Jesse Marchant - Jesse Marchant (2014)

Canada
Roots
Uitgebracht in eigen beheer

1. Words Underlined (6:01)
  2. All Your Promise (4:40)
  3. The Whip (2:52)
  4. Every Eye Open (3:40)
  5. Reminders, Defeats (4:37)
  6. In the Sand / Amelia (3:40)
  7. Snow Chicago (6:03)
  8. The Road Is Dark & Snowed (3:43)
  9. Adrift (5:04)
  10. Stay on Your Knees (3:36)
  11. Lines on Shore (5:51)
avatar van clayhill
Nou daar gaattie weer. Vierde meesterwerk (live cd meegerekend) van Jesse Marchant. De andere werken kun je vinden onder de naam JBM. Werkelijk wonderschoon !

2x geluisterd, conclusie: buitencategorie! Decemberplaat!
En briljant mooie hoes! "Begin" op 4,5*

avatar van Broem
Maakt best wel indruk na een eerste luisterbeurt. Met name de rustige nummers (Snow Chicago bv) zijn erg goed. Stem doet soms denken aan die van Bruce Springsteen. Productie is (uitgebracht in eigen beheer) puik. Ruime voldoende dat zeker. Kom terug na nog wat luisterbeurten.

avatar van Lura
Als je dit mooi vindt, dan moet je ook eens naar dit album luisteren, Broem : JBM - Stray Ashes (2012)
JBM = Jesse Marchant

avatar van Broem
Een prachtplaat dit gelijknamige Jesse Marchant album. Hij heeft een mooie doorleefde stem die bij vlagen aan die van de jonge Bruce Springsteen doet denken. Mooie begeleiding bij stemmige liedjes die gemaakt zijn om naar te blijven luisteren en zich in je hoofd nestelen. Twijfel nog richting 4,5* omdat er een enorme uitschieter op het album staat nl het nummer Snow Chicago. Voor mij een van de mooiste nummers van 2014. Wat een knaller is dat zeg. Overdonderend, pakkend en zo lekker...

avatar van Lambchop
Fantastisch fantastisch. Dit is echt heerlijk. Die solos die sfeer, die stem. Deze kan in mn top 10 terecht komen

avatar van philtuper
Had ik deze plaat in 2014 ontdekt dan had ie het eindlijstje wel gehaald...
De platen onder de naam JBM zijn overigens ook van grote schoonheid.

Lura schreef:
JBM = Jesse Marchant
Vergeet dan zeker ook Not Even In July niet. Minstens zo mooi!

avatar van Fingertippie
Ook weer ontdekt via MM. Heerlijk om dan dit te beluisteren.
En zoals eerder omschreven, Snow Chicago is een heerlijk nummer, tussen al de andere prachtige nummers.

Broem schreef:
Nummers als Words Underlined en Every Eye Open zijn ook van ongekende klasse. Prachtig album. Eén van de betere van de afgelopen jaren. Blijf 'm draaien.

Blijf 'm draaien.

Ik ook. Juweeltje

avatar van fish
Zo fijn dat dit album in enige mate is ontdekt. Zo waanzinnig mooi. Het persoonlijke leed sijpelt door, maar op geen enkele pretentieuze wijze. Gevoelig is het allemaal wel, al mag het gelukkig hier en daar ook wat schuren.
Dit album luistert als een roman, en de kenners begrijpen dan vast wel wat ik bedoel.

avatar van philtuper
Het wordt tijd dat de man met nieuw materiaal komt. Ik hunker!

avatar van brt
brt
Prachtige sfeer op dit album, ik kwam hier uit via gerelateerde artiesten aan Noah Gundersen, en deze hoes sprak meteen aan (hoezo Nebraska!). Ik vind het jammer dat het stevige In The Sand (track 6) de ingetogen desolate sfeer op dit album breekt, maar verder spreekt mij dit zeer aan. Ik begin met ****

Overigens is er een nieuwe EP van hem uit philtuper.

avatar van philtuper
Ik had 'm al in het vizier brt maar fijn dat je me er nog even naar verwijst. Zeer benieuwd en hoop dat ie zo binnenkomt als dit prachtalbum destijds. Het openingsnummer, Words Underlined valt eigenlijk al niet te evenaren.

avatar van jurado
Schitterende plaat van een, voor mij, tot gisteren onbekend artiest.
Neuzend door de stemmenlijst van philtuper kwam ik dit album tegen. Bedankt Phil!!

jurado schreef:
Schitterende plaat van een, voor mij, tot gisteren onbekend artiest.
Neuzend door de stemmen lijst van philtuper kwam ik dit album tegen. Bedankt Phil!!

