The Beatles - Beatles' Greatest (1965)

Label: Odeon

1. I Want to Hold Your Hand (2:25)
  2. Twist and Shout (2:32)
  3. A Hard Day's Night (2:32)
  4. Eight Days a Week (2:45)
  5. I Should Have Known Better (2:44)
  6. Long Tall Sally (2:03)
  7. She Loves You (2:21)
  8. Please Mister Postman (2:35)
  9. I Feel Fine (2:18)
  10. All My Loving (2:09)
  11. Rock and Roll Music (2:33)
  12. Ticket to Ride (3:12)
  13. Please Please Me (2:03)
  14. It Won't Be Long (2:13)
  15. From Me to You (1:57)
  16. Can't Buy Me Love (2:15)
avatar van musician
Ik moet bekennen, dat ik de plaat in mijn gedachten eigenlijk redelijk overschat heb.

Je draait zoiets dan te weinig om er een goed actueel oordeel over te kunnen geven.
Maar 30-35 jaar geleden heb ik de plaat fors gedraaid, als één van mijn eerste LP's.

Nu vind ik de meeste muziek op deze cd behoorlijk gedateerd. Ja, wat wil je, gezien de ouderdom (43-45 jaar) kun je zeggen. Maar alles wat er vanaf 1965 van de Beatles verscheen klinkt anno nu beduidend minder gedateerd. Met 1965 dan als overgangsjaar.

Een aantal nummers weet de dans te ontspringen en geeft de Lennon/McCartney kwaliteit al ongegeneerd weer: A hard days night, She loves you, I feel fine en Ticket to ride. De laatste twee nummers horen al niet meer op deze LP thuis.

De rest is eigenlijk 2-minuten rock 'n roll, gebaseerd op hun favoriete helden in die tijd. De covers zijn allemaal treurig, Long tall Sally, Rock and roll music, Twist and shout (gelukkig ontbreekt Roll over Beethoven).

Deze Beatles' greatest geeft haarscherp de scheiding aan tussen deze periode en het vervolg van de carriére van de Beatles. Hoewel de plaat in 1967 verscheen is het daarom heel begrijpelijk dat alles vanaf Help (juli 1965) er niet op is terug te vinden.

Eigenlijk is dit zo ongeveer de Rock 'n Roll verzamelaar van the Beatles. Het beste uit de periode 1962-1965, toen de muziek nog heerlijk recht door was. Hoewel je natuurlijk op een aantal songs, zeker hun eigen songs, al duidelijk de aanzet tot wat in de tweede helft van de jaren '60 zou komen hoort.
Vanmiddag draaide ik Sgt. Pepper's weer eens. Dat is erg prettig. Maar al deze lekkere oernummers achter elkaar te horen, daar is ook helemaal niets mis mee. Een prima en goed samengestelde verzamelaar dus van de 'oude' Beatles. Overigens is niet alles stereo, She Loves You & I Feel Fine zijn bijvoorbeeld mono.

avatar van Karma_To_Burn
Voor mij als jong 12 jarig kereltje(kan zelfs jonger zijn geweest, maar als je eenmaal 30 bent geworden wordt het geheugen wat minder op sommige punten ) de eerste kennismaking met The Beatles, wie denkt dat The Beatles enkel dit soort liefdesliedjes maakten hebben het zeker fout, maar in de tijd dat dit album uitkwam moest het latere Helter Skelter bijvoorbeeld nog uitkomen, waar je de band een stuk harder kan horen. Maar, deze verzamelaar is wel een heerlijk weg luister plaatje, de nummers zijn allemaal bekend maar (misschien?) juist daarom ook wel weer erg fijn!