The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble - The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble (2006)

Electronic / Jazz
Label: Planet Mu

1. The Nothing Changes (4:55)
  2. Pearls for Swine (5:50)
  3. Adaptation of the Koto Song (3:59)
  4. Lobby (6:57)
  5. Parallel Corners (3:35)
  6. Rivers of Congo (5:29)
  7. Solomon's Curse (3:20)
  8. Amygdala (3:58)
  9. Guernican Perspectives (4:48)
  10. Vegas (6:09)
  11. March of the Swine (19:59)
samples

Dit project waar o.a. Bong-Ra aan meewerkt spreekt mij wel aan. Een beetje te vergelijken met, maar beter dan, Amon Tobin misschien. In ieder geval wat zwaarder en donkerder. Veelbelovende Mu release (en zoveel zijn er dat tegenwoordig niet meer imo). Nog even wachten tot 24 april, dan komt ie uit.

avatar van Onderhond
Zou ook voor het eerst zijn dat Bong-Ra aan iets leuks meewerkt

Onderhond schreef:
Zou ook voor het eerst zijn dat Bong-Ra aan iets leuks meewerkt

Mee eens . Toen ik las dat hij deel uitmaakt van TKDE was ik eerst niet eens van plan de samples te gaan beluisteren. Maar heb het toch gedaan en ik was zeer verrast.

Bij jou zullen het misschien eerder de woorden 'Jazz' en 'Amon Tobin' zijn die je uit de buurt van deze release houden .

avatar van Goodfella
Erg interessant!

avatar van bas
bas
Goeie releases op Planet Mu zijn inderdaad ver te zoeken. Bong-Ra schrikt ook gelijk af (en ik had het nog steeds liever niet geweten) maar deze nummers zijn echt niet slecht. Niks grond-brekends maar toch wel lekker. Verdient 't om meer naar te luisteren!

Nou maar hopen dat Variance ook een keer uitgebracht wordt dit jaar...

avatar van Jazper
Ik ben pas bij nummer 2. Maar vooralsnog kan me dit wel bekoren.

avatar van Goodfella
Aurum schreef:
Veelbelovende Mu release (en zoveel zijn er dat tegenwoordig niet meer imo)

Prima album inderdaad. Lekker chill, broeierig jazzy en wat rauwer waar dat moet. Iemand die trouwens weet wat de rol van Bong-Ra bij dit project is geweest? Op Discogs staat `ie alleen bij de credits, met daarbij een fotootje waar ze met z`n tweeën op staan. Maar goed, absoluut het beste waar onze breakcoresmeagol ooit aan heeft meegewerkt

En over Planet Mu: vind het juist een sterk jaar tot nu toe. Zeker met de recente releases van Milanese en Tom Burbank gaat het enorm bergopwaarts. Weliswaar lift het label tegenwoordig flink mee op de dupstephype, maar waar ze vorig jaar al aanjager waren (Vex'd) hebben ze dit jaar met Extend van Milanese hét dupstepalbum van het jaar in huis. Ook het album van Boxcutter is leuk trouwens.

Los daarvan verschenen er nog méér dan bovengemiddelde releases van Tim Exile en Guilty Connector, dus mij hoor je niet klagen.

Kleine 4* voor deze overigens, luistert heerlijk weg.

En 2 jaar later bevalt ie nog steeds prima. Het enige minpunt dat ik kan bedenken is dat het einde van Pearls for Swine een beetje uit de bocht vliegt, wat ik niet zo op de cd vind passen. Maar verder een mooie plaat dit; donker, sfeervol én lang houdbaar.

Die 4 sterren blijven staan.

avatar van orbit
Heerlijke release dit! Lekkere mix tussen duistere soundscapes, idm en jazz. De EP mutations vond ik ook al erg goed, maar dit is misschien nog wel beter.

avatar van Chameleon Day
Helemaal mee eens orbit! De EP en dit album ontlopen elkaar niet veel. Mooie muziek voor de late avond of vroege nacht.

Edit: ik zie net dat er dit jaar weer een nieuw album is uitgekomen. En ook dat er nog een "alter ego" van de band actief is onder de naam 'The Mount Fuji Doomjazz Corporation'. Ook maar eens checken.

avatar van orbit
Dat ga ik ook eens checken ja! Benieuwd of dat hier op lijkt.

erg mooi dit