Manuel - Krang (1996)

8. De Straat (4:31)
  9. Gek (3:55)
  10. Leef (5:47)
  11. Krang (5:09)
Deze man kan humor en gevoel heel goed in 1 en hetzelfde lied kwijt. Elk nummer is geweldig

avatar van MichelDumoulin
De kraaien. Hmmm, wil ik die horen als ik dood ben?????

Zal denk ik moeilijk gaan

avatar van MichelDumoulin
5. DE KRAAIEN

De kraaien op het land
Zwart als de raven
Zullen schateren op de dag
Dat deze jongen wordt begraven

De stoet vanuit de kerk

Ik kan sputteren wat ik wil
Ze dragen me naar mijn graf

Alwaar de goegemeente rouwend
Luistert naar de dominee
In zijn hart een goeie jongen
En de schare knikt gedwee

Terwijl ik de kist graag had gezien
Op de bar de deksel open
Een joint gaat in het rond
En jullie allemaal bezopen

Lul de oren van mijn kop
En dan de laatste drank besteld
Waarop een heldere geestverwant
Een taxibusje belt

Zet deze jongen bij het raam
Neem brood en koffie mee
En rij dan in het holst
Met z'n allen naar de zee

Zet me rechtop in het zand
Veeg het vuil van mijn gezicht
Zing de maan nog eenmaal toe
Tot aan het eerste ochtendlicht

Ga wandelen in de duinen
Leg wat schelpen in m'n schoot
Verzamel al het spoelhout
En bouw een kleine boot

En als dan 's avonds heel de zon
In die bak met water dooft
Duw me dan de zee op
Zoals me is beloofd

Maak allemaal een fakkel
Steek het bootje in de brand
Ik zal mijn lied nog eenmaal zingen
Jullie dansen op het strand
Als indianen

Wat een prachtige teksten schrijft Andre Manuel toch

avatar van Sonic Nurse

Heet dit nummer niet gewoon 'kraaien'?

Anyway: ge-ni-fuckin'-aal.
Toen ik dit nummer voor het eerst hoorde wist ik het; dit nummer is voor mij geschreven... althans; ik wou dat ik dit nummer had kunnen schrijven.

Andre Manuel is een mooi man. Alhoewel ik m soms een tikkie te links vindt zeg maar, in zn teksten. Iets te SP-achtig. Ik bedoel.. het is leuk dat je artiest bent en dat je op een acceptabele manier je geld verdient en je zal best klote tijden hebben meegemaakt.. maar hey, de subsidie die je krijgt tijdens je theatertour moet ergens vandaan komen, vriend Manuel. (waarom begin ik hierover )

Kraaien vind ik het beste Manuel-nummer, op zeer korte afstand gevolgd door "Drinkebroer" van zn eermalige band "fratsen"

Op dit album staat hij vermeld als De Kraaien; op How! van de band Krang als Kraaien.

avatar van Sundance
Het nummer kraaien is geweldig, kippevel. Helaas ken ik verder niks van het album, maar dat gaat veranderen!

avatar van Sundance
Wie weet waar ik dit album kan bestellen?

Probeer PopEye in Hengelo eens.

avatar van Sundance
Bedankt voor de tip! Als ik ooit in Hengelo kom zal ik er aan denken.
Gisteren speelde hij met z'n band op een festival in Zwolle.
Ik heb ervan genoten. Deze cd hadden ze er niet, maar heb wel "Op verzoek van de goden" gekocht.

Wat is de nar toch ook verdomd meesterlijk,

Father McKenzie
Ik zie deze héél hoog staan in de toplijst "rock". Ik moet eerlijk zijn, ik heb nog nooit van deze artiest of deze plaat gehoord, bestaat dit wel echt?

Zeker; hij is nu actief bij de Ketterse Fanfare.

Luister hier maar eens naar, Father McKenzie.

Hij staat trouwens bij de jaarlijst van 1996 op de eeste plaats.

Voor Father McKenzie en een ieder die dit lezen wil.

