Dan Michaelson and The Coastguards - Distance (2014)

Folk / Rock
Label: The state51 Conspiracy

1. Evergreen (4:15)
  2. Bones (3:58)
  3. Burning Hearts (3:33)
  4. Every Step (4:26)
  5. Getting It All Wrong (3:10)
  6. Evening Light (3:09)
  7. Your Beauty Still Rules (3:59)
  8. Somewhere (3:59)
avatar van Kaaasgaaf
Het is lang geleden dat ik een nieuwe artiest ontdekte dankzij een recensie. Maar ja, met een zin als ''Liefhebbers van Lambchop's Kurt Wagner, Malcolm Middleton, Will Oldham en Bill Callahan: maak zeker een plaatsje vrij in de platenkast,'' zoals Kicking The Habit (toch wel een van de fijnere muzieksites in ons taalgebied) deed, heb je mij natuurlijk meteen te pakken. Andere referenties die ik er nog aan toe zou kunnen voegen zijn: The National, Tindersticks, Sun Kil Moon en Nick Cave ten tijde van The Boatman's Call. Het moge nu wel overduidelijk zijn in welk druilerig hoekje u dit plaatje kan plaatsen: dat van somber gebrom op gedragen klanken. Maar Michaelson is wat directer in het uiten van zijn emoties dan de meeste van deze poëten en de muzikale omlijsting wellicht een stukje lichter. Als de herfst er nog niet was, zou die nu mogen komen.

avatar van Tjeerd1975
met de draaibeurt beter.
Vind het wel een mix van alle seizoenen eigenlijk.

Ben eens benieuwd naar zijn eerdere werk.

avatar van Norrage
Dan Michaelson brengt met zijn band The Coastguards alweer hun 3e studio-album uit: Distance. Je kent hem niet? Nou, ik kende hem ook nog niet. Maar een zanger die omschreven wordt als een mix van Bill Callahan, Nick Cave en Lambchop verdient mijn aandacht. En terecht. Distance is een kort (30 minuten) maar enorm krachtig, onheilspellend duister folk-album dat door en door boeit.

30 Minuten is kort, maar in die 30 minuten komen toch nog 8 nummers van rond de drie en een halve minuut voorbij. Sfeervol gebruik van cello/viool, donkere bas-lijntjes, subtiele wisselingen van tempo en een intens donker stemgeluid karakteriseren de hele plaat. Distance is dan eigenlijk ook één schitterend langgerekte compositie, dat opperste concentratie vergt. En de lengte is daarvoor perfect. Het gaat namelijk precies goed. Elk instrument is nauwkeurig uitgemeten, en er wordt geen noot teveel gespeeld. Dat is ook precies hoe een band als Lambchop te werk gaat; perfect georchestreerde kamer-folk. Maar waar Lambchop al snel wat oeverloos uitgerekt wordt, weet Michaelson een schitterende balans te vinden door die korte duur van het album en de nummers.. Toch moet je van deze muziek-stijl houden. Het is somber, traag en het feit dat dat er geen noot teveel gespeeld wordt is soms ook wel een beetje jammer. Een solo'tje hier en daar om de bijzondere klasse van zijn Coastguards te tonen (deze bestaat o.a. uit leden van The Magic Numbers en Metronomy) zou niet misstaan. Gelukkig zitten er toch net een paar iets meer opzwepende nummers tussen: Burning Hearts en de opwindende album-afsluiter Somewhere maken Silence net een beetje luchtiger.

Dan Michaelson is misschien een wat vreemde eend in de bijt, maar is een bijzondere singer-songwriter. Silence is een duistere plaat, die makkelijk kan wedijveren met zijn soortgenoten. En door de kort maar krachtige lengte van de plaat, eigenlijk wel beter. Dit is geen muziek die je uren achter elkaar kan luisteren, en Michaelson heeft deze plaat dan ook zorgvuldig samengesteld. En als je dit leuk vindt? Ga dan vooral die andere plaat uit 2013 luisteren: Blindspot. Ook kort, ook krachtig, en eigenlijk nog beter.
Pat-sounds: Album Dan Michaelson and the Coastguards - Distance (2014) - pat-sounds.blogspot.nl

(verwijderd)
Op zijn nieuwe plaat, Memory, gaat hij verder waar Distance stopte. Man wat blijven dit toch fijne liedjes