Osdorp Posse - Afslag Osdorp (1995)

Label: Djax

1. Afslag Osdorp (1:14)
  2. Harder Dan Te Hard (3:05)
  3. Godvoordomme (3:07)
  4. Carriëre Maken (2:43)
  5. Het Oldschool-gevoel (4:34)
  6. Geen Spijt (2:34)
  7. Waarom Altijd Waarom? (2:24)
  8. Bietbijters en Ouwe Koekhappers (3:20)
  9. Een Doodgewone Boerenlul (3:48)
  10. De Alcohol-list (3:37)
  11. Prostitutie (3:34)
  12. Echte Liefde (3:08)
  13. Abstract met Tact (4:37)
  14. Echte Pijn (2:42)
  15. Zelfrespect (3:29)
  16. Hardcore Blijft! (2:43)
  17. De Goeie in 't Vloeien (3:55)
  18. Oorverdovende Middelen (1:06)
Of je nou wel of niet van rapmuziek houdt.........
feitelijk doet ook dat er zelfs niet toe aangezien het gehele Osdorp posse oeuvre in artistiek opzicht tot de absolute hoogtepunten horen in de Nederlandstalige muziek.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat mijnheer P. Griffioen -hoewel in muzikaal opzicht de vergelijking enigszins mank gaat- tot de Frank Boeyen en ramses shaffy van de jaren 90 gezien kan worden.

De muzikale begeleiding geeft mij warme herinneringen weer aan de geluiden van artiesten als Run DMC en grandmaster flash.

Enigste jammerlijke minpunt zijn-met geendagsvlieg uitgezonderd_de ietwat erg knullige productie.

avatar van platedraaier
Je zegt zinnige dingen meneer da housefreak.
Alleen die productie, ach, dat maakt toch niet zo veel uit. De Osdorp Posse is gewoon de punkband onder de Hip-Hop acts. Net als Public Enemy dat was.
En de link met Run DMC snap ik wel, maar die met Grandmaster Flash die hoor ik niet echt.

avatar van Psycholamp
da housefreak schreef:

Dat vind ik dan juist wel weer cool.

avatar van Lukaz
Recht voor je raap rap van het hoogste niveau, de beste van de OP als je het mij vraagt

DonDijk
Is dit de beste van OP, Lukaz?

RedLightCityBoy
Lukaz schreef:
de beste van de OP als je het mij vraagt

DonDijk schreef:
Is dit de beste van OP, Lukaz?

³³

P-DawG

avatar van Shelter
BoordAppel schreef:

Macronizm, Klopdokter en Tim van VSOP bijvoorbeeld.

Laatste 2 zijn heel sterk in battles, maar als algemene freestyle vind ik het niet heel geweldig.

Brainpower komt zeker weten inde buurt, die kan echt heel goed freestylen. Je kan het kut vinden wat hij uitbrengt en met veel kritiek ben ik het ook eens maar de beste man kan echt wel rappen en heeft tering harde skills...ook freestylend.

Ik zie hier mensen zeggen dat Def P geen flow heeft en dat de beats niet top zijn... OP is voor mij de groep der groepen die de nederlandse rap op de kaart hebben gezet. Daarnaast is hun unieke en maatschappijkritische sound, iets waar hip hop min inziens voor stond in het begin van hip hop in Amerika en dus ook in Nederland. Niets meer dan heel veel respect voor OP en alles wat ze voor de Nederlandse hip hop hebben gedaan. En welke groep kan zeggen dat ze bijna 20 jaar aan de top van de underground hip hop hebben gestaan. Zo was OP de enige nederlandse hip hop groep die zowel op de zondag als op de maandag op Pinkpop mochten staan. OP is voor mij jeugdsentiment maar ook pure muziek.

avatar van Shelter
Rene1979 schreef:

Komt Zombi squad niet in de buurt?
Maar met je eens verder over OP, teksten zijn goed ook al ben ik het niet altijd ermee eens, unieke beats/sound en een erg vette energieke live show.

avatar van schizodeclown
Oldschool, en dan ook nog eens hard, straat, rauw maatschappijkritisch, donker,underground, afwisselend, inzichtelijk en geniaal en toch niet onnederlands goed maar juist op ze nederlands.

avatar van Guinness1980
Lekker album, met leuke teksten.

Luister hier niet zo vaak meer naar dan jaren geleden maar aan de kwaliteit van dit schijfje ligt het niet aan.

schizodeclown schreef:

Precies, zeer goed omschreven.

avatar van MAS
MAS
Ik ben het helemaal eens met het stukje van Rene hierboven! Alleen is het voor mij geen jeugdsentiment.

avatar van KILLERBEE99
Ik ben er erg van overtuigd dat mijn punt later nog zal oplopen. Maar voor nu een 2,5.

baronpils
''De nederhop oprichter onverslagen tekstdichter is weer is in het huuuiss!''

geweldig album!

avatar van jasper1991
Ik ben gek op het Amsterdamse accent en deze plaat heeft ongeremde rauwheid. Die elementen zijn de pluspunten van dit album, maar eigenlijk zaken waar deze jongens niet willens en wetens voor gekozen hebben.
Verder vind ik de teksten behoorlijk simpel, alhoewel Def redelijk flowt.