Als in 1995 in stilte wordt besloten om de band Fratsen op te heffen, trekt Andre Manuel zich terug. Thuis creëert hij zijn eigen muur om zich heen, net als Pink Floyd (die hij zeker ook bewonderd), en gaat klein aan de slag in zijn eigen wereldje Krang.
Een zeer geslaagd lo-fi product van eigen bodem zal het muzikaal hoogstaand eindresultaat zijn.
Tevens zouden deze nummers ook in zijn theatershow Krang gespeeld worden, waar hij begeleid wordt door muzikanten, die later de band Krang zullen vormen.

De Nar is de twijfel over zijn kwaliteiten als cabaretier, en de angst om op het podium af te gaan.

Ook De Harmonie is een nummer waar je al goed het speel plezier van de latere Krang in hoort. De Harmonie die later verkocht aan de duivel het nummer De Ketterse Fanfare zal vormen op het latere album How!

Hol zal later vervolgens nog regelmatig live gespeeld worden; al zal deze pure versie mij steeds het meeste aan spreken. Het is de afsluiting van de pubertijd en het bewust worden van volwassenheid.

Eikel is typische Andre Manuel cabaret; een te klein geschapen man met een te grote piercing door zijn gevalletje; waardoor hij hem niet meer omhoog krijgt.

Het hoogtepunt van het gehele oeuvre blijft De Kraaien; voor mij het beste Nederlandstalige lied dat er ooit geschreven is.
Het perfecte uitvaart lied. Hier wordt met een soort van cynisme verteld hoe Andre Manuel het liefste de aarde naar zijn dood zou willen verlaten; het geeft mij nog steeds kippenvel.
Ga deze man live zien; bij elk concert wordt De Kraaien nog gespeeld, en ervaar het zelf.

Kleinzieligen begint ook klein, en is wat onsamenhangend.
Zijn visie over Nederlandse soldaten vechten in het buitenland; in elkaar gezet onder een flinke joint, zullen we maar zeggen. Het minste op dit album.

Lieveling is een liefdesliedje, maar dan op de rauwe Manuel manier vertolkt; iets wat hij later nog beter zal doen met Soogdier.

De Straat is zijn kijk op de mensen die aan de onderkant van de maatschappij belanden, en het geluk dat hij heeft daar niet te belanden.

Gek is een teveel aan overbodige informatie in deze dwaze wereld die de hersenen pijnigen.

Met Leef hoor ik zijn kijk op de meelopers in deze tijd. Hij kan er wel aan mee doen, maar verzet zich liever, dan als een soort van Frankenstein (een creëert monster) door het leven te gaan.

De afsluiter Krang is dus zijn eigen kleine wereldje, waar hij zich steeds meer in terug trekt (The Wall van Pink Floyd dus), zal hij naar buiten treden, en het album aan anderen laten horen; of moet hij zich toch terug trekken, om verder als kluizenaar door het leven te gaan.
Mooi gebracht als zijn eigen scheppingsverhaal.

deric raven schreef:

Kleinzieligen begint ook klein, en is wat onsamenhangend.

Niet mee eens, toch misschien een van de mooiste surrealistische Manuel teksten. 'Romantiek van het geweld, geen donald duck maar Hemingway. Dit is geen plek voor tere zielen, zo zwak dat janken moet. Die als een pudding in elkaar zakt, bij de eerste druppel bloed. Dit is het rijk der roekelozen, op de schoot van magere hijn. Alleen de mannen zonder vrede zullen de waren helden zijn'. Onsamenhangend ja, maar dat maakt het niet een slechter nummer.

Op een 5 sterren album staan dan ook geen echte slechte nummers, maar deze vind ik persoonlijk het minste.

deric raven schreef:

Ja snap ik, ik denk dat Gek hier het minst favoriet is.

