Kayak - Starlight Dancer (1977)

Label: Vertigo

1. Daughter Or Son (3:40)
  2. Starlight Dancer (5:01)
  3. Want You to Be Mine (3:40)
  4. Letdown (2:50)
  5. Irene (4:27)
  6. Golddust (2:41)
  7. May (4:24)
  8. Turn the Tide (3:39)
  9. Dead Bird Flies Forever (4:21)
  10. Sweet Revenge (3:36)
  11. Where Do We Go from Here (4:40)
Nou, wat heb ik gezegd?

avatar van gaucho
Ik zit een beetje over te twijfelen over die aanschaf. Zoals ik hierboven al schreef, is het een van mijn favoriete Kayak-albums, waarvan ik eigenlijk vind dat-ie zijn eigen plekje (dus als 1CD-uitgave) verdient in mijn cd-collectie.

Ooit had ik de allereerste CD-uitgave. Daarop was-ie gecombineerd met Phantom of the night (minus twee nummers) op één schijfje. Die versie heb ik weggedaan toen die 2CD-box met drie albums uitkwam. En nu dit weer... Als je de Nederlandse en de Amerikaanse LP erbij optelt, heb ik dit album inmiddels 4x aangeschaft. En dan had ik destijds ook nog de singles...

Als-ie inderdaad een stuk beter klinkt, pak ik hem mee voor 5 euro, al zal ik dan die box wel houden denk ik, want daar staan nog een paar interessante bonustracks op.

Ik zag afgelopen weekend bij Plato dat er ook originele albums van o.a. Alquin en Earth & Fire als een enkele CD zijn uitgebracht. Ook bands waarvan destijds zo'n 2CD box met drie albums waren verschenen. Het recyclen gaat dus nog wel even door.

De vraag die me nu vooral bezighoudt: zouden ze ooit het album Merlin (de originele uit 1981) nog eens apart op CD uitbrengen? Dát lijkt me een veel verstandiger zet van de firma Universal, in plaats van al dat ge-recycle.

gaucho schreef:

Die was al vanaf medio jaren 90 op het Pseudonym label (Bertus distributie) verkrijgbaar. Dat label heeft ook de eerste 3 Kayak albums op 1 cd plus bonusmateriaal uitgegeven dus volgens mij nog normaal te koop danwel te bestellen. Universal heeft tot nu toe bij mijn weten alleen compilaties uitgegeven. Suc6.

avatar van gaucho
Weet ik. Maar Pseudonym ging eind jaren negentig failliet en sindsdien is dat album dus niet meer op CD te verkrijgen. Ik ben er al een paar jaar naar op zoek, maar behalve tegen forse prijzen op Marktplaats of eBay kom ik 'm niet meer tegen.

Net even op de website van Kayak gekeken en daar melden ze:

Deze maanden zullen vier Kayakalbums op CD worden uitgebracht: Starlight Dancer (nu uit), Phantom of the Night, Periscope Life en The Last Encore. De eerste twee zijn niet eerder apart op CD verschenen.

Volgens mij was ook Periscope life nooit eerder los verkrijgbaar, en was The last encore tot op de dag van vandaag gewoon te bestellen. Maar geen Merlin dus. Je zou ze toch afschieten, die platenjongens...

avatar van Bluebird
Ja hoor, Periscope Life heb ik ook op 1 cd van het Mercury label met als bonustracks Total Loss en What's Done Is Done. Tis maar dat u het weet.

Zou me sterk lijken dat die ook niet meer te bestellen is maar tegenwoordig weet je het maar nooit natuurlijk...

avatar van gaucho
Ah...dus toch. Nooit gezien eigenlijk. Was Total loss destijds niet een losse single, en was dat andere nummer de B-kant? Als ik me goed herinner stond die niet op die 2CD-box. Hopelijk bevat die nieuwe versie in elk geval wél deze bonustracks.

avatar van Bluebird
Als Starlight Dancer die al niet heeft hoop ik dat ten zeerste voor Periscope Life maar dat blijft afwachten. Total Loss was idd een losse single ter promotie van de Monte Carlo Rally uit '81 als ik me niet vergis. De B-kant daarvan was ''Weekend'' van E&F. Total Loss werd zelf ook als B-kant uitgegeven. Dat.was op de single ''The Car Enchanters'', ook uit '81, een variant i.o.v. verffabrikant Sikkens op het praktisch gelijknamige nummer van het Merlin album. Ongelofelijk.

