Malcolm Holcombe - Pitiful Blues (2014)

Folk / Blues
Label: Gypsy Eyes

1. Pitiful Blues (3:46)
  2. Roots (3:01)
  3. Sign for a Sally (2:46)
  4. Savannah Blues (3:20)
  5. Another Despair (2:42)
  6. By the Boots (3:06)
  7. Words Not Spoken (4:16)
  8. Words of December (3:42)
  9. The Music Plays On (4:29)
  10. For the Love of a Child (3:47)
avatar van Lura
Wederom een schitterend album. Vooral het gitaarwerk is wederom prachtig! Binnenkort een recensie.

avatar van Lura
Zelden waren mijn verwachtingen voor een album zo hooggespannen als bij het uitkomen van Pitiful Blues. Zijn vorige album Down the River was voor mij niets minder dan een meesterwerk.

Op Down the river werd hij bijgestaan door een keur aan rasmuzikanten, zoals Russ Pahl, Tammy Rogers-King, Emmylou Harris, Steve Earle en Darrell Scott. Het vormde tot dan het hoogtepunt in zijn carrière. Een album, waar overigens het gezaghebbende Allmusic geen recensie aan wijdde. Schande! Door een collega als Tim O’Brien wordt hij wel op juiste wijze gewaardeerd. Die schreef over Down the River : “Malcolm Holcombe’s music is essential and timeless and it makes the world a better place”. Korter en bondiger had ik het zelf niet kunnen omschrijven.

Op deze cd gromt hij zoals gewoonlijk zijn teksten en plukt hij als vanouds aan zijn akoestische gitaar. De songs liggen in het verlengde van die op Down the River. Al ligt de nadruk in deze songs iets meer op de melodie dan op het ritme.

Het album opent met het indrukwekkende Pitiful blues. Holcombe is als geen ander in staat om de luisteraar naar zich toe trekken. Hij schrijft teksten van vlees en bloed, waarmee hij de luisteraar weet te ontroeren. Amper bekomen van de prachtige opener volgt het schitterende Roots. De fiddle van Luke Bulla maakt dit nummer tot een van de hoogtepunten. Het gitaarwerk van Jared Tyler op Sign for a Sally is geweldig. Tyler produceerde trouwens op voortreffelijke wijze samen met Holcombe deze plaat. Savannah blues is het volgende hoogtepunt. De zang in dit nummer is zeer indringend en onheilspellend, evenals de tekst! Another despair is een zeer catchy nummer met een heerlijke slide. In By the boots veegt hij de vloer aan met politici. De gitaar van Jared Tyler excelleert wederom in dit nummer! Dit nummer vormt ook een van de hoogtepunten. In Words not spoken komt een regel voor als Words down your throat won’t go away. Holcombe is in staat op eenvoudige wijze dingen zeer plastisch uit te drukken. Words of december vormt voor mij het hoogtepunt van het album. Prachtige tekst en melodie! The music plays on bevat wederom fantastisch gitaarwerk. Het prachtige, ingetogen For the love of a dad vormt een waardige afsluiter.

Dit album is zeker net zo mooi als voorganger Down the River. En behoort daarmee tot het allermooiste wat 2014 tot nu toe te bieden heeft. Wie weet levert het nu wel een recensie op op Allmusic, het zou niet meer dan terecht zijn!

avatar van Renoir
Na een paar pre-listens kan ik het alleen maar eens zijn met Lura. Een schitterend album met alleen maar intense songs die je al jaren lijkt te kennen. Wat is deze man goed! Hopelijk kunnen we nog lang van hem genieten, hoewel het erop lijkt dat hij niet erg goed voor zichzelf zorgt (wie bij zijn recente concerten was weet wat ik bedoel). Wat mij betreft bijna net zo goed als Down The River.

avatar van Lura
Hij ziet er op dit moment niet erg goed uit, hopelijk is hij niet weer aan de drank. Intussen meer dan twintig keer gehoord en voor mij net iets beter dan Down the river.

avatar van Ducoz
Inmiddels ook verschenen in de pre-order van de platenzaken, wat duurt 8-8 (dat is de relase date die er bij staat) nog lang..

avatar van Lura
Op Folkforum is nog een recensie te lezen over dit geweldige album : Malcolm Holcombe - Pitiful Blues - folkforum.nl

avatar van Broem
Die gaat op m'n verlanglijstje. Down by the River is nog steeds een bijzonder (en goed) album. Ben helemaal weg van die mooie sonore stem van Malcolm.

avatar van Lura
Wauw, al 12 stemmen! Het gaat de goede kant uit met zijn populariteit!