De Kraaien, echt prachtig

Zo veel emotie in 1 lied, echt kippevel, de rest van het album blijft mij ook prachtig bij en de teksten zijn werkelijk geniaal, als ik van de week tijd heb schrijf ik even een stukje over dit prachtige album..

avatar van Ataloona
De Kraaien is een begravenis, een ceremonie die tegen een wens ingaat.
Nog niks afgesproken, nog niet eens een kist. Niet betaald voor zijn uitvaard,
en nog niks besproken met Monuta. Zijn aderlijke familie alles regelend, voor de lang verloren zoon. Eenvoudig en vroom levend, totaal anders dan zijn bloedverwanten.
Het zijn goede mensen, maar anders dan hij. Hij is overleden en wordt herdacht.
Terwijl hij boven de mensen uitstijgt en alles overziet, zo had hij het niet gewild.

De stoet vanuit de kerk
Tegen al mijn wensen in
Een laatste avond in de kroeg
Maar de familie had geen zin

'T zijn zulke brave burgermensen
Grijze mussen berelaf
Ik kan sputteren wat ik wil
Ze dragen me naar mijn graf

Daarna weer terug op aarde gekomen, vol verrijking.
Eindelijk nagedacht over zijn begravenis,
veel mensen willen dat niet, dat vooruit denken over de dood.
Toch moet het eens en dat wist André ook..

Nee, Krang bestaat niet alleen uit het perfecte De Kraaien, nee ook uit andere schiterrende liederen. Zachte en grauwe liedjes met vlijmscherpe teksten van deze duizendpoot.
Cabaretier, muzikant en schrijver, hij kan van alles en hier laat hij zijn muzikale kracht zien.

Het album is van zeer hoog niveau, zonder mindere nummers en met een geweldige uitschieter, namelijk De Kraaien.
Vanaf dat De Nar het album inwijd, begint een rustige reis door zelfimpressie en eenzaamheid.
Teksten van erg hoog niveau, cynisch, scherp en humorvol.
De zwartgalligheid bekleurt het album, en dat vormt een perfecte combinatie met de teksten.
Poëzie ondersteunt door ingetogen en beschrijvende muziek.

Een singer-songwriter wil ik André Manuel wel noemen na dit album.
4,5* deel ik uit, het is prachtig, maar niet de ultieme perfectie.
Het is ook niet een album wat ik vaak zal opzetten, maar De Kraaien is wel een nummer dat ik nog vaak zal draaien. Èen van mijn favoriete nummers.

Een sterk album waar ik makkelijk van kan genieten en dus bedank ik Deric Raven voor de tip!

Ondergewaardeerd talent van eigen bodem.

avatar van Ataloona
Dat is helaas, zeker waar.

avatar van Flipman
Deze is zeker niet op vinyl verschenen?

avatar van Tupelo
Heel mooie plaat - vroeger grijsgedraaid. Voorbode van zoveel meer moois dat Krang zou gaan brengen in de jaren daarna. Ik dacht dat dit 4,5 of 5 sterren voor mij zou gaan worden, maar ik blijf steken op 4, en dat is omdat ik niet alle nummers meer zo hoog waardeer and 10 jaar geleden. Hier en daar is het toch iets teveel kleinkunst (Eikel, Kleinzieligen, de Straat).

Maar Kraaien en Hol zijn echte klassiekers uit het live repertoire van Krang destijds. Het is muziek die bijna iedereen die ik het laat horen heel mooi vindt, maar slechts weinigen kennen Manuel (of Krang). Andre Manuel heeft er zowel bij Fratsen als bij Krang voor gewaakt dat ze niet echt te beroemd werden, geloof ik.

avatar van Drs. DAJA
Ronduit briljant album. Andre Manuel is verreweg een van de meest inhoudelijke artiesten van ons land. Krang is een meesterwerk.

avatar van crosskip
Uiteindelijk via Typhoon's Zandloper bij dit album terecht gekomen en zo te zien heb ik toch flink wat gemist. Als geboren tukker zou ik dit eigenlijk toch ook wel moeten kennen en met een titel als Krang scoor je natuurlijk gelijk bonuspunten. Uitschieter tot nu toe is het hier al veel genoemde De Kraaien, maar ook de rest mag er zijn. De komende tijd maar eens wat verder in het werk van deze man duiken!