Total Loss op cd is tot nu toe alleen op de Periscope Life cd van Mercury uit '93 verschenen.

Ik vrees dus dat alle officiële Kayak releases hun eigen features blijven houden. Zij het in geluidskwaliteit danwel in uniek bonusmateriaal.

avatar van ChrisX
Bluebird schreef:

Weet je zeker dat op het Mercury label is en niet een heruitgave op Pseudonym Records? Die laatste had nl. bonustracks en die is dus echt moeilijk te vinden tegenwoordig.

Nou weet ik uit redelijk betrouwbare bron dat een gerenommeerd Engels reissue label erg graag de nodige Kayak albums zou willen uitbrengen. Ik help het hopen want dat verdient de Kayak discografie echt, zo'n mooie reissue-behandeling.

ChrisX schreef:

Periscope Life verscheen voor het eerst op cd in '93 bij Mercury onder de Phonogram vlag. Die heeft jarenlang overal in de bakken gelegen. Ik heb nog steeds het eerste exemplaar. Vanaf een jaar later kwam Pseudonym met de eerste 3 Kayak albums inclusief Merlin die nog nooit in zijn geheel op 1 cd waren uitgebracht. In '98 verscheen de 3 Originals compilatie van Mercury onder de Polygram vlag met daarop nog een keer Periscope Life en een vijftal bonustracks. Periscope Life van Pseudonym is mij totaal onbekend dus moeilijk te vinden zal ie best wel. Ik ben zeer benieuwd naar die versie.

avatar van The_CrY
Voor zover ik weet is de enige zelfstandige CD uitgave van Periscope Life die met 2 bonustracks met de Phonogram vlag, zoals Bluebird die beschreef. Pseudonym heeft alleen de eerste drie platen, Merlin en Eyewitness op CD geholpen.

Total Loss was overigens géén promotie single voor Monte Carlo Rally. De single had gewoon What's Done Is Done als B-kant, maar er was een tweede versie opgenomen met andere tekst en bewerkte titel, en die werd wel gebruikt als promotie single. Zelfde als met The King's Enchanter en The Car Enchanters.

The_CrY schreef:

Ik zei er dan ook bij: als ik me niet vergis. Klopt, Total Loss gaat over gokverslaving en dat heeft niets met autoracen te maken. In de tweede versie die overigens ''No Total Loss'' heet natuurlijk wel. Dat What's Done is Done de B-kant van de eerste versie is zal dan ook best het geval zijn. Maar snel terug naar Starlight Dancer want de laatste berichten kunnen beter naar het Periscope Life topic worden gebezemd.

avatar van ChrisX
Bluebird schreef:

Moet ik zeggen, ik deed die uitspraak op basis van m'n geheugen maar die liet me dus dit keer in de steek. Heb het ff nagekeken en inderdaad die is dus NIET op Pseudonym uitgebracht.

avatar van Jan 1970
Onlangs heruiteggeven op cd (Universal), en sindsdien mijn favoriete nummer: Irene!

avatar van Bluebird
Ik heb de originele tracklist ff in de juiste volgorde gezet, bij deze dus.

avatar van hmaeghs
Op het moment dat deze in 1977 uitkwam, behoorde Kayak tot mijn favoriete drie bands. Herinner me hoe ik tijdens de radiopremière van dit album bijna in de radio kroop toen het nummer Starlight Dancer voor het eerst ten gehore werd gebracht. Tegelijkertijd was dit ook het laatste Kayak album waar ik nog echt warme gevoelens van kreeg. Ook vanwege de markante zang van Max Werner. Daarna werd het voor mij gewoon 'leuke muziek'.

avatar van uffing
Wat is Irene toch een prachtig nummer. Als een vrouw zo'n nummer voor mij zou schrijven zou ik onmiddellijk verliefd op haar worden.

