Deine Lakaien - Crystal Palace (2014)

Duitsland
Electronic
Label: Chrom

1. Nevermore (4:27)
  2. Farewell (4:46)
  3. Forever and a Day (4:20)
  4. The Ride (4:15)
  5. Where the Winds Don't Blow (4:04)
  6. Crystal Palace (5:08)
  7. Why the Stars (4:35)
  8. The Lights of Our Street (5:06)
  9. Those Hills (3:48)
  10. Eternal Sun (4:08)
  11. The Swan Song * (4:40)
  12. Portuguese Trails * (3:58)
  13. Pilgrim * (4:44)
avatar van E-Clect-Eddy
Herfstachtig weer is een goede gelegenheid om kennis te nemen van het nieuwe album van Deine Lakaien. Tot mijn eigen verbazing is dit de eerste keer dat ik een volledig album van hen beluister. Rond de eeuwwisseling waren er een paar nummer (Return, Into My Arms) van Kasmodiah (1999) die ik graag hoorde op alternatieve dansavonden. De heerlijk lage melancholische stem van Alexander Veljanov is een extra motivatie om dan eens echt voor een album te gaan zitten.

Na de eerste luisterbeurt valt het iets tegen. Mijn verwachtingen zijn misschien iets te hoog en die bloeiperiode is natuurlijk ook al weer 15 jaar geleden. De mooie stem is gebleven en de meeste nummers zitten aardig in elkaar met uitzondering van de gemakzuchtige gerijm in Why The Stars met rommelige en schreeuwerige song structuur. Toch bekruipt me het gevoel dat alles op de automatische piloot gaat. Ik ga het nog een paar keer luisteren maar denk dat 3,5 sterren het maximum is voor dit album.