BZN - Friends (1981)

Label: Mercury

1. The Old Calahan [Live] (4:27)
  2. Hang on to a Dream (3:58)
  3. We All Will Dance (3:28)
  4. Don Luigi (3:09)
  5. Mr. Dan (3:14)
  6. The Ruins of Delphi (2:57)
  7. The Sailerman Song (3:36)
  8. Chanson D'amour (3:40)
  9. America (2:58)
  10. Remember September (2:56)
  11. Les Gens de Tous les Jours (2:37)
  12. The Old Calahan (1:03)
1,0
Lang getwijfeld om er een stem bij te plaatsen, maar goed: ik ken het eigenlijk zeer goed.
Deze LP staat bij mijn ouders in de kast en werd zeer regelmatig gedraaid. Op 11 jarige leeftijd kon ik er nog wel naar luisteren maar dat hield al snel op.
De twijfel komt voort uit het feit dat het zo'n makkelijke stem is van 'kijk mij nou stoer 1* uitdelen', maar dat is het niet. Mindere stemmen moeten ook in mijn stemmenlijst kunnen voorkomen.
Gelukkig zijn mijn ouders na Annie Schilder gestopt met het kopen van BZN LP's (het zijn niet van die muziek-kopers). Volgens mij zag ik laatst wel wat cd's liggen met Carola, maar die heb ik dan niet meer bewust mee gekregen

avatar van Sjaan
Mazzelaar....

avatar van Madjack71
Deze lp zat tussen een groter aantal platen die ik heb overgenomen..of lijkt dit al op een excuus, nah. Daarnaast zat er ook een grootste hits erbij met vooral de nummers uit de beginperiode met Annie en die kan ik best wel waarderen. Daar hoort ook The Old Calahan bij, of een folk getinte We all will dance. BZN was op hun best met de gebroeders Tol erbij. Daarna werd het een slap aftreksel van een leeg getrokken theezakje. Hoe dan ook, ik blijf het een aparte overgang vinden van de hardrock van weleer, tot deze muzak met invloeden van zowat alle populaire vakantielanden.
Een * zoals die van aERodynamIC, zou kunnen inhouden dat er zo'n 3 nummers door de keuring heen komen, afhankelijk natuurlijk hoe je het waardeert. Voor mij zijn dat o.a. The Old Calahan [live], de eerder genoemde We all will dance, maar ook het zomerse van The Sailerman Song kan ik wel leuk vinden. Dat is toch wel het stukje van BZN wat mij het meest aanspreekte, de verwerkte invloeden van bepaalde landen met een folk historie. Doe daar ook Chanson D'amour bij, omdat Annie toch wel een mooie stem heeft en ikzelf zou ze tekort doen met diezelfde ster. Dus ik verdubbel de waardering met een ster.

avatar van echoes
Toen ik een jaar of 10/11 was heb ik dit grijsgedraaid op een mono phillips cassetterecorder in de caravan (samen met Super Trouper van Abba en een opname van de top 13 ofzo van de top 40 rond die tijd). Het begin van mijn muzikale ontdekking. Toen ik 12 was werd het Doe Maar, bij 13 kwam daar Toontje Lager en Drukwerk bij, met 14 hing ik elke vrijdagmiddag voor de radio met een lijst van de top40 en TDK cassette bandjes (opnemen van de B&O set van m'n pa en afspelen op m'n eigen stereo radio cassetterecorder!) en vanaf m'n 15e werd het vooral Beatles, Pink Floyd, Camel, etc.

Heb deze BZN een jaar of 15 geleden op cd gekocht en komt toch echt nog wel eens op te staan.

Onder het mom van jeugdsentiment mag alles. Bij deze zet ik 'm in m'n 80s top 20 die ik nu ga invoeren in "De MuMe Top 40 Editie #2: De 80s".

avatar van Rio Negro
Jeugdsentiment ten top. Met deze muziek op de achtergrond ben ik opgegroeid (en velen met mij, getuigen ook de voorgaande reacties). Met goede muziek heeft het echter weinig te maken. Toch met enig plezier deze plaat helemaal geluisterd. The Old Calahan (live) vind ik zelfs nog wel goed te pruimen. De rest is middelmatig of nog minder.