Culture - Two Sevens Clash (1977)

Jamaica
Reggae
Label: Joe Gibbs

1. Calling Rasta for I (2:34)
  2. I'm Alone in the Wilderness (3:30)
  3. Pirate Days (2:56)
  4. Two Sevens Clash (3:34)
  5. I'm Not Ashamed (4:09)
  6. Get Ready to Ride the Lion to Zion (3:31)
  7. Black Starliner Must Come (2:46)
  8. Jah Pretty Face (3:43)
  9. See Them a Come (3:28)
  10. Natty Dread Taking Over (3:48)
  11. See dem a Come [12" Mix] * (6:56)

met Prince Weedy

12. See Dem Dub * (3:58)
  13. Natty Dread Taking Over [12" Mix] * (7:20)

met I Roy

14. I'm Not Ashamed [12" Mix] * (7:55)

met I Roy

15. Not Ashamed Dub * (4:25)
avatar van platedraaier

avatar van T.O.
Ken alleen het titelnummer, erg goed.

platedraaier schreef:
Waarschijnlijk één van de beste reggae albums ooit.

en zo is het maar net, mischien een leuk weetje, Het Beroemde Two Sevens Splash festival is naar dit album vernoemd.

moet wel opmerken dat bij het album dat ik heb de nrs in andere volgorde staan.

avatar van shinybeast
platedraaier schreef:

-Dus als er nog 13 personen meestemmen
komt ie ook in de MuMe best of lijst

- hoort bovenaan te staan samen met de Congos en een Augustus Pablo

Er is zojuist een mooie heruitgave verschenen vanwege 30th anniversary

avatar van misja82
deze hoort absoluut in de lijst met beste reggae albums ooit.

Het beste reggae album dat ik ooit gehoord heb, dwz ik vind hem beter dan bijv. Red van Black Uhuru of Natty Dread van Bob Marley.

avatar van andnino
Klopt die tracklist wel? ik had m gedownload, mr de tracks staan in een hele andere volgorde, ik vind m op andere sites ook als..
1.Get Ready to Ride the Lion to Zion
9. Two Sevens Clash
10. I'm Not Ashamed

volgens die sites is ie in 1988 uitgekomen

avatar van misja82
De tracklist zoals ik hem hebt is inderdaad niet zoals hierboven vermeld, maar zoals jij, andnino.
En verder is de releasedate 1978 of 1977, dit verschilt nog wel eens.

avatar van sq
sq
Ik heb de tracklist destijds opgesteld volgens mijn eigen exemplaar: de Lp op het Lightning label, Engelse persing, uit 1978. Ik denk dat dat later 1977 is geworden. Misschien is dat de releasedatum in Jamaica geweest?

Op de tracklist van adnino zijn kanten 1 en 2 omgewisseld. Dat is iets dat ik op CD-releases van LPs wel vaker heb zien doen. Ik denk dan vaak dat dat slordigheid is.

Mooie plaat heb je dan.
Overigens is de cover van cd's ook nogal eens anders dan de lp.
Al met al een topper, bij deze plaat maakt de tracklist niet heel veel uit, bij sommige albums is de volgorde van wereldbelang namelijk.

avatar van andnino
Wel wat raar als er staat '77' terwijl hij in 78 is uigekomen xp

avatar van misja82
ja, nou, dan is dat euvel opgelost!
en die site waarop staat 1988 slaat natuurlijk alles....

avatar van jellorum
Inderdaad een erg goed album maar wat de score nu laat vermoeden is toch wel een beetje te gortig, er zijn zeker betere platen gemaakt in het genre , maar deze is in zijn geheel gewoon heel mooi...uit de hoogdagen van de reggae...

avatar van Paap_Floyd
Noem eens wat betere platen. Ik wil me wat meer verdiepen in dit genre

avatar van LucM
Jamaica heeft niet alleen de beste sprinters ter wereld maar bracht vooral in de jaren '70 heel wat prachtige reggae, waaronder deze "Two Sevens Clash", dat ik het liefst draai op een regenachtige zomerdag als vandaag. Prachtige vocalen en ritmes, heerlijke zonnige sfeer en bovenal 10 uitstekende songs. Ik bezit overigens de luxe-versie van dit album.
1977 was niet alleen het topjaar van de punk, maar ook van de reggae!

avatar van Pruimpit
Ik vind het titelnummer prima te genieten, maar verder is het naar mijn mening eigenlijk maar een weinig bijzonder reggae-album (ik weet dat dit geen populaire mening is). Ik begrijp ook niet echt waarom juist dit album altijd als een klassieker wordt bestempeld. Het is degelijke roots-reggae, maar ik kan ook makkelijk 'tig betere reggae-albums uit de 70s opdreunen. Qua stem doet Culture een beetje denken aan Burning Spear, maar die vind ik over het algemeen muzikaal wel veel sterker.

