Lynyrd Skynyrd - The Essential (1998)

Label: MCA

1. Sweet Home Alabama (4:45)
  2. I Ain't the One (3:54)
  3. Was I Right Or Wrong (5:25)
  4. Gimmie Three Steps (4:32)
  5. Workin' for MCA (4:49)
  6. Simple Man (5:58)
  7. Swamp Music (3:32)
  8. The Ballad of Curtis Loew (4:53)
  9. Saturday Night Special (5:12)
  10. Mr. Banker (5:22)
  11. Comin' Home (5:30)
  12. Call Me the Breeze (5:09)
  13. Free Bird (9:10)
  14. Whats'your Name (3:36)
  15. Whiskey Rock -a-roller [Live] (4:19)
  16. Tuesday's Gone (7:33)
  17. Double Trouble (2:52)
  18. I Know a Little (3:30)
  19. Four Walls of Raiford (4:07)
  20. I Never Dreamed (5:24)
  21. Gimme Back My Bullets [Live] (5:08)
  22. You Got That Right (3:49)
  23. All I Can Do Is Write About It [Acoustic Version] (4:25)
  24. That Smell (5:50)
  25. Free Bird [Live] (13:41)
Ik vind deze dubbel cd the Essential Lynyrd Skynyrd wat teveel van het goede. Hier staan teveel skippers op. Ik geef de voorkeur aan een 'pakkende' knallende verzamelaar op één schijfje. Deze verzamelaar op 1cd vermeld bij Musicmeter doet een aardige poging om het beste op 1 schijfje te krijgen:
Lynyrd Skynyrd - The Universal Masters Collection (1999)
Alleen missen er teveel echt goede nummers, zoals Simple Man, the Ballad of Curtis Lowe, That Smell & Gimme Back My Bullets.

Die nummers staan juist weer wel op deze verzamelaar uit 2000: All Time Greatest Hits. Die verzamelaar op 1 cd vind ik een stuk beter dan deze. Hier op Musicmeter staat hij niet vermeld, maar wel bij Rate Your Music: score 3,85 (120 stemmen). Een score die ik kan onderschrijven.

Wel ontbreekt ook daar één van de mooiste nummer van Lynyrd Skynyrd: Tuesday's Gone. Vergeet dat nummer niet te luisteren: echt zo mooi! En dat nummer staat dan dus weer wel op deze Essential 2CD. Dat is dan weer het voordeel van zoveel nummers. Toch gaat mijn voorkeur uit naar All Time Greatest Hits, gevolgd door deze The Essential.

Ach, ik geef mijn 4,5* ook aan deze Essential Lynyrd Skynyrd, net als aan All Time Greatest Hits. Alle geweldige nummers van de band staan hier immers ook op. En als je dan die live gitaren hoort op Freebird, ja: echt fantastisch!