K-Tel's Music Express (1975)

Label: K-Tel

1. KC & The Sunshine Band - That's the Way (I Like It)
  2. Silver Convention - Fly, Robin, Fly
  14. Rosy & Andres - Sausalito
  15. Barry & Eileen - Bad Times
  16. Sommerset - Almost Persuaded
  17. Maggie McNeal - When You're Gone
  18. Johnny Nash - Tears on My Pillow
  19. Earth, Wind & Fire - That's the Way of the World
  20. Albert Hammond - Down by the River
avatar van Dibbel
Sinds een tijdje heb ik in de keuken een midisetje incl, platenspeler staan (Sony) van de kringloopwinkel, met fijne kleine Bose-speakertjes inwards gericht, zodat de buren geen last van mij hebben als ik 'savonds laat muziek draai. Via de 'gewone' installatie zouden ze dat wel hebben.
De koffertjes met de verzamel-LP's staan er naast.
Nu met deze temperaturen staat de keukendeur natuurlijk open en zit ik achterom buiten met wat te lezen, wat versnaperingen, wat te drinken en wat muziek en de speakertjes outwards

Zoals deze verzamelaar uit najaar 1975 met hits van de zomer en de herfst van 1975.
En dun geluid, zoals bekend.
En heel veel leuke nummers, die allemaal de hitparade gehaald hebben.
Dave met Dansez Maintenant zelfs nummer 1, maar dit is een cover van Moonlight Serenade van het Glenn Miller Orchestra. Veronica Gaat Door heet eigenlijk Crunchy Granola Suite en is van Neil Diamond, en kent iedereen. Het nummer van Albert West (R.I.P.) is van Albert Hammond, die er trouwens ook op staat.
En behalve het zeikerige country-nummer van het Volendamse Sommerset, staan hier nauwelijks slechte nummers op.
Nee, zelfs Barry & Eileen en The Classics (Stramproij) mogen bij de guilty pleasures.
Beste nummers hier de klassieker van K.C. natuurlijk, de vreemde funky disco van Bohannon, de superdroge Duitse violendisco van Silver Convention, de reggaeslijper van Johnny Nash, het vrolijke Down By The River (vol met dode vis) van Albert Hammond, de licht funky eigen trots Earth & Fire, het bijna vergeten Change With The Times en ook het lekkere soulnummer Get Sexy van eendagsvlieg Paul Kelly. Allerbeste nummer is de prachtige ballad When You're Gone van Maggie MacNeal. Ook E,W&F en Jigsaw (mooie popsong) mag ik niet vergeten te noemen.
Veel van deze nummers heb ik ook nog op 7".
Deze LP die ik niet zelf nieuw heb gekocht, maar uit de kringloopwinkel komt is in alleszins redelijke staat en gaat gewoon voor 4 sterren.

Zo, nu snel weer terug naar mijn bier met iets uit 1976 denk ik (ook een hele goeie zomer).

avatar van nlkink
Leuk album inderdaad. Werden aan de man gebracht met televisiereclames.

avatar van caravelle
Kwam deze lp net ook tegen in mijn kast. Hele stapel gehad van een oom. Maar eens naar luisteren met vele verzamel lp's uit 75 en 76. Grappig detail, vanochtend geluisterd naar Love at the Greek van Neil Diamond van dezelfde stapel en wist niet dat Crunchy Granola van Neil Diamond was en dus gecovered was voor Veronica. Moest vroeger niets van Jigsaw hebben met Sky high maar nu een fijne guilty pleasure. Deze lp maar eens draaien binnenkort.

avatar van nlkink
Sky High van Jig Saw komt regelmatig langs bij 192 TV en ik herkende het meteen. Het filmpje dat ze draaien is waarschijnlijk opgenomen in een pub en heeft onbedoeld een hoog lulligheidsgehalte.
Typisch liedje. Het eerste couplet met de falsetto stem vond ik een slechte start. Daarna echter wordt het nummer steeds beter.
De oorspronkelijke clip had actiescenes uit een film met George Lazenby, de mislukte James Bond.
Wat een herinneringen een liedje allemaal kan losmaken.....

avatar van caravelle
Gaat om hetzelfde filmpje en niet de bassist maar de gitarist met de bril gaat niet geheel vrijuit. Lekker nummer hoor. De lp ondertussen beluisterd en er ondertussen achter gekomen dat Penny McLean eigenlijk gewoon Gertrude Wirschinger heet en uit Oostenrijk komt. Nu snap ik het dat ik Lady Bump soms bij een Tiroler skilift mocht aanhoren als we in de rij stonden voor een volgende lift omhoog! Verder wat vergeten nummers op deze lp en in sommige gevallen ook maar beter ook (Albert West, Classics, Sommerset, Albert Hammond), daarentegen weer wat lekkere obscure disco nummertjes. Niet op Musicmeter maar wel gevonden in de stapel platen een Alle 14 favoriet lp uit 1974 van Negram met George Baker, Circus, Carl Douglas, Ferrari, BZN, Karin Kent, Bill Brookers Jugband en andere. Dit gaat voor mij geen favoriet worden maar de blonde dame op de hoes is het dan wel weer 5 sterren waard. Meer dan 5 zelfs.