Ik kom tot 3*. Ik nijg naar een onvoldoende maar ik vind dit album heerlijk luisteren, en muziek = dan uiteindelijk toch gevoel.

avatar van Nr.4
Lekker hard plaatje. Het klinkt wel gedateerd, zeker qua rapstijl, maar wilde toch wat ouder O.P. materiaal in huis hebben. Sowieso qua boodschap nog steeds wel relevant, hoe simpel het ook verwoord wordt vaak.

Samen met Geendagsvlieg het beste nederhop album die er ooit gemaakt is.

avatar van musiquenonstop
De Goeie In Het Vloeien, top nummer, daar laat def p zijn skill wel zien lijkt me, en Godvoordomme laat zien dat hij rake teksten kan schrijven. Top plaat !

Hendrik68
Def P was tot aan de opkomst van Lohues gewoon de grootste liedjesschrijver van het land. Prachtige teksten. Ik vind de flow van Def P. prima in orde, al ben ik geen kenner van technisch rappen. Dit is voor mij gewoon pure rock en roll. Ik zag hem vorige week volgens mij nog in het Klokhuis. Prachtige vent.

avatar van Nr.4
Kan er momenteel wel van genieten. Misschien ook hoe meer bagger Nederlandse rappers uitbraken de laatste paar jaar, hoe geiniger ik dit weer vind. Al kan dit qua kwaliteit wat mij betreft nooit hangen met de betere NL hiphopalbums van na 2000. Waar dit plaatje en de hele OP absoluut de beste in is, is de keiharde boodschap overtuigend brengen. Beetje zoals de titel van Def P's programma op Kink FM destijds.

Icon E
Veel Slayer en Type O Negative samples. Dat hoor je niet veel meer in combinatie met hip hop. Eigenlijk is Afslag Osdorp beenhard. Gekgenoeg vind ik de meest funky track, De Goeie In T Vloeien, de leukste van het stel. Wellicht omdat Def P juist daar ook wat van zijn kenmerkende staccato, en ook ietwat vermoeiende 'godverdomme dit' en 'godverdomme dat' teksten loskomt.

avatar van spoiler
Ik ben geen liefhebber van Hip Hop, maar voor deze plaat maak ik een uitzondering.
Live werd je weggeblazen destijds en daarna deze op CD gekocht.
Tis dat je een CD niet grijs kunt draaien

Beste album van de O.P. en mijn #3 album. Zo veel herinneringen aan de O.P. live optredens. Zelden optredens gezien waar zoveel energie van uit ging.
Vlijmscherp en Geendagsvlieg zijn ook echte topalbums en aanraders voor degenen die minder bekend zijn met de O.P.. In mijn ogen ging het daarna helaas hard bergafwaarts, maar wat deze gasten hebben neer gezet is imo waanzinning. Vooral op Afslag met Type o Negative samples en harde teksten.
Ben nu over de 40 en schreeuw het nog steeds mee als ik het in de auto aanzet.

avatar van Brunniepoo
Toen Afslag Osdorp uitkwam vond ik het wel een aardige plaat, maar vervolgens heb ik hem weer weggedaan en daardoor ook al meer dan twintig jaar niet meer geluisterd. Inmiddels stoort de kille productie me meer dan toen, maar dat wordt toch wel gecompenseerd door de metalinvloeden en de raps van Def P. Tekstueel vind ik het soms erg goed, maar op andere momenten wel wat sneu.

avatar van Ponty Mython
Toch wel - samen met Geendagsvlieg - het beste album van de Osdorp Posse. Het album staat vol met creatieve beats en rijms, en de productie is deze keer een stuk beter dan voorgaande albums. Def P zijn raps klinken ook wat speelser en minder houterig, alsof hij deze keer niet van een A4'tje oprakelt. Ik heb de OP diverse malen live gezien en menig Nederlands rapper legt het af tegen hem wanneer het op freestyle aankomt. Wat dat betreft is daar geen woord van gelogen. Qua nummers is Afslag Osdorp ook het meest divers, met onderwerpen over God, werk, liefde, (het nut van) prostitutie en alcoholmisbruik. Op latere albums kreeg Def P toch een beetje een minderwaardigheidscomplex en viel hij tot vervelens toe in herhaling dat hij toch echt de beste rapper van Nederland is en de OP de grondleggers van de Nederhop. Geendagsvlieg wordt door velen gezien als het hoogtepunt, maar voor mij is dat Afslag Osdorp.