Vanden Plas - Christ.0 (2006)

Duitsland
Label: Inside Out

1. Christ.0 (5:34)
  2. Postcard to God (6:17)
  3. Wish You Were Here (9:14)
  4. Silently (8:31)
  5. Shadow I Am (5:28)
  6. Fireroses Dance (6:03)
  7. Somewhere Alone in the Dark (5:30)
  8. January Sun (10:05)
  9. Lost in Silence (4:19)
  10. Gethsemane * (6:19)
totale tijdsduur: 1:01:01 (1:07:20)
avatar van rockosaurus
Inmiddels alweer het 7e album van deze duitse progmetalband.
4 jaar na hun laatste werk Beyond Daylight is deze cd zeker een stap voorwaarts. Met het oog op een mogelijke theaterproductie van dit album (zanger Andy Kuntz is in Duitsland geen onbekende in dit wereldje !) is er veel werk gemaakt van orkestraties o.a. in January Sun. Tekstueel betreft het hier een vrije interpretatie van het bekende verhaal van Dumas 'The Count of Monte ChristO'.
Verder krijg je uiteraard veel lekkere riffs en klasse melodieen, kortom kwaliteit verzekerd alleen.....op de een of andere manier wordt ik er toch niet helemaal warm van.
Uitstekende muzikanten en duitse degelijkheid dat zeker maar het unieke/aparte van een echte Vanden Plas is het niet, eerder een Mercedes of BMW.
Ik geef het album daarom voorlopig een 3.5 met misschien uitzicht op een 4.0

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik houd het op 2½*. Ondanks de vakbekwaamheid en de composities kunnen er ook best mee door, maar 't is me allemaal net wat te bombastisch.

1,5
Dat 'net wat' moet een understatement zijn. Verschrikkelijk dit.

Kom op, zo erg is dit helemaal niet. Het is misschien als je andere prog van de laatste ijd bekijkt, zoals Circus maximus, Pagan's Mind, PoS, dan s het net wat anders. En ik vind dit zeker wel een Vanden Plas album, alleen het lijkt allemaal zo op elkaar, en soms had het wel net wat subtieler gemogen. Maar met de emotie zit het wel goed op dit album, al die zeikerds altijd maar over die emotie....
maar op dit album is dat goed merkbaar. een 3,5*

voltazy
kaspertje schreef:
maar op dit album is dat goed merkbaar. een 3,5*

en daarom geef je het 5 sterren

heb ik het 5 sterren gegeven????

Oh *** ja. Shit! sorry!!!!!!

als je iets aanklikt daar en dan met je muis scrollt dan veranderd dat cijfer ook
das heel irritant.

voltazy
kaspertje schreef:
das heel irritant.

klopt , ik ben daar ook al een paar keer de fout mee in gegaan

avatar van notsub
1 uur en 7 minuten; ik vond het een lange zit. Veel variatie wordt er niet geboden, vooral niet qua zang. Het is niet erg opzienbarend wat hier gepeeld wordt. In het genre van de Prog Metal zijn er betere titels beschikbaar dan dit. Het is allemaal degelijk Duits en goed ingespeeld, maar het is net iets teveel van hetzelfde, deze CD.

Kingsnake
Iets minder dan de voorgaande platen.
Maar ik houdt niet zo van gothic metal.

Verder is het wel een geslaagde plaat.
Gehtsemane (van Jesus Christ Superstar) is wel leuk, al is de song natuurlijk al honder keer gedaan en beter.

avatar van Ronald Vermeij
Kingsnake schreef:
Iets minder dan de voorgaande platen.
Maar ik houdt niet zo van gothic metal.

Late reactie maar toch! Sinds wanneer is Vanden Plas een gothic metal band?

NL Wiki pagina Vanden Plas

Kingsnake
Deze plaat heeft duidelijk invloeden uit de gothic meegenomen.

Ik volg de band al sinds 1996 en hou alles bij wat ze doen en het is opmerkelijk hoe ze gegroeid zijn als band.

Echter die koortjes die ze gebruiken op deze plaat, vind ik niks.
Dan vind ik de vorige platen stukken beter.

Ronald Vermeij schreef:

Late reactie maar toch! Sinds wanneer is Vanden Plas een gothic metal band?

