The Future Sound of London - Lifeforms (1994)

Electronic
Label: Virgin

1. Cascade (5:59)
  2. Ill Flower (3:24)
  3. Flak (4:53)
  4. Bird Wings (1:30)
  5. Dead Skin Cells (6:50)
  6. Lifeforms (5:18)
  7. Eggshell (6:45)
  8. Among Myselves (5:52)
  9. Domain (2:48)
  10. Spineless Jelly (4:41)
  11. Interstat (0:55)
  12. Vertical Pig (6:44)
  13. Cerebral (3:30)
  14. Life Form Ends (5:03)
  15. VIT (6:48)
  16. Omnipresence (6:39)
  17. Room 208 (6:12)
  18. Elaborate Burn (3:15)
  19. Little Brother (5:13)
avatar van remcodurez
GrafGantz schreef:

Ik switch net zo makkelijk tussen black metal, folk, afro-beat, pop of zoiets als dit album. Maar misschien ben ik wel degene met een probleem, wie zal het zeggen

Dan zijn we toch al met twee die dit probleem hebben. Hier lopen alle stijlen door elkaar, maar merk wel dat sommige stijlen soms wat storend zijn of juist te onopvallend voor het moment.

Satie of Chopin is eerder iets voor 's avonds bij een goed boek en niet als opvulling tussen de werktelefoons door.
TFSOL kan op elk moment van de dag voor mij .
Moet hem nog maar eens integraal beluisteren, denk niet dat ik er ooit toegekomen ben een volledig album te luisteren van TFSOL

avatar van Mjuman
GrafGantz schreef:

remcodurez schreef:

TFSOL kan op elk moment van de dag voor mij .

De overeenkomst tussen voedsel en muziek schuilt erin dat het een smaakzaak is en smaak kun je ontwikkelen

Als ik hoor en lees dat er bijv lieden zijn die - bij gebrek aan snacks, zoutjes e.d. - een eetlepel pindakaas uit de pot nemen, plaats ik een vraagteken.

Ik ben wel eens voor gek verklaard als ik bij het overdenken/oplossen van een complex probleem een ferm stukske d&b opzette - ook techno wil dan wel eens werken. En a propos willekeurig album opzetten - waarom zou je een willekeurig album opzetten als je een uitgebreide collectie (fysiek en digitaal) hebt? Dan kun je het toch doen met een beperkt aantal albums? Als een willekeurig album volstaat, waarom zou je dan collectie uitbreiden met nog meer willekeurigheid? Zou je ook net zo goed jazz kunnen draaien!

Natuurlijk is dit een retorische vraag; immers Wahl macht Qual en je doet jezelf tekort als je een proces dat imo gebaseerd is op zorgvuldige selectie terugbrengt tot randomness - ook al heb je misschien een AI-based agent

avatar van jurado
Mssr Renard schreef:

Dat wordt heel moeilijk schakelen voor mij. Ik luister de laatste begin jaren 70, eind jaren zestig muziek.
Maar ik had in gedachten om binnenkort (of over een lange tijd) weer eens de electronische muziek die ik gaaf vind langs te gaan. Er was ook een nieuwe plaat uit van Entheogenic, zag ik. Dus wie weet. Maar ik kan erg moeilijk stijlen door elkaar luisteren.

Ik snap het!

Gelukkig heb ik totaal geen moeite met dat laatste

avatar van jurado
Overigens, ook niet met een lepel pindakaas

avatar van Mssr Renard
jurado schreef:

Ik snap het!

Gelukkig heb ik totaal geen moeite met dat laatste

Ik lees het. Ik ben de enige. Maar het komt wel een keer, die FSOL. Ik ben nu aanbeland bij Quicksilver Messenger Service en merk dat ik wel een beetje tegen mijn max aan bluesrockgitaartjes een het komen ben. Ik ben benieuwd welk genre/subgenre ik dan met volle lepels naar binnen stouw.

avatar van Broem
Prachtalbum wat hier al een tijdje op het vinyllijstje staat. Moeilijk (lees betaalbaar) aan te komen. Buiten de fraaie muziek een audiofiel juweeltje. Vanavond maar weer eens geluisterd nav de berichten hierboven. Met zorg gekozen ipv random aangetikt Heerlijk album.

avatar van Mjuman
Broem schreef:

The Orb - Adventures Beyond ... staat die ook op het lijstje? Ooit gehoord op een mooie set bij Rhapsody (Spectral combi met de duurste Avalons) en dat was echt verbluffend - als een trip, maar dan zonder stimulantia (een fijne espresso, dat dan wel).

avatar van Broem
Mjuman schreef:

Zeker staat die erop. Heb een fraai lijstje met bijna onbereikbare (want zeldzaam dus kostbaar) vinyls. Op d’n smartphone en elke buitenlandse winkel komt ie tevoorschijn. Wie weet…

Dit Lifeforms album is een voorbeeld van een fraaie opnametechniek zonder teveel loudness of andere irritante technieken die schel en vermoeiend in m’n oren klinken. Zo heurt ‘t.

avatar van CrossProduct
Voor de liefhebbers van dit album kan ik zeker dit album van Edgar Froese aanraden. Hier komen ook wat samples vandaan. Sterker nog, het hele Lifeforms album is een soort van extensie van het eerste nummer van Aqua.

avatar van Weirdo Wizzy
Broem schreef:

Ik heb verder weinig verstand van opnametechnieken, maar dit album klinkt wel echt als een klok inderdaad. Tales of van Amorphous Androgynous is ook wel een aanrader. Is een zijproject van FSOL en is een jaar eerder als deze uitgebracht.

avatar van RogerV
Wie dit leuk vind zal ook hier wel van genieten
Spooky - Found Sound (1996) - MusicMeter.nl