A Winged Victory for the Sullen - Atomos (2014)

Neoklassiek

9. Atomos X (4:18)
  10. Atomos XI (5:25)
  11. Atomos XII (3:38)
avatar van chevy93
Nieuw album. Ben zeer nieuwsgierig!

Geen idee waarom er trouwens geen Atomos IV op het album staat.

avatar van John Doe
Dat geeft alvast voer tot denken . Kijk hier zeker met veel plezier naar uit.

avatar van Tha)Sven
Heb liever weer een nieuwe Stars of the Lid, maar oke.

avatar van Tha)Sven
Zo snel al een plaatsje in je Top 10 bemachtigt, John Doe? Hier moet je even meer over vertellen hoor.

avatar van Ducoz
Prachtig, hoe subtiel de electronische elementen in deze composities zitten verweven. Dit is al weer een hele stap vooruit op de voorganger, die van een afschuwelijk hoog niveau was. Maar deze is niet persé beter

avatar van John Doe
Ja, prachtige plaat die meteen heel veel te vertellen heeft, die duidelijk communiceert wat mij betreft. De tracks hebben een aangename, natuurlijke flow, maar veel stukken hebben een ontzettende urgentie en intensiteit. Qua gevoel en intensiteit heeft het soms wat van Arvo Pärt weg voor mij en van bijvoorbeeld deze onuitgebrachte dronetrack genaamd 'Echus' van BOC. Dat soort muziek weet de essentie van wie je bent en wat je diepste verlangens zijn te raken, wat mij betreft. Heel menselijk en realistisch.

Uiteindelijk een oproep om meer direct in contact te komen met je echte zelf, en sommige tracks geven het verlies weer als je jezelf een beetje kwijt bent. Hier zijn ook analogieën te vinden met het leven en de dood. De vorige plaat had deze zware melancholische kant al voor de aandachtige luisteraar (ondanks de aangename rustgevende kant). Deze plaat is wat dit betreft nog iets heftiger confronterend, zonder in te boeten aan subtiliteit. Dit is een ijzersterke strak opgebouwde/uitgebalanceerde plaat, is voor mij meteen duidelijk.

Voor mij hoort dit bij het beste van de moderne (minimalistische) klassieke muziek met wat elektronica elementen (wat andere favorieten uit deze hoek zijn Rachel's Systems/Layers, Roedelius/Story - Inlandish en Steve Reich's Different Trains/Electric Counterpoint).

avatar van alpeko
Gevarieerder dan zijn voorganger die er bij mij ook al behoorlijk goed inging. Samen met Federico Albanese het beste werk dit jaar in dit genre dat ik voor het gemak maar even bestempel als eigentijds klassiek.

ohmusica
John Doe schreef:

Hartgrondig mee eens.
Moet ook denken aan Richter meets Einaudi.

avatar van Lura
Dit album krijgt in de nieuwe Heaven de maximale score. Ben benieuwd of dat terecht is.

avatar van chevy93
Ja, een mooie plaat, maar heb toch altijd moeite met het beoordelen van dit soort ambient-platen. Er zit nog wel enigszins wat piano in, maar meer dan de minimale klanken van Dustin O'Halloran is dat toch ook niet.

Vind ik het nou geweldig of niet? En wat als ik dit soort muziek niet echt luister, maar meer... onderga? Ik ga vaak slapen met dit soort muziek op de achtergrond. Geeft de term slaapmuziek in ieder geval een nieuwe dimensie.

chevy93 schreef:
Geen idee waarom er trouwens geen Atomos IV op het album staat.
For one thing, those tracks are simply and non-descriptively numbered 'I' through 'XII'. (Apart from 'IV', which is inexplicably absent. I even asked about 'IV', such is my journalistic integrity, but—and yes, I’ve always wanted to be able to say this about a third party—Erased Tapes declined to comment. So there you have it. It’s a mystery.)

