Elephant Stone - Three Poisons (2014)

Canada
Label: Hidden Pony

1. Motherless Child (Love's Not for War) (3:32)
  2. Knock You from Yr Mountain (4:19)
  3. All Is Burning (3:47)
  4. Worlds Don't Begin and End with You (4:26)
  5. Wayward Son (3:53)
  6. Intermediate State (0:37)
  7. Child of Nature (Om Namah Shivaya) (2:35)
  8. Living for Something (2:53)
  9. Three Poisons (3:55)
  10. Echo & the Machine (4:28)
  11. Between the Lines (5:46)
Elephant Stone laat er geen gras over groeien en komt vrij vlot na album twee met album drie. Het goede nieuws is: 'Three Poisons' is een forse stap vooruit.

De vorige plaat kon als geheel niet helemaal beklijven (afgezien van 'Heavy Moon' en favoriet 'Setting Sun') en de echte doorbraak is derhalve ook uitgebleven. De nieuwe release laat een verzameling boeiende nummers horen, waarbij de kwaliteit consistent en hoog is. Eigenlijk moet alleen 'All Is Burning' nog settelen. De trukendoos is in de studio nu wel behoorlijk opengaan. Kleine, soms lichtvoetige details, geven de gelaagde productie extra cachet, zonder ten onder te gaan in bombastisch stukken. Vergelijkingen met Midlake en Tame Impala worden mijns inziens terecht gedaan. 'Three Poisons' is zeer in balans, daagt uit en laat horen dat een snelle opvolger niet per definitie te vlug hoeft te zijn uitgebracht.

Materiaal voor mijn jaarlijst? Absoluut. Begon muziekjaar 2014 ietwat stroef, met dit soort platen mogen wij gerust spreken van een vruchtbaar seizoen.

avatar van Linius
De vorige plaat aanhalen en niet The Sea of Your Mind noemen? Tssk

Dit klinkt in ieder geval weer fijn

avatar van pet
pet
Dit is zeker materiaal voor de jaarlijstjes inderdaad! Een stuk beter nog dan de vorige, iets wat ik eigenlijk niet verwacht had. Mijn recensie:

Elephant Stone kan wel beschouwd worden als een persoonlijke favoriet. Hun vorige album (Elephant Stone) was een fijne mix tussen pop en psychedelica, waarbij vooral de sitar opviel. En nu, na iets meer dan 1.5 jaar wachten, is er alweer de opvolger. Gebaseerd op live-ervaringen verwachtte (en hoopte) ik op een iets ruiger en experimenteler album.

En op basis van het eerste nummer lijkt dat waarheid te worden. Motherless Child (Love's Not For War) is het meest experimentele nummer dat ik van Elephant Stone gehoord heb. Het begint al meteen met een sitar intro, waarna lekker de drums invallen. In combinatie met de fijne stem van Rishi Dir (inclusief lichte galm), een lekker licht psychedelisch begin. Maar dan is er ineens na 1:33 een tempo-versnelling in de drums, waar de sitar weer van stal wordt gehaald. Wat volgt is een duel van 1 minuut tussen de sitar en drums, wat behoorlijk geniaal is. Na deze minuut wordt er weer rustig verder gegaan zoals in het begin van het nummer, alsof er niets gebeurd is. En er zijn meer nieuwigheden te horen. Op Knock You From Yr Mountain komt een gast-zangeres (Malika Tirolien, die ook mee zong bij Snarky Puppy onder meer) voorbij die zowel koortjes (leuk!) als een solo doet (nog leuker!). Ook op All Is Burning komt Tirolien een stukje mee zingen, maar nu het laatste couplet. Een serieus goede toevoeging aan het geluid van Elephant Stone, waarbij ik hoop dat ze ook mee mag op tour. Andere hoogtepunten op het album zijn Child Of Nature, wat lekker heavy is en titelnummer Three Poisons met rammende drums en duistere teksten.

Op basis van de live-ervaring in Leeds had ik gehoopt op een experimenteler album, en ik ben op mijn wenken bediend. Meer sitar, meer experiment, iets donkerder, maar zonder die geweldige poppy feel van hun vorige album te verliezen. Hierdoor is het album zelfs nog een slag beter dan de tweede, iets wat ik eigenlijk niet voor mogelijk had gehouden.

Overgenomen van mijn blog: Pat-sounds

Mooie recensie, pet. Bedankt!

Het eerste wat me opviel was de achtergrondzangeres. Weller of Happy Mondays? Sowieso kan ik er niet over uit hoe Brits dit klinkt. Maar ja, Canada zit niks voor niks in het Gemenebest.

avatar van WoNa
Mijn kennismaking met deze Canadese band en die is goed bevallen. Bij de eerste tonen had ik wel direct zoiets van "niet weer een psych album nieuwe stijl"? Maar de mix met BRMC ritmes en Indiase klanken beviel goed. Die mix blijft meer dan afdoende om The three posions in mijn laatste lijstje met platen voor de top 10 van 2014 te houden. Er mag dan wel eens een nummer geheel uit de bocht vliegen, het volgende kleurt dan weer perfect binnen de lijntjes, juist door buiten het gebaande pad te beginnen met kleuren. Voeg daar de regelmatig prettige samenzang bij en je hebt een heel leuk album

Wo.

Het hele verhaal staan op WoNo Magazine.