Gary Numan - Pure (2000)

Pop / Electronic
Label: Spitfire

1. Pure (5:11)
  2. Walking with Shadows (5:08)
  3. Rip (5:54)
  4. One Perfect Lie (4:37)
  5. My Jesus (5:47)
  6. Fallen (2:34)
  7. Listen to My Voice (5:14)
  8. A Prayer for the Unborn (5:45)
  9. Torn (5:12)
  10. Little Invitro (4:31)
  11. I Can't Breathe (5:46)
Dit album is hard en dynamisch. Voordat de plaat gemaakt wordt, maakt Numan het nodige mee in zijn prive-leven. Vandaar dat deze plaat nogal agressief over komt. Vooral "Rip" (wie heeft dit nummer "Rib" genoemd??) is nogal heftig. Daarentegen is "A Prayer For The Unborn" pure tragedie, evenals "Little InVitro". Zelden zoveel pure emotie gehoord. Erg mooi gedaan. De sterk anti-religieuze houding van Numan houdt aan, maar is veel begrijpelijker dan op voorganger "Exile". Sterk geproduceerd en veel afwisseling in de songs, dus 4,5.

Ondanks dat Gary Numan vooral in het begin van de jaren 80 populair was; bleef hij ook later goed werk af leveren; over het algemeen een stuk harder en ontoegankelijker, maar ik vind het onderhand beter dan zijn oudere werk. Ook het album Metal Rhythm is een aanrader.

Dat is wel heel commercieel,...luister dan eens naar het album Sacrifice

avatar van vigil
Omdat het blijkbaar nog iets ruiger en duisterder kan is dit dus heel commercieel

Dit is gewoon een retegoed album, heerlijk donker en gruizig maar toch lekker in het gehoor. Zware synthpartijen met strakke gitaarpartijen en een redelijk moderne beat er overheen en dan de stem van Numan er nog eens bij. Soms bezwerend bijna fluisteren en dan weer net niet in de schreeuwstand.

Muzikaal doet het me ook wel eens denken aan Depeche Mode (Ultra) en zelfs aan Massive Attack in een donkere periode.

avatar van lennon
Laatst de 3 lp box binnen gehad. (Tour editie) mooie box... mooi vormgegeven.

De Numan van na de 80s kende ik niet en deze plaat heb ik samen met Splinter dan ook "blind" besteld.

Ik wist dat ie wat meer richting de industrial ging, maar dat ligt ook wel in mijn straatje. Dus kom maar op.

Eerste indruk is erg goed. Dit past m ook erg goed, en het klinkt toch als vertrouwde Numan.

Behalve Depeche Mode, Rammstein doet me het soms ook denken aan Smashing pumpkins... maar dan goed

avatar van E-Clect-Eddy
Ha! eentje van Gary waar ik nog niet op gestemd heb, maar al wel eens gehoord. Ik meen dat deze voor hem behoorlijk donker was.

Pure en Rip waren meen ik de singles waar ik toen weinig mee kon, althans met één van de twee. Morgen maar eens opgooien.

avatar van lennon
Ik doe er nog een halfje bij... de man maakt verslavende muziek... ik wil t meer en meer horen... wat is dat toch?

avatar van Lontanovicolo
lennon schreef:

Ben benieuwd wat je van Splinter vind

avatar van frolunda
Sterk album van Gary Numan die hier voor de dag komt met krachtige en dynamische elektro-rock.Inderdaad een stuk harder dan zijn vroeger werk maar zeker niet minder.
Rip,My Jesus,Listen to My Voice en I Can't Breathe springen er voor mij in eerste instantie uit maar eigenlijk is al het materiaal wel op niveau.
Goede plaat.

De heruitgave op vinyl komt 27 januari 2023 uit.
Ik heb ‘m alvast in bestelling staan.