Dr. John - Ske-Dat-De-Dat (2014)

Alternatieve titel: The Spirit of Satch

11. Sweet Hunk O'Trash

met Shemekia Copeland

12. Memories of You

met Arturo Sandoval

13. When You're Smiling (The Whole World Smiles with You)

met Dirty Dozen Brass Band

avatar van Ronald5150
De Amerikaanse stad New Orleans is zo'n stad met een rijke muzikale geschiedenis en van grote invloed op de Amerikaanse muziek. Deze stad heeft dan ook de nodige muzikale iconen voortgebracht. Een daarvan is Dr. John. Al zijn gehele carrière combineert Dr. John allerlei muziekstijlen tot een psychedelische smeltkroes van blues, jazz, funk, etc. Hij heeft hier dan ook heel toepasselijk de bijnaam The Nighttripper aan te danken. Maar dit album gaat niet over Dr. John. Dit album gaat over een andere muzikale grootheid uit New Orleans. Dit album gaat over Satchmo, oftewel Louis Armstrong. Dr. John beschouwt Armstrong als een van zijn muzikale voorbeelden en ”Ske-Dat-De-Dat” is dan ook een eerbetoon aan zijn grote held. ”Ske-Dat-De-Dat” bevat 13 liedjes van Louis Armstrong die Dr. John geheel naar eigen hand zet, zonder het respect voor het origineel uit het oog te verliezen. Het gevaar van cover albums zit hem vaak in het klakkeloos naspelen van de originele composities. Dr. John kies niet voor de weg van de minste weerstand en hanteert een eigen benadering, waarbij hij met grote regelmaat nieuwe arrangementen loslaat om een ode te geven aan Armstrong. Waar de muziek van Louis Armstrong met name jazz georiënteerd is, zijn deze arrangementen van dr. John een mix van allerlei stijlen. Eigenlijk zoals we dat van dr. John gewend zijn. Persoonlijk vind ik dat dit een geheel nieuwe dimensie geeft aan de klassiekers van Louis Armstrong. Ook door de keur aan gastartiesten wordt het een kleurrijk muzikaal palet, waarbij ook invloeden uit de hedendaagse muziek niet worden geschuwd. Al met al vind ik ”Ske-Dat-De-Dat” een fantastisch eerbetoon aan een van de grootste jazzmuzikanten allertijden, en tevens een mooi voorbeeld van de veelzijdigheid en het muzikale talent van Dr. John.