Motorpsycho - Black Hole / Blank Canvas (2006)

Noorwegen
Label: Stickman

1. No Evil (6:07)
  2. In Our Tree (3:39)
  3. Coalmine Pony (3:17)
  4. Kill Devil Hills (7:19)
  5. Critical Mass (5:21)
  6. The 29th Bulletin (5:48)
  7. Devil Dog (4:25)
  8. Triggerman (6:14)
  9. Hyena (4:01)
  10. Sancho Says (3:34)
  11. Sail On (4:18)
  12. The Ace (3:47)
  13. L.T.E.C. (Deja-vulture Blues) (6:19)
  14. You Lose (5:32)
  15. Before the Flood (8:59)
  16. Fury on Earth (2:50)
  17. With Trixeene Through the Mirror, I Dream with Open Eyes (3:30)
avatar van Jazper
Ik vind deze plaat trouwens steeds beter worden.
Voorlopige favoriet: in our tree.

avatar van Jazper
Nog een favoriet: before the flood.

Dat nummer gaat maar door en gaat maar door. Eigenlijk veel te lang, maar op een gegeven moment wil je allang niet meer dat het ooit eindigt.

voltazy
heel erg goed album

no evil, the 29th bulletin, hyena zijn favoriet

avatar van smash016
Het heeft even geduurd, maar na flink wat luisterbeurten ben ik er toch achter gekomen dat MP weer een meesterwerk(je) heeft afgeleverd. Op het album zijn nummers te horen die doen denken aan de tijd van Timothy, Blissard, Angels & Daemons en Trust Us. Ze lijken bewust te hebben gekozen voor de lo-fi sound en niet-bepaald-zuivere vocalen van die albums. Op zich ligt de gelikte sound van recentere werken mij meer, maar, ach, na even doorbijten gaat het toch om de songs, en die zijn van *zeer* hoogstaande kwaliteit. Triggerman zou trouwens perfect hebben gestaan op Trust Us, wat een geweldig nummer, en zo heeft ieder voorgaand MP-album wel ergens exponenten op Black Hole/Blank Canvas. Aanschaffen dus!

geweldige cover!.

jurado schreef:
Beste (nog steeds na 8 keer ze gezien te hebben) live band van Europa en één van de weinige bands die er nog toe doen in deze verzadigde wereld.

Kijk, met jou kan ik praten.

avatar van Omsk
Ik heb dit plaatje van de week geleend, en hij is wel fijn. Is dit hun beste album?

Nee, bij lange na niet.

Probeer Trust Us eens uit. Of Blissard of Let Them Eat Cake.

avatar van Omsk
Ik ga zoeken. Op dit moment kan ik trouwens niet stoppen naar 'Hyena' te luisteren.

avatar van doornappel
De eerste paar luisterbeurtje bevallen me uitzonderlijk goed. MP is instrumentaal zo sterk, heerlijk! Ik kende de band niet tot ik ze afgelopen jaar op Dour Festival zag staan, wat een show....lag heerlijk in het gras en de audio beukte langs beide kanten van mijn lijf. 4* (met kans op verhoging) zal ander MP werk ook eens opzoeken.

avatar van Nakur
Ik ga ook zo inzetten op 4*. Ik heb BH / BC sinds de binnenkomst (gistermiddag) elke schijf 2x geluisterd en het staat weer bomvol met kwaliteitsrock. Toppertje

avatar van Nakur
Disc één is echt top. Vanaf de geweldige opener No Evil, langs de venijnige pop van In Our Tree en de Boris- aandoenende overstemde stoner naar het hoogtepunt van de cd: Kill Devil Hills.
fantastisch hoe ze hun über-catchy pop uitwerken naar harde noise-rock. Van heerlijke meezinger naar een eruptie, heerlijk.
Dan is de koek nog niet op. Critical Mass rockt, the 29th Bulletin is de emotionele aanloper naar het andere hoogtepunt: Devil Dogg.

Cd 2 begint ook ijzersterk met cowbell (SNL flashback), maar weet over de gehele linie niet zo'n indruk te maken als disc één. Dus laat ik Black Holes / Black Canvas gewoon lekker op 4* staan: 4,5* voor disc 1 en 3,5* voor disc 2.

Songs zijn echt ijzersterk, enkele tracks zijn erg Foo Fighteriaans en Dinosaur Jr in hun combinatie van snelheid, heaviness en catchy melodieën.
Een belangrijk minpunt is dat de geluidskwaliteit slecht is. Erg dof geproduceerd/gemixed/gemastered, met hier en daar juist weer uiterst pijnlijke schelle frequenties, drums in sommige tracks nauwelijks hoorbaar, totaal niet "in your face", in de meer acoustische nummers zit totaal geen diepte. Goed gemixede platen kunnen je fletterhard draaien zonder dat het echt pijn doet. Helaas lukt dat niet met deze topsongs. Jammer dat zo'n meesterwerk in een of ander aftands pruts studiootje wordt opgenomen.
En dat is zonde, want die mannen verdienen gewoon meer.
Sterker nog, gemeten naar veelzijdigheid, muzikaliteit en catchyness is het onbegrijpelijk dat zij geen grotere exposure hebben.

avatar van Helicon
HEERLIJK! Ik houd zo van deze sound. De opnener No Evil vind ik gelijk ook één van de beste nummers van de plaat. Critical Mass is andere topper op deze gelweldige dubbelaar. Cd1 sprak mij overigens na één keer luisteren nog iets meer aan dan cd 2.
Maar wie moet cd 2 zijn schoonheid nog verder aan mij openbaren!

avatar van citizen
Veel fijner dan voorgangers als Let Them Eat Cake. Meesterlijk gebeuk, als vanouds. Inderdaad een genot deze heren live aan het werk te zien. Zou dat graag snel weer eens doen.

avatar van AOVV
Heel goeie plaat, die rockt als vanouds. De songs die ik als hoogtepunten zou beschrijven, zijn 'No Evil', 'The 29th Bulletin', 'Triggerman', 'Hyena', 'The Ace' en 'Before the Flood'. Een heleboel dus. Erg lange plaat, dat wel, er staan ook wel wat mindere nummers op, maar toch niets dat ik zou skippen, denk ik.

avatar van Shelter
Ik heb deze band ooit in 1994 (of rond die tijd) op Lowlands gezien, was een erg vette show.
Toen wat cdtjes gehoord en eigenlijk voor mij in de vergetelheid geraakt.
Ineens kwam ik deze cd tegen en dacht toch eens luisteren weer.
Het klinkt voor mij als een mix van Queens Of The Stone Age, Guns n Roses, 7Zuma7 en inderdaad Dinosaur Jr (die zag ik hier staan en dacht ineens hee ja!).
Eerlijk gezegd luister ik amper naar de teksten, dit is voor mij een gitaar plaat...klinkt allemaal nice.

avatar van itchy
Jazper schreef:
Nog een favoriet: before the flood.

Damn right! Ik vind het inmiddels één van de beste nummers van deze band. En die vocalen, man wat kan die Snah mooi vals zingen!

avatar van Bardt1980
Motorpsycho heeft tal van nummers die me na al die jaren blijven raken. The 29th Bulletin is daar een goed voorbeeld van. Machtig mooi nummer.