Rainbow - The Very Best Of (1997)

Label: Polydor

1. Man on the Silver Mountain (4:40)
  2. Catch the Rainbow (6:41)
  3. Starstruck (4:09)
  4. Stargazer (8:27)
  5. Kill the King (4:32)
  6. Long Live Rock'n'roll (4:25)
  7. Gates of Babylon (6:50)
  8. Since You Been Gone (3:19)
  9. All Night Long (3:52)
  10. I Surrender (4:04)
  11. Can't Happen Here (4:59)
  12. Jealous Lover (3:14)
  13. Stone Cold (5:20)
  14. Power (4:29)
  15. Can't Let You Go (4:23)
  16. Street of Dreams (4:26)
avatar van Hans Brouwer
Ik heb vanmiddag deze cd weer eens gedraaid. Ritchie Blackmore is toch wel een geweldige gitarist. Lekkere rock 4,0*

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Oh, deze verzamelaar heb ik ook nog ja... tja, vijf kwartier Rainbow is toch wel wat veel van het goede, daarom luister ik liever naar de betere van de onderliggende albums (Rising, Long live r&r, Difficult to cure, Straight between the eyes). Daarnaast mis ik toch wel een aantal essentiële albumtracks, maar goed, dat blijf je altijd houden met verzamelaars. Vooruit, 3*.

avatar van dynamo d
Nu bij beste van: Rainbow.

Ik mis bij dit album trouwens 'Tearin' Out My Heart'

avatar van jasper1991
prachtige muziek, vooral bij de nummers aan het begin hard rock overstijgend: naast het textologische aspect ook bijvoorbeeld de oosterse melodie in "stargazer".

avatar van Edwynn
Mooi chronologisch overzicht van de albums van Rainbow minus Stranger In Us All. Een hele mooie instapper voor wie nieuwsgierig is. Wie de albums al heeft, hoeft hier niet naar om te kijken.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Edwynn schreef:
Wie de albums al heeft, hoeft hier niet naar om te kijken.

Tenzij hij nieuwsgierig is naar Jealous Lover, wat, als mijn geheugen me niet bedriegt (en ik heb geen zin om het na te zoeken) een B-kantje van Can't Happen Here was. Aardig nummer voor de fan van het jaren '80 werk van deze band.

avatar van Edwynn
Is waar, maar ik vind het te mager om een hele verzamelaar voor aan te schaffen.

avatar van notsub
Rainbow is natuurlijk een hardrock band waar je niet om heen kunt. Ik leerde ze in 1983 kennen op een verzamelaar, maar de oudere platen waren toch de beste. In deze chronologische volgorde staan de beste nummers dus aan het begin. Van het magische Stargazer to en met de latere singles is dit een overzicht dat de lading prima dekt.

avatar van Karma_To_Burn
Deze cd echt helemaal plat gedraaid in mijn discman onderandere naar school toe en regelmatig in de pauzes tussendoor. Hele fijne herrineringen aan deze verzamelaar
Beste nummers voor mij persoonlijk zijn toch wel:
Man on the Silver Mountain, Stargazer,Kill the King & het veel latere All Night Long.

Deze cd geeft een heel duidelijk beeld hoe de band van hardrock naar de commercielere wegen is gegaan en daarvan precies alle hoogtepunten meepakt.

avatar van wizard
¨Dit was destijd mijn tweede Rainbowalbum, na Long Live RnR, op een vakantie gekocht. Het wees me duidelijk in welke richting ik verder moest zoeken in de discografie van Rainbow: de nummers met Dio vind ik veruit superieur aan het andere werk dat hierop staat: veel avontuurlijker, harder en niet gemengd met zwakke ballads.

Nu ik ook het debuutalbum, Rising, On Stage (en ook Difficult to Cure) in huis heb, draai ik deze best of nauwelijks meer. Dat, en het feit dat ik alleen de eerste zeven nummers écht interessant vind, zou ik kunnen gebruiken om hier een lage score uit te delen.
Daarmee zou ik dit album tekort doen, want het is een mooie instapper voor mensen die Rainbow willen leren kennen. Voor de albums die ik ken, vind ik de songkeuze hier heel redelijk (voor een enkele cd). Uiteraard mis ik Tarot Woman, A Light in the Black, en LA Connection maar je kan nu eenmaal niet alles hebben.

Vandaar 3.5 ster.

buizen
wizard schreef:

Inderdaad, er zijn ook albums die een eerste brede kennismaking voor nieuwe liefhebbers kunnen betekenen. Dit is inderdaad een CD'tje daarvoor.
Maar van Rainbow kan elke hardrockliefhebber blind de eerste vinylalbums aanschaffen.