zelfs irritant, wanneer BReal dat stukje zegt van "I am the puppet master..." gaan mijn nekharen overeind staan ik dig dat geluid neit (op de een of andere manier specifiek bij dat nummer). Nummer 12 had er echt af gemoeten, past ook helemaal niet bij de rest. Muggs heeft voor mij altijd een paar knallers er tussen zitten maar de meerderheid is so-so.

avatar van -marco-
Klassieker dit en daarom ook verhoogt!!

@shelter: mijn favo's zijn oa juist track 2 en 12

avatar van Shelter
haha dat kan gebeuren, maar die nunmmer 12 die past toch gewoon niet op dit album kwa sound vergeleken met de rest...los of je het goed vindt of niet

avatar van -marco-
Shelter schreef:

Daar heb je gelijk in

Ik heb btw nog een track 13:

Soul Assassins Music – Runnin' Wild 3:06

Verzoek ingestuurd

avatar van principal2000
Erg sterk verzamelalbum met DJ Muggs achter de knoppen. gweah vertelt eigenlijk precies de juiste dingen. Naast Decisions, Decisions en John 3:13 ben ik erg onder de indruk van Devil In A Blue Dress.

Ik vind het gemiddelde nog wat aan de lage kant. Veel mensen geven "slechts" 3,5*. Ik heb zelfs zitten twijfelen over 4,5*, maar daarvoor vind ik het einde van het album wat aan de magere kant vergeleken met het begin.

sommigen geven zelfs 3*

4,5 no doubt, een van de beste producer-labums dat ik ken.

avatar van Edwynn
Nu zie ik waar Tobias Forge zijn Papa Emeritusding voor Ghost van gejat heeft. Check hoe Dr Dre erbij loopt in dat clipje van Puppet Master.