NL Wiki pagina Vanden Plas

Ik houd er niet van als mensen met wikipedia linkjes gooien.
Maar goed, natuurlijk is Vanden Plas is geen gothic metal. Maar vooral het eerste nummer, met die rare koortjes, daar houd ik gewoon niet van. Vroeger deed Andy gewoon zelf de vocalen en liet hij niet een heel koor meezingen. Dat pas bij die Power en Gothic metal prima, maar m.i. niet in de compacte progressive metal van deze duitsers.

Ozric Spacefolk
Op de gothic koortjes na, en gezien het feit dat Alexandre Dumas een negentiende eeuwse schrijver is, en zijn boek The Count of Monte Christo, als zodanig, nu als gothic novel wordt gezien en deze plaat daarop is gebaseerd, is Vanden Plas inderdaad geen gothic metal band.

Vanden Plas laat wel gothic-metal invloeden doorlekken op deze plaat.
Onmiskenbaar gewoon een progressieve metalplaat verder, met een schitterend verhaal en mooie muzikale inlijsting.

Gethsemane is de alom bekende song van Jezus die boos is op God in de tuin van Gethsemane, uit de musical Jesus Christ Superstar (7 miljoen keer gecovered, maar goed).

MindRuler
Het concept album is vertaald naar onze tijd maar vertoont uiteraard raakvlakken met Dumas' boek. Christ Zero is in dat opzicht een leuke woordspeling naar het oorspronkelijke hoofdpersonage.

Ozric Spacefolk
Ik ben echt verschrikkelijk als het komt tot het beluisteren van teksten.
Ik weet soms uit reviews of interviews waar teksten over gaan, maar ik ken geen enkele tekst van welke band/act dan ook.
Laat staan dat ik een heel concept begrijp.

Misplaced Childhood, Generation 13, Operation Mindcrime, geen idee waar het allemaal over gaat. Of soms weet ik het een beetje zoals Tyranny van Shadow Gallery of Streets van Savatage omdat het er té dik boven op ligt of Brave van Marillion.

Maar dat dit een variant is op Monte Christo wist ik dus niet, ik dacht dat ze het gewoon nadeden.

avatar van dreamtheater22
Wat een top album is dit. Meeslepende muziek, een topzanger, goede nummers, goede productie. Deze band verdient echt een heel groot publiek. Dit album zet je pas na het laatste nummer weer uit, je blijft ernaar luisteren.

avatar van Dream Theater
Net bekomen van hun geweldige cd The Serephic Clockwork en nu alweer ga ik helemaal uit mijn dak van dit schitterend werkstukje. Wat is dit toch een geweldige band! Weer hebben we te maken met een afwisseling van stevige metal en ontroerend mooie progressieve rock. Zanger Andy Kuntz is erg goed maar de overige muzikanten kunnen er ook wat van. Het gitaarwerk van Stephan Lill is subliem en dankzij de geweldige productie knalt alles je boxen uit. Shadow I Am is knalhard, Fireroses Dance een kippenvel rockballad en January Sun weer een muzikaal epos. Weer 4.5 sterren voor deze band!

Ozric Spacefolk
Ik vind zelf dat ze al heel vroeg hun beste plaat hadden gemaakt: The God Thing.
Veel gitaar en schitterend zangwerk van Kuntz ook veel piano-stukjes van Werno.

Beslist de moeite waard!

avatar van james_cameron
Prima progressieve metal uit Duitsland, een aanrader als je van bands als Dream Theater houdt. Ik ken slechts de laatste drie albums van deze band, maar die zijn allen de moeite waard. Lekker zwaar gitaarwerk, sterke zang en meeslepende, lange en gevariëerde songs. Overwegend stevig maar altijd melodieus. De ballad-achtige songs zijn (zoals zo vaak) het minst interessant, maar die zijn er gelukkig niet veel. Ik ga de eerdere albums ook zeker proberen.

Ozric Spacefolk
Ik vind de ballads eigenlijk wel mooi.

Ik heb Lost in Silence ook netjes aangevinkt. Vandenplas maakt vaak van die zgn. semiballads. Een mooi voorbeeld is Crown of Thorns van de plaat The God Thing. Met een mooi explosief einde.