Nice jurado. Ga vooral ook spitten in zijn oude werk onder de naam JBM. Stray Ashes en Not Even In July zijn ook kippenvelalbums als je het mij vraagt. Maar deze kun je gerust nog 100x draaien. Words Underlined, Snow Chicago, Every Eye Open...

Edit: En er is dus een nieuwe EP!

avatar van jurado
philtuper schreef:

Edit: En er is dus een nieuwe EP!

Eerst heb ik genoeg aan dit pareltje de rest komt zeker aan de beurt.

ohmusica
Geweldige tip! Dank.

avatar van ArthurDZ
Bericht over het nieuwe album verplaatst naar Jesse Marchant

avatar van 4addcd
Dit keer niet via Mume, maar via Discogs aan deze naam gekomen. Blind gekocht en vol spanning aan de eerste luisterbeurt begonnen. Het was meteen waauw! Words Underlined overdonderde me meteen en het leek me onmogelijk om dit niveau vast te houden. Wel dus! Het zijn de sfeer, de stem, de productie en de afwisseling van langzaam en vlot, rustig en ietwat ruig wat dit geweldig maakt. Het boeit me van het begin tot het einde. Fantastich album! Ik zet voorzichtig in met een 4,5.

avatar van Alicia
Ik heb nu even niks te doen of liever: veels té veel te doen, maar weet nog niet waar te beginnen en dan ga je op MuMe gewoon even snuffelen tussen de updates en andere lijsten. Ik beluister nu dit album van een voor mij onbekende Jesse. Een goed teken is dat ik bij liedje nummer 7 het album nog altijd niet heb afgezet!

avatar van philtuper
Gisteren eindelijk, na jaren wachten, live aan het werk gezien bij Merleyn in Nijmegen. En Jesse stelde het publiek niet teleur. Wát een stem heeft die man! Dat gecombineerd met zijn ijzersterke songs maakte het een avond om niet te vergeten. Jammer dat ie niet veel vinyl bij zich had...

avatar van 4addcd
philtuper schreef:

Helemaal mee eens. Ik was er ook en werd helemaal stil van zijn optreden en stem. Wat een gevoel hij los weet te maken....kippenvel! Live beter dan op cd wat mij betreft. Ook ik had gehoopt op meer vinyl; met name op zijn 2014 album. Voor zover ik kan vinden alleen op Discogs nog 1 exemplaar te koop. Denk dat ik er voor ga. Nu al een collectors item.

4addcd schreef:

Zijn 2014 album is zijn magnus opus tot nu toe wat mij betreft. 24-karaats en het enige album van Marchant dat ik wél op vinyl heb!
Maar live voegt zeker wat toe, het was het wachten meer dan waard. Achteraf heb ik nog heel even met hem gepraat. Hoe sneu is het dan om te horen dat hij vertelt dat de vinylversie van Stray Ashes out of print is en dat hij even moet sparen om een reprint te laten maken...

Arbeidsdeskundige
Dit is een briljant album. Zijn stem komt echt binnen en het gitaarspel is heel fraai.

avatar van popstranger
Moet hier toch een beetje tegenwind geven aan alle positieve reacties; hoewel de songs an sich wel goed in elkaar zitten doen ze me na meerdere beluisteringen nog steeds te weinig. Maar het is vooral zijn stem die me tegensteekt. Heb er ook geen verklaring voor want de man zijn stem beweegt zich in dezelfde regionen als die van Jim James, de zanger van My Morning Jacket en die kan ik wel waarderen.
Het geheel klinkt me op den duur te lijzig.