Goede muziek komt niet altijd, maar gelukkig wel heel vaak bovendrijven

avatar van Lura
Maar in dit geval heeft het wel lang geduurd. Op Allmusic staan alleen recensies van zijn eerste drie albums, schande!

avatar van Ducoz
Lura schreef:

En laten dat nou net dé albums zijn die het publiek het minst makkelijk kan bemachtigen... Mijn stem voor dit album volgt nog, maar ben al tijden niet in de stemming voor dit soort muziek.. een cijfer nu zou geen reëel beeld van de plaat geven.

avatar van Joshua68
maar ben al tijden niet in de stemming voor dit soort muziek

Voordat je het weet is het weer herfst

Sterker nog, het is net 8 uur en het is hier met dat druilige weer al aardig donker. Gelukkig is er de laatste maanden zoveel te genieten, neem alleen maar de laatste cd van Jon Allen, Angus and Julia Stone, Rival Sons, The Black Keyes, John Fullbright King Creosote en last but not least Malcolm Holcome, indrukwekkend lijstje!

avatar van Lura
En wat er nog in vat zit artonna campaign.! Wat te denken van bijvoorbeeld Sean Rowe, Hiss golden messenger, Josienne Clarke & Ben Walker?! Eind volgend maand komt ook het debuutalbum van Bregje Sanne Lacourt uit. Geweldige zangeres en geweldig album!

Laat maar komen, er kan nooit prachtige muziek genoeg zijn, eerst nu vakantie= op naar Buzios= visserseiland in de buurt van Rio de Janeiro en daarna via New York terug naar Hollanda, tot later

avatar van Broem
Pitiful Blues kan van mijn 'greedy' lijstje af. Eindelijk de tijd en ruimte om het album eens goed te luisteren op m'n thuis set. Sinds Down By THE River ben ik weg van de heerlijke doorleefde stem van Malcolm. Het lijkt zo ontzettend simpel en makkelijk wat hij laat horen maar wat een klasse. De ogenschijnlijke eenvoud van zijn songs stralen een kracht en intensiteit uit die verslavend goed is. Daar schuilt m.i. de kracht van Malcolm. Uit het hart, geen commercieel gedoe (denk ik) maar gewoon blues zoals het hoort...prachtalbum.

avatar van Bonk
Broem omschrijft het wat mij betreft treffend. Ik ken Down by the River nog niet, maar moet dat ook maar eens gaan proberen.
Het is ook mooi hoe dit album mij heeft weten te grijpen. Bij de eerste klanken, denk ik: "Mmm, weet het nog niet. wat getokkel met een oude doorleefde mannenstem.", maar hij weet je langzaam mee te nemen in zijn nummers en langzaamaan zak je weg in de heerlijke nummertjes die hij maakt en denk je; "wat een fijne muziek", die inderdaad veel simpeler 'aanvoelt' dan dat hij is.
Enige nadeel: Het is wel wat kort.

avatar van Renoir
Bonk schreef:

Enige nadeel: Het is wel wat kort.

Gewoon op repeat zetten!

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Malcolm Holcombe - Pitiful Blues - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Begin vorige maand verscheen Pitiful Blues van Malcolm Holcombe. Geen handig moment voor een nieuwe release, want midden in de zomervakantie worden nieuwe platen makkelijk over het hoofd gezien.

Gelukkig komt kwaliteit altijd boven drijven, waardoor ik, met enige vertraging, alsnog ben gevallen voor de nieuwe plaat van de Amerikaanse singer-songwriter.

Ik ken de muziek van Malcolm Holcombe sinds het uit 2006 stammende Not Forgotten, dat zo’n twintig jaar na Holcombe’s eerste wapenfeit verscheen. Het had Malcolm Holcombe tot dat moment niet echt mee gezeten, al bracht hij in de jaren 90 nog wel een stapeltje platen uit, maar sinds Not Forgotten krijgt iedere plaat van de singer-songwriter uit North Carolina, zeker in Nederland, flink wat aandacht.

Pitiful Blues is de opvolger van het twee jaar geleden verschenen Down The River, dat behoorlijk wat indruk wist te maken. Malcolm Holcombe wist voor zijn vorige plaat flink wat grote namen aan zich te verbinden, waardoor uiteindelijk grootheden als Darrell Scott, Kim Richey, Emmylou Harris en Steve Earle act de présence gaven.