Nog geen klap verder dus.

avatar van Lambchop
Net tijdens hardlopen kwam atomos 2 voorbij, meteen cooling down tijd haha

avatar van Ducoz
Rust je wel lekker uit bij een van de mooiste nummers van de plaat

chevy93 schreef:

Grappig dat je dat zegt. In het verleden had ik nog wel eens af toe momenten dat ik de slaap lastig kon vatten. Toen bleek hun vorige plaat me prima in slaap te krijgen. Dat lijkt natuurlijk geen compliment maar ergens schuilt hierin ook de kracht van deze muziek. Het ontneemt je alle mogelijke urgentie. Het laat geen andere gedachtes meer toe. Het creëert een muzikale mist.

Dat het een goede intro op de slaap is neemt uiteraard niet weg dat het ook prima dienst kan doen als interessante luisterervaring met de ogen open. Het ligt er aan hoe je het gebruikt. Net als alcohol kan het je de slaap in trekken maar het kan je geest ook verruimen.

avatar van Tha)Sven
Overigens absoluut geen ambient, dit is 'gewoon' neo-klassiek.

avatar van Monsieur'
Waarom is het beestje een naam geven toch zo belangrijk.
Stem/mening volgt later.

avatar van chevy93
Ik vind dit meer neigen naar de ambient van Stars of the Lid dan de modern-klassieke klanken van Dustin O'Hallorans soloplaten.

Zometeen om 21:30:

As part of Boiler Room's continued foray into the worlds of jazz, experimental, ambient and (neo-)classical, we are broadcasting A Winged Victory For The Sullen from the Barbican's prestigious Milton Court Concert Hall, nestled within the Guildhall School of Music. The show will form part of an especially key run in October, alongside Wesseltoft Schwarz Berglund in Amsterdam and Jonny Greenwood in Manchester.

A Winged Victory For The Sullen, comprising one half of revered drone duo Stars of the Lid, are of the most prominent artists today bending the rules of contemporary classical music: working alongside orchestras to stretch the sound into a new form; heavily textured, swooning and deeply stirring.

Their new record Atomos is out on Erased Tapes very soon.

Tha)Sven schreef:
Overigens absoluut geen ambient, dit is 'gewoon' neo-klassiek.

Als je het toch zo graag in een hokje wil plaatsen dan eerder (drone-)ambient dan klassiek.

avatar van Alicia
Mooie plaat voor bij een open haardvuur! Jammer dat ik dat haardvuur niet mag hebben, maar de plaat komt wel warm binnen!

avatar van DargorDT
Ik word hier heel treurig van. Wel mooi op zich, maar voor mij wel een tranentrekker. Voor nu kies ik weer even voor iets vrolijkers, maar ik kom hier zeker bij terug.

avatar van perrospicados
Treurig vind ik het niet. Deze plaat is meer een reisgenoot door een - weliswaar - onherbergzaam landschap. De bestemming is nog lang niet bereikt en er zijn nog vele kilometers voor de boeg. Maar je bent niet alleen. De reisgenoot is de mijmering, de overpeinzing over de zin en het doel van de reis. Over de achtergelaten herinneringen en het besluit om de volgende stap te nemen. En de hoop dat de bestemming zich zal openbaren.

avatar van popstranger
Deze komt op de te beluisteren lijst. Aangezien de lijst lang is zal het nog even duren maar hij wordt beluisterd Monsieur'

avatar van popstranger
Vreemd dat ik na bijna een jaar de eerste ben om te reageren. Zoals beloofd aan Monsieur' deze beluisterd maar zie dat jij zelf ook nog niet hebt gestemd
Over het album kan ik evenwel kort maar krachtig zijn; een intens en mooi album dat enorm binnenkomt.

avatar van EttaJamesBrown
Ik vind vooral Atomos een mooi nummer!

avatar van Broem
Beetje bij beetje een van mijn favoriete bands aan het worden. Alles wel zo’n beetje geluisterd de afgelopen tijd . Constante kwaliteit met weinig variabelen Goed is goed. Kwam een nieuwe EP tegen van ze op Tidal maar krijg dat album nergens gevonden op het www. Dan lukt toevoegen ook niet. Vandaag dit repeterende Atomos maar weer eens opgezet. Lekker album. Ben wel nieuwsgierig naar het ontbreken van Atomos IV als track. Kan er niks over vinden. Mysterieus (net als de muziek)