avatar van Dibbel
Van de Alle 14 Favoriet-serie (zijn er meer dan je denkt), heb ik er ook zeker een stuk of 5 van. Ook die met George Baker en Ferrari. Ik zal wel eens proberen of die een keer toegevoegd krijg.

caravelle schreef:

Met die foute zingende drummer met dito kapsel haha. En dan die bassist die er ook niet helemaal snugger uitziet. Geweldig. Volgens mij zijn er 2 promos. Er is er eentje waar de band in de buurt van een startbaan op een vliegveld staat (volgens mij London Heathrow). Met een startende British Airways Lockheed Tristar. 1 + 1 maakt 3. Dit trekt mij dan weer over de streep. Die op 192 is in die foute pub. Even naar you tube maar weer. Gaat om hetzelfde filmpje en niet de bassist maar de gitarist met de bril gaat niet geheel vrijuit

Hahaha, die bassist heeft de pech om in het begin van het filmpje heel lullig in de camera te kijken. Maar de gitarist met de bril ziet er uit alsof hij een uur ervoor nog achter een bureau op kantoor zat. Hier in Drenthe zouden we zeggen: "Een apart stel". Maar wel een gouden filmpje, in elk geval leuker dan die promo bij het vliegveld.
De derde promo is vermoed ik een knutselwerkje geweest van AVRO's Toppop. De groep stond in de Toppop Studio te playbacken en er zaten scenes tussen gemonteerd van de film The Man from Hong Kong uit 1975.

avatar van caravelle
Kijk toch nog eens naar de promo van het vliegveld en dan tussen 1.25 en 1.30 dan begrijp je wel wat ik bedoel.

Ga ik doen.
Overigens was het een goed jaar voor Gertrude Wirschinger aka Penny McLean want naast haar solohit Lady Bump zat zij ook in de groep Silver Convention die dat jaar scoorde met Fly Robin Fly.

Edit: promo bij het vliegveld nog eens wat nauwkeuriger bekeken. Begrijp nu wat je bedoeld

avatar van caravelle
Hier zit nog een prijsje op van 19.50 gulden. Op de achterkant wordt het adres nog vermeld van K-tel, Oude Schipholweg 885 Boesingheliede tel 02525-638. Als je daar nu langs rijdt met je auto snap ik wel dat dit de juiste plek was om deze vage verzamelaars bij elkaar te verzinnen. Ik weet niet hoe dit ruim 40 jaar geleden was maar op dit vrij gedateerde bedrijventerrein zou je zomaar dood gevonden kunnen worden zo vlak onder de Zwanenburgbaan van Schiphol. Ze hadden ook nog een telex 41199. De zaken gingen blijkbaar zo goed dat halverwege 1975 de naam kennelijk werd veranderd van K-tel (Holland) BV in K-tel International BV en Amstel 268 te Amsterdam de nieuwe vestigingsplaats werd (020-242699 telex 12655). Weet niet of dat ook zo een louge plek was? Wel gek dat deze K-tel's Music Express met nieuwere nummers uit 1975 nog het oude adres heeft ten opzichte van bijvoorbeeld K-tel's Popmusic (20 original hits, original stars) met eerdere hits uit 1975. Heeft iemand nog zo een handige Disc-O-Matic (slechts 14.90 bij uw platenhandelaar)?

avatar van musician
Nee, helaas. Nooit aan begonnen ook
Hoewel het nu misschien een mooi klassiek apparaat is.

Er staan hier toch wel een aantal tearjerkers op die voor mij mogen worden overgeslagen. Tracks 13 t/m 16 zijn echt dramatisch.
Maar ja, dat is eigenlijk altijd wel bij deze compilaties. Het kan nooit met 20 of 22 persoonlijke favorieten staan gevuld.

musician schreef:

Het kan nooit met 20 of 22 persoonlijke favorieten staan gevuld.

Onmiskenbaar waar. Maar K-Tel's Gold Rock (1975) is voor mij een verzamelaar die qua samenstelling interessant genoeg is om zonder skippen te draaien. Als ik 'm had gehad tenminste.

Dibbel schreef:

Excusez, Sommerset kwam niet uit Volendam (dat was Jen Rog), maar uit Driebergen.

avatar van teus
Weet je wat voor mij een voorbeeld is van nietszeggende lekkere muziek (en eigg sloeg het nergens op)
Silver Convention ....vind het nog aanstekelijk als ik het terug hoor (geld ook voor Get Up And Boogie)
Komt voor een deel door natuurlijk jeugdsentiment en wss ook door die middelste dame van de 3
Zag hun paar jaar terug op de Duitser in een soort reünie muziekschow en verdraaid ze zag er op latere leeftijd nog lekker uit....pffff
Vind verder deze samenstelling niet erg best,de moeite waard is voor mij natuurlijk Earth and Fire
En die band met hun frontlady heb ik nog live mogen horen en zien en ...heren ik verzeker u, ook die Jerney dat was een genot voor het oog, eigg ging ik wel voor hun muziek uiteraard