She Keeps Bees - Eight Houses (2014)

Label: BB*ISLAND

1. Feather Lighter (2:45)
  2. Breezy (3:12)
  8. Greasy Grass (3:28)
  9. Raven (4:11)
  10. Is What It Is (3:25)
avatar van Sjaakspeare
'Owl' is in ieder geval prachtig, met de combinatie van drie rijke, complementaire melodielijnen, de sterke sfeerbouw en de aangename sound. Met name de zanglijnen op deze track doen me denken aan Grizzly Bear. Dat is één van de weinige acts waarvan ik zonder blikken of blozen van durf te zeggen dat ik er fan van ben, dus dat is zonder meer positief.

'Owl' is samen met 'Radiance' en de single 'Is what it is' overigens integraal te beluisteren op de site van deze band. Inclusief teksten onder de afspeler, trouwens. Wat die betreft: de zangeres is duidelijk ook tekstueel muzikaal. Inhoudelijk zijn de teksten nergens wervelend goed, maar ze klinken steeds heerlijk. Voornamelijk door ijzersterke alliteratie.

avatar van thetinderstick
Staat nu op de luisterpaal van 3voor12.
Klinkt verdomd lekker... vooral 'Owl' en 'Both Sides'. Die laatste doet me denken aan Woven Hand.

avatar van Urbanoetang
Lekkere blues-rock plaat dit; recht voor zijn raap, zonder pretenties. Deed mij vooral denken aan Angel Olsen (al snap ik Sjaakspeare's vergelijking met Grizzly Bear ook wel), met wat minder folk en lo-fi invloeden. Ook fijn om Sharon van Etten te horen op de afsluiter, en meerdere malen als achtergrondzangeres.

Verder valt er eigenlijk vrij weinig over te zeggen. Niets nieuws onder de zon voor dit genre en er is wat weinig afwisseling aanwezig op de plaat. Dat zijn echter niet zozeer kritiekpunten, maar wel pluspunten die je op andere platen uit het genre wel terughoort (zoals dus Burn Your Fire for No Witness, de laatste release van Angel Olsen).

Eight Houses is niet een plaat die je niet kunt missen, maar is wel een fijne plaat voor de liefhebber die even gebrek heeft aan nieuw materiaal binnen het genre. Benieuwd hoe ze het morgen live doen.

Laatste twee tracks zijn trouwens verreweg de beste nummers. Hopelijk zetten ze die lijn voort op een vervolg.

avatar van Sunderland
Wow, wat een prachtplaat! Na het horen van Is What It Is was ik er nog niet aan toe gekomen om het hele album te beluisteren. Nu wel, enne: tof!

En dan zie ik ook nog op Twitter dat ze morgen op Le Guess Who staan, terwijl ik er van uit ging dat ik ze niet kon zien omdat ik tijdens het concert op 4 dec in Paradiso op vakantie ben. Dikke kans dat ik morgen even ga kijken (met daar achteraan Sharon van Etten). Nog eens tof!

avatar van Booyo
Voor wie het leuk vindt: hier kan je de 50 favoriete platen vinden van deze top band.

avatar van blur8
Fijne ontdekking nav de jaarlijstjes.
ingetogen mooie liedjes, venijnig gekruid. zeer geschikt als jaarafsluiting.
Dank voor de tip: Sunderland.

avatar van philtuper
Heel fijn album!