avatar van Gert P
Beetje zwak kayak album met een paar uitschieters voor mij.
Het titelstuk natuurlijk, dead birds flies forever en Irene.
Draai hem eigelijk te weinig t.o.v. andere kayak platen

avatar van Pierre61
Jammer dat bands zulke cd's (LP's) niet meer maken. Of het moet KAYAK zelf zijn, hoewel ze niet meer dit hoge niveau hebben kunnen evenaren. Het prettige van dit album (in tegenstelling tot Ton Scherpenzeels mening) vind ik juist dat je hoort dat de nummers in verschillende studio's zijn opgenomen. Daughter or Son, Starlight Dancer, Irene en zeker Sweet revenge zijn regelrechte toppers. Ook ik kroop in de TV toen ze bij TOPPOP (wie kent t niet) te zien waren met Starlight dancer. Starlight Dancer

avatar van Dibbel
Destijds als elpee gekocht.
Kayak stapte hier af van symfo moeilijkdoenerij en kwam met een toegankelijker soort symfopop met het gewenste resultaat (enigszins commercieel succes).
Starlight Dancer en Want You To Be Mine haalden in 1977 en 1978 de Top 40.
Album staat nog behoorlijk fier overeind wat mij betreft.
Met als toppers het instrumentale Irene (prachtig), het titelnummer Starlight Dancer, het ook al erg goede Sweet Revenge, het licht funky Want You To Be Mine en May.
Alleen Letdown is een wat minder nummer.
Parel aan de Nederpopkroon van de jaren 70.
Op vinyl dus nog steeds.

avatar van musician
Nog nooit wat geschreven, bij dit laatste officiële album waar Max Werner op zingt.

Ik vind hier een aantal nummers echt uitsteken, waaronder de laatste twee, Sweet revenge en Where do we go from here, die het album prima afsluiten.
Eerder op het album staan de titelsong en Irene nog boven het maaiveld. May en natuurlijk Dead Bird flies forever.

Maar Want you to be mine en met name Let down vind ik wel mindere nummers, inmiddels. Of Kayak hier volledig is afgestapt van de "symfo moeilijkdoenerij", wat Dibbel hierboven schrijft, weet ik nog niet zo. Ik geloof ook niet dat je de eerdere albums van Kayak kunt laten vallen onder die noemer.

Trouwens, bestaat dat, "symfo moeilijkdoenerij"?

In ieder geval is Starlight Dancer m.i. om allerlei redenen een waardige afsluiting van de allereerste Kayak-periode. Voor zij zich meer gingen richten op de Amerikaans markt, een nieuwe zanger kregen en er in 1982 (tijdelijk) het bijltje er bij neer zouden gooiden.

avatar van Dibbel
Symfo moeilijkdoenerij is het verkeerde woord bij Kayak inderdaad (kijk naar het tijdstip van het bericht...).
Maar het bestaat wel.
Ik ervaar dat wel eens bij Yes, de oude Genesis en bv. ook bij Spocks Beard of Mostly Autumn (om een paar iets recentere groepen te noemen).
Niet dat ik daar perse een hekel aan heb, maar soms moet ik daar dan wel eens verlangend van naar mijn nagels kijken .

Overigens een lekkere plaat van Kayak die ik destijds nieuw kocht voor 14 gulden 90 bij Gelcom Stereo als ik me niet vergis.
Starlight Dancer, Irene en Sweet Revenge blijven geweldig.

Fedde
Er is wel een rijtje bezwaren in te brengen tegen dit album. Allereerst: de hoes. Spuuglelijk. Wat doet die vrouw daar beneden op dat rotsblok? En waarom moeten de Kayakmannen daar naar kijken? Of is het Irene? In elke geval heb ik het opgelost door het voorkantje van de CD-hoes om te draaien zodat dit pre-photoshop-prentje aan de binnenkant zit en de zwarte achterkant voorop. Dat staat een stuk beter.

Dan hebben we nog het probleem dat Pim Koopman en Bert Veldkamp hadden afgehaakt en er in allerijl vervangers ingeschakeld moesten worden: de piepjonge Charles Schouten op drums en een zekere Theo de Jong op bas. Om het feest compleet te maken werd het album in maar liefst zes verschillende studio's opgenomen.

