Jethro Tull's Ian Anderson - Thick as a Brick (2014)

Alternatieve titel: Live in Iceland

Label: Eagle Rock

1. Thick as a Brick (51:45)
  2. From a Pebble Thrown (2:56)
  3. Pebbles Instrumental (3:46)
  4. Might Have Beens (0:54)
  5. Upper Sixth Loan Shark (1:21)
  6. Banker Bets, Banker Wins (4:33)
  7. Swing It Far (3:33)
  8. Adrift and Dumbfounded (4:25)
  9. Old School Song (3:24)
  10. Wootton Bassett Town (3:43)
  11. Power and Spirit (2:00)
  12. Give Til It Hurts (1:13)
  13. Cosy Corner (1:24)
  14. Shunt and Shuffle (2:13)
  15. A Change of Horses (8:02)
  16. Confessional (3:10)
  17. Kismet in Surburbia (4:17)
  18. What-ifs, Maybes and Might-Have-Beens (5:30)
Ozric Spacefolk
Allebei de Thick as a Brick-platen achter elkaar gespeeld.

Nu is wel de vraag: is dit een Tull-plaat of een Ian-plaat?

Beide namen staan op de hoes, en ik las ook dat de Tull-line up deze plaat inspeelt. Kan me ook vergissen.

Zephyr
Een Ian - plaat, want ik denk dat je het zo moet lezen :

Ian Anderson speelt Jethro Tull's Thick As A Brick, maar misschien is het wel Jethro Tull's Ian Anderson speelt TAAB ?

ik ga nu toch maar voor de 2e, als je op de hoes gewoon van boven naar beneden leest.

Ozric Spacefolk
Het is zo onduidelijk, omdat Ian zelf zegt dat Tull niet meer op de planken staat, en hij heeft een andere tourband. Intussen tourt Barre ook met zijn eigen band.

Dus ik vermoed gewoon een Ian-plaat, met zijn Ian-band. Maar hoe komt het dan dat ik ergens dacht gelezen te hebben, dat Barre meedoet.

Ik denk ook dat ervoor gekozen is om Jethro Tull op de hoes te zetten, om een beetje meer ruchtbaarheid aan de release te geven. Wat ik overigens terecht vind.

Zephyr
Ja, je laatste alinea; daar draait het hoogstwaarschijnlijk wel om. De naam Jethro Tull laat toch meer bellen rinkelen bij menigeen, dan de naam Ian Anderson.
Alhoewel het eigenlijk op hetzelfde neerkomt

Het is natuurlijk ook zo dat TAAB op naam van Tull staat, en TAAB 2 op naam van Ian.
Dus om nu TAAB 1 te verantwoorden, moet de naam Jethro Tull vermeld worden, lijkt mij.

Daar heb je gelijk in,

Dan hoeven Evan, Barlow, Barre en Hammond niet eens mee te touren en toch royalties ontvangen.

Ik zie het trouwens wel vaker. Ik zag bij een livecd van Justin Hayward 'plays the songs of the Moody Blues'. Tja, dat valt dan inderdaad meer op.

avatar van vigil
Dit kan toch moeilijk onduidelijk zijn? Er staat toch gewoon Jethro Tull's Ian Anderson. Door "'s" is het toch duidelijk? Soort van 'Marillion's Steve Rothery speelt vanavond in...'

vigil schreef:

Komt door Progarchives. Daar staat deze plaat tussen Tull en staat bij de line-up: Evan/Hammond/Barre/Barlow/Anderson.

Dus daarom dacht ik dat dit een Tull-plaat was, tot ik ging zoeken en erachter kwam, dat progarchives er nog vaker naast zit dan wikipedia.
Gelukkig wijst de site van Tull de waarheid aan.

Ozric Spacefolk
Ik vroeg me altijd af, hoe Ian het wilde klaar spelen om fluit te spelen én te zingen.
Dat is opgelost door een extra zanger in zijn band aan te nemen: Ryan O'Donnell. En hij doet een prima job. Hij heeft minder kracht dan Ian in 1972, maar Ian heeft zelf ook die kracht niet meer.

De muziek klinkt gortdroog, daar waar het origineel doorspekt was met echo en delay. Het klinkt wel heel strak en goed, maar ik mis hier en daar toch een beetje Martin Barre op gitaar.