Beck - Song Reader (2014)

Rock / Pop
Label: Capitol

1. Moses Sumney - Title of This Song (4:55)
  2. fun. - Please Leave a Light on When You Go (2:42)
  3. Tweedy - The Wolf Is on the Hill (2:22)
  4. Norah Jones - Just Noise (2:00)
  5. Lord Huron - Last Night You Were a Dream (3:23)
  6. Bob Forrest - Saint Dude (4:06)
  7. Jack White - I'm Down (3:04)
  8. Beck - Heaven's Ladder (3:17)
  9. Juanes - Don't Act Like Your Heart Isn’t Hard (3:27)
  10. Laura Marling - Sorry (2:04)
  11. Jarvis Cocker - Eyes That Say 'I Love You' (3:18)
  12. David Johansen - Rough on Rats (2:48)
  13. Jason Isbell - Now That Your Dollar Bills Have Sprouted Wings (5:13)
  14. Marc Ribot - The Last Polka (4:33)
  15. Eleanor Friedberger - Old Shanghai (2:55)
  16. Sparks - Why Did You Make Me Care? (4:40)
  17. Swamp Dogg - America, Here's My Boy (3:04)
  18. Jack Black - We All Wear Cloaks (2:30)
  19. Loudon Wainwright III - Do We? We Do (2:51)
  20. Gabriel Kahane - Mutilation Rag (2:08)

met yMusic

avatar van midnight boom
Aha, dus dit was het tweede album dat Beck ons voor dit jaar beloofde. De opvolger van het magistrale Morning Phase is een fysieke uitgave van Song Reader, een album van Beck dat twee jaar geleden enkel in de vorm van bladmuziek het levenslicht zag. De afgelopen jaren namen vele bekende en minder bekende artiesten de Song Reader onder de loep en plaatsten hun eigen uitvoeringen op internet. Nu is daar een uiterst select gezelschap van 19 gastartiesten die alsnog de Song Reader tot leven wekken. Oh, Beck himself geeft ook prijs hoe één liedje daadwerkelijk had moeten klinken volgens hem, waardoor de teller op 20 artiesten komt te staan. Toch is zijn emotionele uitvoering van het meeslepende 'Heaven's Ladder' ironische genoeg niet het mooiste wat op Song Reader te vinden is. Soulzanger Moses Sumney laat een artistieke, haast Radiohead-achtige versie van 'Title Of This Song' horen, terwijl Thelonious Monster's Bob Forrest in 'Saint Dude' zorgt voor kwalitatief hoge soul en gospel. Ook fraai: Jack White die het opvallend traditionele countryfolk-liedje 'I'm Down' eigenhandig naar een hoger niveau tilt en Wilco's (Jeff) Tweedy die een klein kippenvel-liedje van 'The Wolf Is On The Hill' maakt. De eerste helft van de plaat bestaat voornamelijk uit rustige luisterliedjes, waar de typische melancholie van Beck's eerdere werk als een rode draad doorheen loopt. Het zijn doorgaans wat korte liedjes die veel country-invloeden herbergen. Toch is niet alles even fraai op deze verzamelaar. De Spaanstalige uitvoering van 'Don't Act Like Your Heart Isn't Hard' van Juanes en een haast fluisterende Jarvis Cocker' in 'Eyes That Say "I Love You"' vallen uit de toon. Dat terwijl je je kunt afvragen wat de toegevoegde waarde is van Jack Black in het haast Tom Waits-achtige 'We All Wear Cloaks' of van een flink theatraal en dramatisch klinkende Sparks in 'Why Did You Make Me Care?'. Het maakt van deze Song Reader een degelijke maar onevenwichtige verzamelaar met evenveel uitschieters als suffe(re) momenten.

Van: Daans Muziek Blog