Deze grote namen schitteren door afwezigheid op Pitiful Blues, al wist Malcolm Holcombe wel een aantal uitstekende muzikanten te strikken voor zijn nieuwe plaat, wat fraaie muzikale accenten oplevert. De grote namen worden overigens niet erg gemist, want op de platen van Malcolm Holcombe draait uiteindelijk alles om Malcolm Holcombe.

De Amerikaanse singer-songwriter wordt volgens jaar 60, maar klinkt minstens twintig jaar ouder. Een leven waarin de fles vaak centraal stond, heeft de stem van Malcolm Holcombe flink aangetast, waardoor Holcombe op Pitiful Blues meer dan eens klinkt als Johnny Cash in zijn laatste levensjaren en bovendien raakt aan een ouwe rot als Michael de Jong. Het draagt op één of andere manier alleen maar bij aan de zeggingskracht van de muziek van Malcolm Holcombe.

Ook op Pitiful Blues maakt Malcolm Holcombe weer muziek met vooral invloeden uit de folk, blues en country. Het is muziek die de afgelopen tien jaar nauwelijks is veranderd, maar wel steeds doorleefder is gaan klinken.

Bijgestaan door een subtiel spelende band en bij vlagen subliem snarenwerk, worstelt Malcolm Holcombe zich door zijn songs heen, waarbij het, zeker vergeleken met Down The River, wat meer ingetogen geluid op deze plaat de stem nog wat nadrukkelijker in de spotlights zet. De versleten stembanden zullen niet door iedereen gewaardeerd worden, maar in het geval van Malcolm Holcombe vind ik het prachtig.

Malcolm Holcombe schotelt ons dit keer 10 songs in net een half uur voor. Dat is kort, maar het is ook genoeg. De indringende verhalen van Malcolm Holcombe en zijn uitgewoonde stem gaan je immers niet in de koude kleren zitten en snijden zo af en toe dwars door de ziel. Wederom een buitengewoon indrukwekkende plaat van deze bijzondere muzikant. Erwin Zijleman

avatar van heartofsoul
De liedjes op Pitiful Blues, de doorleefde stem van Malcolm Holcombe, de desolate sfeer van het gehele album, het is in de loop van het jaar geleidelijk onder mijn huid gaan zitten. Dit is voor mij een album dat absoluut blijft, en dat ik over 10 jaar nog steeds gretig zal beluisteren, al moet ik wel een klein beetje in de stemming zijn. Uiteindelijk ken ik zonder moeite de hoogste score toe, dat heeft dit album wat mij betreft wel verdiend. En Savannah Blues mogen ze op mijn uitvaart draaien.

avatar van Joshua68
Begin april komt er een CD/DVD uitgave met 16 opnieuw opgenomen nummers uit Malcolm's carriere:
The RCA Sessions - 'live in studio' opgenomen in Nashville. Link naar wat info:
Propermusic

avatar van Lura
Goed nieuws, in de lente verschijnt er een nieuw, regulier album! En in april een toer.

avatar van Fingertippie
Lura schreef:

Toch altijd fijn als sommige mensen inside information hebben. Ik kijk er naar uit.
Een van de artiesten die ik via MuMe heb leren kennen...met name dank aan Lura

avatar van Lura
Meer weet ik ook niet op dit moment, ja, alleen dat het album gedistribueerd gaat worden door Bertus, Fingertippie. De boekingsagent wist al wel meer, maar mocht helaas nog niet meer vertellen. Maar zo gauw ik meer weet, dan meld ik het hier.

avatar van Joshua68
Op zijn facebook pagina staat meer: "Another Black Hole". Release date: February 12, 2016.
Ook is er al een (voorlopige) hoesafbeelding te zien!

avatar van Lura
Bedankt, Jos, zal Joanna Serraris eens vermanend toespreken om mij zo met een kluitje in het riet te sturen.

avatar van Fingertippie
Ik wacht geduldig af. Probeer her en der wat nummers te beluisteren. Ondertussen luister ik naar alle andere muziek die ik ondek.

avatar van popstranger
Weeral een sterke plaat die ik hoor van Holcombe na zijn voorganger Down The River. Doorleefde muziek waar ik maar al te graag naar luister!

avatar van Eveningguard
Sterk album. Zijn stem is een soort Tom Waits achtig wat de nummers echt ten goede komt. Vooral de opener weet mij te boeien.