The Future Sound of London - Lifeforms (1994)

Electronic
Label: Virgin

1. Cascade (5:59)
  2. Ill Flower (3:24)
  3. Flak (4:53)
  4. Bird Wings (1:30)
  5. Dead Skin Cells (6:50)
  6. Lifeforms (5:18)
  7. Eggshell (6:45)
  8. Among Myselves (5:52)
  9. Domain (2:48)
  10. Spineless Jelly (4:41)
  11. Interstat (0:55)
  12. Vertical Pig (6:44)
  13. Cerebral (3:30)
  14. Life Form Ends (5:03)
  15. VIT (6:48)
  16. Omnipresence (6:39)
  17. Room 208 (6:12)
  18. Elaborate Burn (3:15)
  19. Little Brother (5:13)

avatar van RogerV
Hier een filmpje met het meisje dat model stond voor de hoes en de rest van het artwork die tegenwoordig in het vrouwenteam van Arsenal blijkt te spelen.

YouTube - Pepsi Clásico de Calle 2012 - Sheuneen Ta

Wel mooi opgedroogd

avatar van T.O.
Leuk grietje met nog betere skills

Bizar verhaal wel, heb je dit van een FSOL forum ofzo?

avatar van RogerV
Vind het via deze faq van een FSOL fansite

avatar van Weirdo Wizzy
Ik blijf deze cd toch geregeld opzetten. Het blijft me boeien omdat het toch bijzonder is (bijzonder mooi vooral). Toch verlaag ik hem naar 4 ster. Niet alles is van dit album is even interessant namelijk. Wat wel erg leuk is aan de cd is dat naarmate de speelduur vordert hoe beter het wordt eigenlijk. Drie van mijn vier aangevinkte nummers staan op cd2.

avatar van shimahero
Deze staat ook in mijn top 10. Mooie ambient geluiden. MIjn kennismaking met dit muziekgenre.

avatar van John Doe
Prachtige EP versie is ook uitgebracht met voormamelijk totaal ander materiaal: FSOL* - Lifeforms at Discogs

buizen
Goh, hier heb ik nog een CD van. Was helemaal vergeten dat ik die heb.
Herinner het me als heerlijke ambient.

avatar van orbit
Deze na tijden weer eens opgezet en ik was zowaar vergeten hoe verschrikkelijk vet deze plaat is en eigenlijk amper verouderd! Er staan bijna uitsluitend mooie tracks op en enkele hoogvliegers die 5++ niveau halen. Moeilijk om een favoriete track aan te wijzen omdat het geheel zo sterk is, maar Vertical Pig, Among Myselves en Lifeforms moeten ten alle tijden genoemd worden. Hier is toch wel de betere idm begonnen en ook de psytrance en andere stromingen. Anderen waren er tegelijkertijd, maar FSOL heeft een onmiskenbare klassieker nagelaten. Plaat die nog net zo indringend klinkt als destijds wat mij betreft.

avatar van jurado
Deze maand wordt dit schitterende album opnieuw uitgebracht via bleep.com, op 180 gr vinyl!

avatar van matthijs
Bijzonder dat deze geluidstovenaars ook veel met beelden toverden. Het artwork van de hoesjes bijvoorbeeld. En ze waren voordat ze deze baanbrekende ambient maakten al vernieuwers in de acidhouse met het allesbehalve ambient "Stakker Humanoid".

avatar van Noere
Blijft onwaarschijnlijk mooi dit. Door de lange speelduur, diepte en veelzijdigheid aan klanken niet iets waar ik snel op uitgekeken raak. Volle mep nu.

avatar van Tyn
Tyn
matthijs schreef:
Het artwork voor veel van hun albums is vaak gecreeerd door Buggy G. Riphead.

avatar van Broem
Wat een lekker album. Heerlijke sound, vette productie en een audiofiel snoepie. Tel dat bij elkaar op en Broem heeft ‘ plezante zaterdagmiddag

avatar van Mssr Renard
Oh ja, deze band. Veel getipt, maar nooit aan begonnen.

Mssr Renard schreef:
Oh ja, deze band. Veel getipt, maar nooit aan begonnen.

Ik zeg doen...Vind veel electronic te onrustig en springerig. Dit album beweegt zich meer richting ambient en dat ‘dig’ ik wel. Lekker hoor.

Broem schreef:

Wel typisch jaren 90: 19 songs/anderhalf uur. Dat staat me altijd tegen om jaren 90 muziek (van hiphop tot idm tot rock) te ontdekken.

Ik heb liever 35/45 minuten. Maar we proberen het wel eens. Anderhalf uur naar één plaat/artiest luisteren. Dan moet het wel heel goed zijn.

Is een dubbelalbum. 1 cd per keer. Ook goed

avatar van Weirdo Wizzy
Ik snap de kritiek wel, maar bij een album als deze heb ik er niet zo'n probleem mee. Vooral omdat deze muziek qua luisterervaring voor mij veel meer ''album-muziek'' is als een verzameling losse nummers. Het voelt als een lange luistertrip.

avatar van Mssr Renard
Dat klinkt wel weer erg fijn. Ik houd van muziek die niet uit losse songs bestaat maar een geheel vormt.

Muziek moet bij mij ten eerste een sfeer scheppen. Met losse liedjes lukt dat niet heel vaak.

Hoe verhoudt deze plaat zicht tot andere IDM uit die tijd? Bijvoorbeeld Orbital, The Orb, 4Hero.

avatar van Mjuman
Mssr Renard schreef:

Als je hierop een D kan doen zit het wel snor met je I qua M(ind). Ooit gekeken op YouTube naar een live performance van Carbon Based Lifeforms met dansende lieden erbij en het was alsof ik mbv professor Barabas 45 jaar terug in de tijd was teleporteerd.
Dit is muziek voor de Mindflow, net als Adventures ... van The Orb.

Mjuman schreef:

Dit is muziek voor de Kindflow, net als Adventure van The Orb.

Eigenlijk zou IEM (Intelligent Electronic Music) een term moeten zijn. Ik hoef niet zo nodig te D. Zolang ik maar kan spacen, mijmeren, flowen, wegdromen....

avatar van Noere
Mssr Renard schreef:

Tja want de term idm is nog niet pretentieus genoeg natuurlijk