En dan (niet onbelangrijk) het album zelf. Ik bespeur hier en daar het verkennen van hitformules. Starlight Dancer heeft een stukje tempowisseling (vanaf 3:13) dat doet denken aan nummers als Music van John Miles. In Want You To Be Mine wordt de funky plukkende bas geïntroduceerd. May is een aalgladde ballad. (grappig dat Max Werner later solo succes zou hebben met Rain In May).

Letdown, Golddust en Turn The Tide zijn erg doorsnee, zoals we eigenlijk altijd wel een paar tegenkomen op Kayak-albums. Bij Dead Bird Flies Forever, Sweet Revenge (meer old-school-Kayak) en vooral Where Do We Go From Here schuif ik weer een stukje meer naar het puntje van mijn stoel. En dan de instrumental Irene: mooie dramatische opbouw, al valt het niet mee om die spanning tot het einde van het nummer vast te houden.

Goed album, met wat zwakke plekken (verkeerde studio?) maar artistiek een stap terug vergeleken met The Last Encore. Pas in de jaren '00 zouden Pim en Bert de ploeg weer komen versterken met het bekende meer geïnspireerde resultaat.

Dit album vond ik het niveau weliswaar niet halen van Royal Red Bouncer (echt een topper), maar is nog steeds beter dan de vervolgalbums, waar plots allerlei dames hun intrede doen en ene Edward Reekers. Nee KAYAK met een Max Werner als zanger geeft voor mij nog altijd nog meer het echte Kayak (sympho) gevoel dan de albums die later verschenen

avatar van echoes
Fedde schreef:
May is een aalgladde ballad.

Juist niet! Alleen al door Max' stem kan het het niet glad zijn. Prachtsong!

avatar van Bluebird
De ballad is idd glad ja en zou Edward Reekers op het lijf geschreven zijn. Ben het met echoes eens dat Max er danig wat meer karakter aan toevoegt. Zoals hij dat vanaf het begin al met alles op onnavolgbare wijze heeft gedaan. Het randje raakte er duidelijk wat vanaf met het volgende Phantom Of The Night helaas. Daarvoor kreeg je dan wel weer meer toegankelijkheid in het kwalitatief constant blijvende repertoire. Maar een totaal andere uitstraling.

avatar van edje1969
Een album waar Ton Scherpenzeel in zijn boek over meldt minder tevreden mee te zijn. Vind het zelf wel een ijzersterk album. Starlight Dancer is voor mij tweenabeste track van Kayak (na Ruthless Queen en Life Of Gold). Want You To Be Mine heeft dat heerlijke nasale in het refrein. May is een nummer dat mij echt raakt en weleens opzet als ik in mistroostige bui was. Turn The Tide en Where Do We Go From Here zijn van een dusdanig Kayakkwaliteit die ik laatste jaren helaas mis. Hoe goed ik Reekers en Oudshoorn ook vind (en jammer dat zij weggaan).....De stem van Max Werner is zo onderscheidend en passend bij progrock/pop. Blij dat hij later met Close To The Fire nog eenmaal kon vlammen...

avatar van Marco van Lochem
Een album dat van de eerste seconde tot de laatste klopt. "STARLIGHT DANCER" was het eerste album zonder drummer en mede-oprichter Pim Koopman. Hij werd op dit album vervangen door Charles Schouten en tevens was dit het (voorlopig) laatste album met Max Werner als lead-zanger. Hij laat zich nog 1 keer van zijn goede kant horen, hij is in topvorm. Dat geldt ook voor componist Ton Scherpenzeel, want de 11 songs zijn geweldig. De single "STARLIGHT DANCER" was voor mij (ik was toen 10 jaar) mijn eerste kennismaking met Kayak en ik was meteen verliefd op dit mini-symfo epos. Er zit alles in dat het genre zo aantrekkelijk maakt. Ook de tweede single "WANT YOU TO BE MINE" is een prachtige song en werd terecht een hitje in Nederland. Of het nu de opener "DAUGHTER OR SON", het instrumentale "IRENE", het stuwende "GOLDDUST" of de prachtige ballad "WHERE DO WE GO FROM HERE" is, het is allemaal even gedreven en goed gespeeld. Een pareltje in het oeuvre van Kayak.