The Gaslight Anthem - Get Hurt (2014)

Label: Island

1. Stay Vicious (3:34)
  2. 1,000 Years (3:39)
  3. Get Hurt (3:43)
  4. Stray Paper (2:49)
  5. Helter Skeleton (3:14)
  6. Underneath the Ground (4:06)
  7. Rollin' and Tumblin' (2:51)
  8. Red Violins (3:21)
  9. Selected Poems (2:53)
  10. Ain't That a Shame (3:03)
  11. Break Your Heart (4:20)
  12. Dark Places (3:45)
  13. Sweet Morphine *
  14. Mama's Boys *
  15. Halloween *
  16. Have Mercy *
  17. This Is Where We Part * (3:54)
avatar van blur8
Voor mij n goed voorbeeld van typische Amerikaanse rock: grote gebaren, weinig inhoud.
Af en toe een nummer op de radio is ruim voldoende. Een heel album trek ik niet.

blur8 schreef:

Zou nog verder willen gaan: zelfs dat ene nummertje hoeven ze voor mij niet te maken. Wat een strontvervelende muziek. Welk misverstand dreef me ertoe om dit te proberen - de hoop/veronderstelling dat het, afgaand op de retronaam - gaslight - wellicht ging om indiegetinte folkrock?

Flush and don not forget to close the lid!

avatar van Irish
Absoluut een groeiplaat en een verbetering ten opzichte van Handwritten. Ze hebben zich gestort op andere muzikale genres en de Springsteen-invloeden hebben ze achter zich gelaten. Een tweede The '59 Sound is het niet geworden wat ik erg fijn vind. Hoewel dat een steengoed album is, kiezen ze er gelukkig voor om niet steeds hetzelfde kunstje op te voeren.

Hoewel niet elk nummer even sterk is ('Ain't That A Shame, 'Helter Skeleton') pakt de directe en persoonlijke aanpak zeer goed uit ('Get Hurt', 'Dark Places', 'Break Ypur Heart'). Get Hurt laat een hernieuwd Gaslight Anthem horen en ik ben benieuwd naar wat zij nog meer in hun mars hebben.

Mjuman schreef:

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Ik denk dat er voldoende muziek in jouw kast te vinden is die anderen weer strontvervelend vinden.

We leven in een vrij land.

Running On Empty schreef:

We leven in een vrij land.

Gee whiz, miste je een onderdeel in je Airfix bouwpakket, was je fave cognac uitverkocht bij de lokale Gall & Gall?

Zo oud als jij bent, moet je echt bekend zijn met het werk van Herbert Marcuse - zo niet lees maar 'ns wat hij schrijft over vrijheid. En verder - ga eens op een (bepaalde) hoek in Winslow, Arizona staan

En verder - ga eens op een (bepaalde) hoek in Winslow, Arizona staan

Take It Easy

Gaat mij vooral om het woord 'strontvervelend'.

Verder ieder zijn smaak, geen probleem als je iets niet goed vindt.

Running On Empty schreef:

Take It Easy

Gaat mij vooral om het woord 'strontvervelend'.

Verder ieder zijn smaak, geen probleem als je iets niet goed vindt.

En als ik nou "poepgoed" had geschreven en 5 * had verleend had 't zeker wel gekund? Overigens is de mooiste uitspraak met een luchtje (=poepgerelateerd) nog altijd die van Mike Stipe - zijn definitie van geluk? "Every day a nice firm turd"

Je bent weer Schijtlollig

kistenkuif
Na hun degelijke tweede album heeft deze band me niet meer kunnen bekoren. Met deze laatste zijn ze volgens mij definitief verdwaald. Een xxxl-t-shirt van hun eerste tour is wel mijn favoriete nachthemd. Ook wat waard....

avatar van lowieke
In de begindagen was dit misschien wel mijn favoriete band. Na 59 sound stelden ze alleen maar teleur en was ik ze na handwritten helemaal zat. Een nieuw album geef je dan toch altijd een kans (ook omdat Fallon met the Horrible Crowes eerder aantoonde dat er echt nog wel wat in hem zit).... inmiddels schaar ik Get Hurt onder Gaslight's beste werk. Verassend divers en steengoed.

'Underneath the Ground' is werkelijk subliem.

avatar van Germ
Germ (crew)
Ik ben er nog niet over uit of ik dit nu een slechte plaat vind of niet... De band is nog verder afgedreven van hun begin geluid, dus als je hoopt op een tweede 59 Sound (ik dus) kom je bedrogen uit.

Aan de andere kant lijkt de band zichzelf opnieuw uit te vinden. Ze doen hun best om een nieuwe sound te ontwikkelen, wat weliswaar op het ene nummer beter uitpakt dan het andere maar zeker een verbetering is tov de vorige twee matte en uitgebluste platen.
Brian Fallon laat hierop horen dat hij als songwriter nog niet afgeschreven hoeft te worden, en dat biedt genoeg aanknopingspunten om de band te blijven volgen.

avatar van vanwijk
Naarmate ik het album vaker draai bevalt het me beter. Ik heb bij de eerste draaibeurten even moeten wennen aan de sound. Ik vind het titelnummer een behoorlijk nummer maar dat jaren 80 geluid bracht me even uit mijn evenwicht.?.
Ik vind het een gedurfde move, ander geluid in vergelijking met de twee voorafgaande albums. Bevalt me eigenlijk wel.

avatar van Running On Empty
Na de eerste 3 platen van Gaslight Anthem is het muntje m.b.t. deze plaat nog niet gevallen bij mij. Eigenlijk vind ik hem na diverse luisterbeurten gewoon heel erg matig. Ik leg hem even opzij en probeer het over enige tijd weer een keer.

avatar van popstranger
Is dit dezelfde band die THE 59 sound maakte? Bij dit album hoor ik alleen maar matige teksten en muziek en zie ik alleen maar gezwollen nekaderen om maar te zeggen dat ondanks de ongetwijfeld pijnlijke relatiebreuk die Fallon wil verwerken ik geen woord geloof van wat hij zingt. Alles komt gemaakt en volgens een formule over.

beaster1256
Goed album , ik heb het wel voor hen , ze maken leuke catch poprock nummertjes , heb meerdere platen van hen , deze moet voor geen enkele onderdoen , ik stoor me de laatste rijd enorm aan de soms vervelende opmerkingen van mjuman , wat een chagrijnig manneke ....

avatar van coldwarkids
beaster1256 schreef:

Als je al ziet waar die gast naar luistert of op stemt dan kan je het hem niet kwalijk nemen. Hij begint net te kijken in de muziekwereld waarschijnlijk.