Ik heb ook de luxe-editie, maar de geluidskwaliteit is nog steeds niet echt geweldig en de bonus-tracks zijn vooral zeer middelmatig gemixte dubs.

avatar van Mjuman
Ik heb ook die luxe (jubileum) editie, maar - in eerste instantie - vind ik dat geluid niet zo slecht; ik zal 'em nog eens draaien. Voor mij is gewoon een goede reggae-plaat: lekker aardse beat en bas. Is de productie prut dan meld ik dat wel.

avatar van twijn
Eén van de reggae klassiekers. Verveelt nooit!

avatar van Madjack71
Culture op zijn best in de jaren zeventig waarin Reggae hoogtij vierde. Samenzang, ritmes en praise Jahs.

avatar van Metalhead99
Ik heb de originele Joe Gibbs LP met de bovenstaande, originele hoes. Two Sevens Clash was met name door het titelnummer het eerste succes van Culture. Het is ook een erg fijne reggae plaat moet ik zeggen, met afsluiters See Them a Come en Natty Dread Taking Over als persoonlijke favorieten.

avatar van jorro
Album scoort twee plaatsen (44) boven Exodus van Bob Marley and the Wailers (46) in de jaarlijst Oor 1977. Als ik de berichten lees wel terecht geloof ik, Helaas heb ik zelf weinig met reggae

jorro schreef:

Had je bericht bij Exodus ook al gelezen. Je zegt het zelf al "Helaas heb ik zelf weinig met reggae - stop er dan gewoon mee; ga niet naar Black Uhuru - Sinsemilla (1980), naar [url=https://www.musicmeter.nl/album/8518[/url] ; luister vooral niet naar niet Black Uhuru (met Sly en Robbie) Live Gruga Halle (YouTube). Geen idee waarom je dan door zou gaan; dit is prima reggae van de S-Klasse - chill mon, gewoon in je eigen comfort zone

avatar van jorro
Mjuman screef

Gelukkig geeft MuMe de vrijheid om te zeggen wat je wel en niet mooi vindt. Beide meningen zijn informatief voor andere gebruikers.

jorro schreef:
Mjuman screef

Da's een grondwettelijk vastgelegd recht om precies te zijn. Het ging mij erom je verder muzikaal masochisme te besparen. Zonder verdere toelichting (het hoe en waarom, evt toegespitst met muzikale verwijzingen) is de informatieve waarde van je post nou niet zodanig dat een mens er een duim op plakt.

Mij zie je bijv never nooit niemals bij metal - zou niet weten wat ik daar moest doen. Kan er ook nix over kwijt behalve dat 't mijn ding niet is - en dat heeft, onder ons gezegd, een informatieve waarde van 0,0

Misschien gewoon eens een FabricLive checken - bijv FabricLive54 (David Rodigan), meer stijlen, meer artiesten aaneen gemixt. Ik krijg er altijd een zomers gevoel bij

marleone
Sowieso één van dé klassieke roots reggae albums.

Energiek, krachtig, boordevol bijbelse taferelen en aankondigingen van de apocalyps, op een stuwende rockers-groove boordevol hooks.

Prekerig, zeker. Primitief (qua productie): zeker.
Maar ook erg eerlijk, passioneel en krachtig.

En al heb ik een broertje dood aan fanatiek religieuze prekers: ik kan niet anders dan dit fantastisch vinden. Zie ook Burning Spear.

Muziek als dit wordt niet meer gemaakt. Niet zeker of ik hier blij of triest van moet worden.

Favoriete nummer: in de eerste plaats 'I'm not ashamed'. Jongens wat een nummer.
Ook: i'm alone in the wilderness, black starliner.

avatar van Tonio
Ben het in alle opzichten met marleone eens, behalve dat je niet triest hoeft te worden van het feit dat deze kwaliteit roots reggae niet meer gemaakt wordt. Er is immers zoveel te genieten van wat ze ons hebben nagelaten. Er zijn dan ook niet voor niks zoveel klassiekers, waaronder dus dit fantastische album.

Het valt me vooral op dat (bijna) alle klassiekers uit die tijd na al die jaren nog helemaal niks aan kracht hebben ingeboet. En dat kun je zeker niet van de een groot deel van de reguliere klassiekers uit de popmuziek zeggen ...

Mijn favoriet in dit genre is overigens sinds jaar en dag Gregory Isaacs. En dan al zijn werk van de jaren zeventig en de eerste helft van de jaren tachtig. Daarna ging het helaas snel bergaf met Gregory's persoonlijke levenswandel, en dus ook met zijn muziek.